ارزیابی دولت از وقایع اخیر

در این جلسه عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز ضمن ارائه گزارشی از آشوب‌های اخیر که به بهانه افزایش قیمت بنزین صورت گرفته است،‌ تاکید کرد: باوجود خواست و اراده دشمنان قسم‌خورده جمهوری اسلامی، آرامش و امنیت به کشور بازگشته است. در ادامه جلسه نیز،‌ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شناسایی مشمولان طرح کمک معیشتی خبر داد و خاطرنشان کرد: با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، کمک‌های دولت به‌طور منظم به حساب‌های مشمولان واریز می‌شود.

در همین حال روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت ارزیابی دولت از وقایع اخیر را در حاشیه جلسه هیات دولت ارائه کرد. برمبنای این تحلیل معترضان سه دسته بودند: برخی از روی هیجان به خیابان آمده بودند و دو گروه دیگر با پیروی از دشمن به دنبال اغتشاش بودند. ربیعی همچین بخشی از برنامه این دسته از معترضان را ایجاد انفجار در عسلویه و قطع تلفن‌های ثابت در دو شهر اصفهان و شیراز اعلام کرد.

واکنش به اعتراض‌های اخیر

در کنار ارائه این گزارش‌ها، رئیس‌جمهوری روز گذشته در واکنش به اعتراضات اخیر در کشور پس از افزایش قیمت بنزین گفت: وزیر کشور در جلسه دیروز هیات دولت به‌عنوان مسوول اجرای طرح و ارائه آمار و ارقام افرادی که در چند روز اخیر به خیابان‌ها آمده بودند، گزارشی ارائه کرد و در این گزارش مشخص شد که چه تعداد از افراد به خیابان‌ها آمده بودند و آشوبگران تعداد کمی از آنها بودند؛ منتها آشوب‌طلبان سازمان‌یافته، برنامه‌ریزی‌شده و مسلح بودند که کاملا بر اساس برنامه طراحی شده از سوی ارتجاع منطقه، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها اقدام کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی تاکید کرد: به‌رغم فشار دشمنان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مردم نشان دادند که نسبت به منافع و امنیت ملی و یکپارچگی خود حساس هستند و معلوم شد دشمنان ملت ایران در این دو سال و سال‌های گذشته برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای آشوب‌طلبان داشته‌اند. رئیس‌جمهور همچنین از اجتماعات عظیم و خودجوش مردم در شهرهای مختلف کشور از جمله زنجان، تبریز، شهر کرد و سایر شهرها علیه آشوبگرها قدردانی کرد.

پرداخت مبالغی به ۱۸ میلیون خانوار کم‌درآمد

رئیس‌جمهور در بخش دیگری ازسخنانش  با بیان اینکه به دنبال این هستیم که از یارانه سوخت، مردم نیازمند بیشتر از آنهایی که غیرنیازمند هستند استفاده کنند، گفت: آنچه حاصل طرح اصلاح قیمت انرژی بوده، پرداخت مبالغی به ۱۸ میلیون خانوار متوسط و کم‌درآمد است که بر این اساس دو مرحله آن تاکنون در تاریخ ۲۷ آبان برای حدود ۷ میلیون و ۸۵۰ هزار خانوار و در تاریخ ۲۹ آبان برای ۴ میلیون و ۴۴۸ هزار خانوار وجوه موردنظر پرداخت شده و به مابقی خانوارها نیز روز شنبه پرداخت خواهد شد. روحانی افزود: ممکن است طرح اصلاح شامل برخی از افراد بشود که حتی خودشان از دریافت یارانه‌ها انصراف داده بودند و در این گروه‌ها هستند به گونه‌ای که برخی افرادی که مبالغ را دریافت کرده‌اند نمی‌دانستند که این پول از کجا آمده و دچار تعجب شده بودند که باید در این راستا توضیحات بیشتری برای مردم بیان شود.

