عارف: مسوولیت حمایت از دولت را بپذیریم

نماینده تهران در مجلس در ادامه این گفت‌وگو، در پاسخ به سوالی درباره انتقادات مطروحه به روند اعلام طرح اصلاح قیمت بنزین گـفت: اصلاح قیمت بنزین بحثی جدی بود که مربوط به امروز و دیروز نیست. کاری که از برنامه سوم شروع شد و طی آن باید قیمت بنزین آزاد و به فوب خلیج فارس می‌رسید همچنین منابع حاصل از آن نیز صرف توسعه و پیشرفت و برای مواردی همچون تامین اجتماعی، توسعه زیربناها و بهبود وضعیت اقشار آسیب‌پذیر هزینه می‌شد. از آن زمان تاکنون همواره موضوع اصلاح قیمت حامل‌های انرژی با تاکید بر نداشتن آثار تورمی مطرح بود.

عارف با بیان این‌که «باید دولت در طول ۶ سال گذشته مسیر اصلاح قیمت بنزین را جلو می‌برد»، افزود: در این دوره همواره بحثی بین دولت و مجلس برای اصلاح قیمت بنزین وجود داشت؛ مجلس به قانون برنامه ششم و اختیار دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی تاکید داشت و دولت از آن سر باز می‌زد؛ این رفتار دولت باعث تلقی در برخی از نمایندگان شد که دولت می‌خواهد توپ را در زمین مجلس بیندازد.

پیغام بنزینی مجلسی‌ها به دولت

رئیس فراکسیون امید با تاکید بر این‌که «باید دولت زمینه‌سازی‌های لازم رابرای اصلاح قیمت بنزین انجام می‌داد»، یادآوری کرد: ما در دولت اصلاحات برای افزایش سنواتی قیمت حامل‌های انرژی برنامه‌ای داشتیم مبنی بر این‌که هر سال این موضوع را در لایحه بودجه قید کنیم تا با بحث‌های صورت گرفته در دولت، مردم آمادگی ذهنی پیدا کرده و از جامعه هم بازخورد بگیریم. بعد با ارائه لایحه به مجلس، مردم در زمان بررسی اطلاع بیشتری پیدا کرده و آماده اجرای آن باشند ضمن آن‌که قانون بعد از ۱۵ فروردین‌ماه یعنی بعد از گذشت تعطیلات نوروز اجرایی می‌شد و آثار تورم حداقلی را به دنبال داشت. عارف با تاکید بر این‌که «مجلس هیچ اطلاعی از تصمیم دولت برای اصلاح قیمت بنزین نداشت»، گفت: ما چند روز قبل از اجرای این طرح از تصمیم دولت مطلع شدیم و از رحمانی فضلی و نوبخت خواستیم در فراکسیون امید درباره جزئیات اجرای طرح توضیح دهند. بعد از آن در روز چهارشنبه یعنی دو روز قبل از اعلام رسمی افزایش قیمت بنزین در مجمع وزرای دولت اصلاحات از طریق یکی از اعضای کابینه به دولت پیغام دادیم که ما مخالفیم و دولت تا قبل از جلسه فراکسیون اقدامی انجام ندهد چون اعتقاد ما به همفکری بود نه این‌که نمایندگان مجلس و نخبگان در جریان نباشند، در رسانه‌ها نیز بحث نشود و یک مرتبه اجرای آن اعلام شود. با وجود این پیغام، دولت طرح افزایش قیمت بنزین را به بدترین شکل ممکن عملی کرد حال این‌که می‌توانست با عملکرد بهتر از فواید اجرای این طرح استفاده کند.

توضیحات بنزینی لاریجانی

عارف با اشاره به توضیحات رئیس مجلس مبنی بر این‌که در روز سه‌شنبه یعنی دو روز قبل از آغاز این طرح توضیحاتی به نمایندگان در جلسه غیرعلنی داده بود، گفت: ایشان تنها نیم ساعت در زمینه‌های مختلف از جمله موضوع بنزین صحبت کرد. توضیحش درباره بنزین محدود به تصمیم‌گیری‌های کلی بود ولی درباره نرخ بنزین یا شیوه اجرای آن هیچ بحثی نشد.

۹۰ درصد دانشجوها آزاد شدند

عارف در پاسخ به سوال دیگری درباره پیگیری‌های انجام شده برای آزادی دانشجویان بازداشتی در اعتراضات اخیر گفت: دانشجویان آزاد شدند و این بار روند آزادسازی دانشجویان خوب جلو رفت. ما در دانشگاه‌ها جز تعدادی محدود دستگیری نداشتیم که بیشتر دستگیری‌ها مربوط به دانشگاه تهران بود و با پیگیری‌های انجام شده ۹۰ درصد آنها آزاد شدند. درباره دستگیری‌های غیردانشجویی هم طبق گزارش‌های رسیده به ما از بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی بررسی‌های دقیق در حال انجام است.او با بیان اینکه «در این اعتراضات شیوه‌ اطلاع‌رسانی خوب نبود»، افزود: ما در این‌باره ضعف داریم. اگر خودمان صادقانه اطلاع‌رسانی می‌کردیم نگاه‌ها بیشتر به سمت رسانه‌های داخلی می‌رفت تا رسانه‌های بیگانه که یک کلاغ را چهل کلاغ می‌کنند. باید رسانه‌ها فرصت بیشتری برای اطلاع‌رسانی درباره اعتراضات مردم و آشوب‌های شکل گرفته در پی آن پیدا می‌کردند تا مردم در جریان مسائل قرار می‌گرفتند.

انتقاد از وزارت ارتباطات

نماینده تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره تبعات قطع اینترنت بعد از اعتراضات اخیر و متضرر شدن مردم و دانشگاهیان، اظهار کرد: اگر وزارت ارتباطات بهتر وظایف خود را انجام می‌داد این اتفاق رخ نمی‌داد. ما باید برای حوزه ارتباطات اولویت‌بندی داشته باشیم نه این‌که به دلیل نداشتن ابزار کار و عملکرد نامطلوب مجبور باشیم کل ارتباط یک منطقه را قطع کنیم. انتظار است وزارت ارتباطات میدان‌داری کند. البته که موارد خاص جزو اختیارات شورای امنیت کشور است و همه چیز به قانون احتیاج ندارد چون مقطعی، موردی و مربوط به زمان محدود است. او افزود: ظاهرا به دلیل نداشتن آمادگی وزارت ارتباطات، قطع سراسری اینترنت رخ داد اتفاقی که باعث ضرر به خیلی از مشاغل، دانشگاه‌ها و اساتید و دانشجویان شد.