واکنش تهران به مواضع غربی‌ها

به گزارش «ایسنا» حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توییترش نوشت: «سفارت کشورمان در لندن در نامه رسمی به نهاد نظارت بر شبکه‌های تصویری در انگلیس(آفکام)، از شبکه‌های معاند فارسی‌زبان همچون BBCفارسی، ایران اینترنشنال و من‌وتو، به علت تحریف مغرضانه تحولات اخیر ایران و دعوت به خشونت گسترده علیه نهادهای مدنی ایران شکایت و خواستار اجرای قانون نسبت به آنها شد.» همچنین بعیدی‌نژاد پنج‌شنبه شب نیز در صفحه توییترش درباره ناآرامی‌های اخیر نوشت: «آتش‌ زدن صدها بانک، ساختمان، فروشگاه، پمپ بنزین و حتی آمبولانس‌ها و مراکز اورژانس و در سطحی وسیع‌تر، اقدام برای انفجار پالایشگاه عسلویه و سیستم تلفن همراه کشور، نه توسط مردم و نه با حمایت مردم انجام گرفت. این اقدامات توسط «هسته‌های شورشی سازمان‌یافته» به اجرا درآمدند که شکست هم خوردند.»

توصیه موسوی به اروپا

از سوی دیگر سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اظهارات اخیر مقامات اروپایی به‌ویژه سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا را دخالت در امور داخلی ایران خواند و به کشور‌های اروپایی توصیه کرد بهتر است ابتدا به مشکلات و نابسامانی‌های داخلی خود بپردازند و در پی درمان نارضایتی‌های گسترده‌ای باشند که هر هفته در اروپا به اشکال مختلف سر باز می‌کند و تلفات و بازداشت‌های فراگیر به‌دنبال داشته است. به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: «آنچه درخصوص ایران باید در درجه اول مورد توجه قرار گیرد پاسخگویی اروپا به خلف وعده و عدم اجرای تعهدات برجامی آنها و همراهی با قلدری‌های آمریکا در تحریم و تروریسم اقتصادی ضدمردم ایران است نه اظهارات مداخله‌آمیز و اشک تمساح برای دفاع از اشرار و تخریب‌کنندگان اموال و اماکن عمومی و حتی خصوصی در ایران.» پیش‌تر ماریا کوجیانچیچ، سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای ضمن تلاش برای بزرگنمایی تعداد جان‌باختگان در جریان اغتشاشات اخیر ایران مدعی شد: «طبق گزارش‌ها اعتراضات در چندین شهر ایران طی روزهای قبل، منجر به تعداد قابل‌توجهی کشته و زخمی شدن بسیاری از مردم شده است.» کوجیانچیچ ضمن حمایت از اغتشاشات در ایران، با خانواده‌های جان‌باختگان در این آشوب‌ها همدردی کرد.

واکنش ترامپ به قطعی اینترنت در ایران

همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز پنج‌شنبه شب در پیامی توییتری ضمن ادعای حمایت از معترضان در ایران از وضعیت اینترنت انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، دونالد ترامپ که دولتش سیاست «فشار حداکثری» علیه ملت ایران را در دستور کار قرار داده و پس از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه ۹۷ از هیچ تلاشی برای تضعیف توان اقتصادی ایران فروگذار نکرده است، بعد از ظهر روز پنج‌شنبه به‌وقت محلی در یک پیام توییتری با گرفتن ژست دروغین طرفداری از مردم ایران مدعی شد: «ایران به‌حدی ناآرام شده است که دولت سیستم اینترنت را به‌کلی قطع کرده است تا مردم بزرگ ایران نتوانند درباره خشونت‌های مهیبی که در این کشور رخ می‌دهد، صحبت کنند. آنها خواستار شفافیت در حد صفر هستند و فکر می‌‌کنند جهان نخواهد فهمید که حکومت ایران چه تراژدی و مرگی را رقم می‌زند.» رئیس‌جمهور آمریکا درحالی سعی دارد قطع شدن اینترنت در ایران را تلاشی برای نرسیدن صدای «معترضان» به خارج از کشور جلوه دهد که شورای‌عالی امنیت ملی ایران صرفا به‌دلیل سابقه دخالت‌های سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه به‌ویژه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در جریان آشوب‌های گذشته (مشخصا فتنه ۸۸ و اغتشاشات دی‌ماه ۹۶) تصمیم به قطع اینترنت به‌صورت موقت گرفت تا نیروهای اطلاعاتی این کشورها نتوانند با سوء‌استفاده از شرایط موجود، اهداف خود در ایران را دنبال کنند.