تحریم به قصد آشوب

در همین ارتباط روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت نیز درحاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به حمایت وزیر امور خارجه آمریکا از اغتشاشات تصریح کرد: ما معتقد هستیم که تحریم‌ها به قصد آشوب در ایران بوده است. نه اینکه ما بگوییم اطلاعات پنهان است، بلکه اطلاعات آشکار و بینات است.  به گزارش «ایرنا» ربیعی افزود: عده‌ای به بهانه افزایش قیمت بنزین به خیابان آمدند که می‌توان آنها را به سه گروه تقسیم کرد؛ گروهی از روی هیجان و شاید نارضایتی به خیابان آمدند که شنبه شب تکلیف خود را مشخص کردند و دیگر در خیابان‌ها حضور نداشتند که برای دولت قابل احترام هستند و صدای اعتراض آنها شنیده شد و تمهیدات و تدبیرهای زیادی برای گفت‌و‌گو با  آنها اندیشیده شده است. سخنگوی دولت افزود: دو گروه دیگر روزهای یکشنبه و دوشنبه در خیابان باقی ماندند؛ یک گروه افرادی بودند که از دشمنان درس می‌گرفتند و جزو جریان‌هایی بودند که پس از ایجاد درد در جامعه به دنبال ایجاد بحران‌های اجتماعی بودند.

برنامه‌ریزی برای انفجار در عسلویه

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش افزود: گزارش داشتیم که مسیرهای به سوی عسلویه را بسته بودند تا تغییر شیفت در عسلویه انجام نشود. براساس شواهد و اطلاعاتی که در هیات دولت هم مطرح شد گروهی با برنامه‌ریزی قبلی به دنبال انفجار در عسلویه بودند، دینامیت‌هایی را به برخی از لوله‌ها بسته بودند و می‌خواستند در آنجا انفجار صورت بگیرد. ربیعی با اشاره به گزارش وزیر ارتباطات گفت: قرار بوده که در یک ساعت مشخص در اصفهان و شیراز به دو مرکز حمله کنند که در اثر آن بخش بزرگی از تلفن‌های همراه و سیار کشور دچار اختلال می‌شد. به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت گفت: براساس گزارش‌ها اغتشاشگران قصد داشتند مسیر انتقال کالا از بندر امام خمینی (ره) به کشور را مسدود کنند. یک گروه مشخص برای این جریان برنامه‌ریزی کرده بودند و قصد داشتند برای مدتی کالا به مردم و کشور نرسد. سخنگوی دولت گفت: پیش‌بینی می‌کنم از حوادث یمن و سوریه و سایر کشورها فیلم‌هایی منتشر می‌شود؛ این موضوع کاملا برای ما قابل پیش‌بینی است و دقیقا هدایت می‌کردند و اعلام می‌کردند که بروید فلان جا را آتش بزنید. وی با بیان اینکه مردم هیچ وقت سراغ مراکز امنیتی نمی‌روند، گفت: گروه اغتشاش هدفدار به سراغ مراکز امنیتی و نظامی می‌رفتند، البته تعداد آنها بسیار هم کم بود، تعداد کمی که مقامات اعلام کردند دقیقا به همین گروه اغتشاشگر که هدفدار به خیابان آمده بودند اشاره داشتند؛ که معمولا اینها آسیبی نمی‌بینند. اینها جریان را راه‌اندازی می‌کنند و به خانه‌های تیمی خود برمی‌گردند. سخنگوی دولت افزود: گروه دیگر که متاثر از همین گروه اغتشاشگر هدفمند بودند، جریانی هستند که تخریب‌گری بالایی دارند. با سلاح سرد و قمه به خیابان آمدند، بخشی از افراد هم از همین طیف بودند که به شکل اغتشاشگری عمل می‌کنند. ربیعی همچنین از گروه اول (مردم) که در همان شب اول صف خود را از دو گروه اغتشاشگر جدا کردند قدردانی و با خانواده‌های آنها در صورتی که آسیب دیده‌اند ابراز همدردی کرد.

اهمیت امنیت

سخنگوی دولت در ادامه سخنانش با اشاره به قطع اینترنت درکشور تاکید کرد: همه ما می‌پذیریم که گاهی اوقات ناچاریم هزینه سوء‌استفاده از تکنولوژی را پرداخت کنیم چراکه امنیت برای ما بسیار مهم‌تر است. ربیعی گفت: همان‌طور که قبلا هم اعلام کردم مشخص شده جراحاتی که این افراد دیده‌اند، حتی مشخص می‌شود که  با سلاح‌های دولتی نبوده است. ما در کنار اینها و  در کنار خانواده اینها هستیم.