برایان هوک: به فشار ادامه می‌دهیم

از سوی دیگر برایان هوک، نماینده دولت آمریکا در امور ایران پنج‌شنبه ضمن ابراز خرسندی از ناآرامی‌ها در ایران گفت واشنگتن کارزار فشار حداکثری علیه ایران را ادامه خواهد داد. به گزارش خبرگزاری فارس، نماینده دولت آمریکا در امور ایران گفت که «دولت این کشور از اعتراض‌ها در ایران بسیار خشنود است.» هوک در مصاحبه‌ای با «‌بی‌بی‌سی» در پاسخ به این سوال که دولت آمریکا چطور «در کنار مردم ایران» است، گفت: «ما سعی کرده‌ایم از اعتراضات سال‌های گذشته درس بگیریم. در آن زمان، حکومت به مردم اجازه نداد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.» برایان هوک اضافه کرد: «وقتی من در این سمت قرار گرفتم فناوری‌هایی را در اختیار مردم ایران قرار دادیم تا بتوانند در جریان اعتراضات با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ما راه‌های میانبر ارتباط با اینترنت را هم به مردم ایران نشان دادیم. حکومت ایران اینترنت را قطع کرد، چون نمی‌خواهد دنیا ببیند مردمش دارند ضدش اعتراض می‌کنند.»  نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در ادامه ادعا کرد در جریان ناآرامی‌های اخیر عده‌ای از ابزارهایی که آمریکا فراهم کرده استفاده کرده‌اند. او گفت: «این میانبرهایی که ما در اختیار ایرانی‌ها قرار دادیم به بعضی از ایرانی‌ها امکان داد بتوانند از این ابزار ارتباطی استفاده کنند و دیدیم که ده‌ها هزار ایرانی از این ابزار میانبر استفاده کردند: ابزاری که ما در طول یک‌سال و نیم گذشته کارگزاری کردیم و این اجازه را داد که معترضان بتوانند حتی در زمان قطع اینترنت توسط حکومت با هم ارتباط برقرار کنند.» برایان هوک گفت: «ما بسیار از نحوه ایستادنمان در کنار مردم ایران خرسند هستیم.» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا چند بار با «مایک پمپئو» درباره ایران جلسه داشته است.

مداخله آشکار پمپئو در امور داخلی ایران

همچنین مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه از مردم ایران خواست از ناآرامی‌های اخیر ایران برای آمریکا ویدئو بفرستند. به گزارش «ایسنا» وزیر امورخارجه آمریکا با اظهاراتی مداخله‌جویانه در پی برخی ناآرامی‌های چند روز اخیر در ایران در صفحه توییترش نوشت که معترضان شجاع ایران! ویدئوها، عکس‌ها و اطلاعات خود را پیرامون -به گفته او- سرکوب اعتراض‌ها توسط حکومت ایران برای ما بفرستید. ایالات‌متحده آزار معترضان را علنی و محکوم خواهد کرد.

تعجب روسیه از اظهارات پمپئو

این سخنان پمپئو با شگفتی مسکو مواجه شد و سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه ادعای وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر حمایت از مردم ایران را تعجب‌آور خواند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه روز پنج‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که ادعای «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر حمایت از مردم ایران باعث تعجب مقامات روسیه شده است. سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه در واکنش به اظهارات اخیر پمپئو گفت‌: «این اظهارات ما را بهت‌زده کرد، زیرا بیشتر چیزهایی که باعث بروز نارضایتی و سایر مسائل در ایران شده‌اند، در واقع ناشی از اقداماتی هستند که خود آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده است.» وی تصمیم دولت ایران برای افزایش قیمت سوخت را ناشی از «تحریم‌های سنگین و غیرقانونی آمریکا» خواند و افزود: «وقتی آنها تصمیم گرفتند سیاست تحریم و فشار را علیه ایران اجرا کنند، هدفشان همین بود. واشنگتن از یک طرف به‌صورت کلامی می‌گوید از خواسته‌های مردم ایران حمایت می‌کند، اما از طرف دیگر هرکاری که ممکن باشد را انجام می‌دهد تا مردم این کشور را دچار رنج کند.»