واکنش وزارت‌خارجه ایران به اظهارات مداخله‌جویانه پمپئو

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ابراز حمایت و همراهی مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا با عده‌ای آشوبگر در برخی شهرهای ایران، ضمن تقبیح و محکومیت این‌گونه حمایت‌ها و اظهارات مداخله‌جویانه گفت: مردم عزتمند ایران به خوبی می‌دانند که این‌گونه اظهارنظرهای ریاکارانه و مزورانه حاوی هیچ‌گونه همدردی صادقانه و دلسوزانه‌ای نیست و اقدامات عده‌ای هرج‌ومرج‌طلب و تخریب‌گر مورد حمایت امثال ایشان به هیچ‌‌وجه سنخیتی با روش و منش قاطبه مردم فهیم و بصیر ایران ندارد. موسوی با اشاره به نیات شوم و بدخواهانه دولت ایالات‌متحده آمریکا خصوصا وزیرخارجه این کشور نسبت به مردم ایران افزود: جالب است اظهار همدردی با مردمی انجام می‌شود که تحت فشار تروریسم اقتصادی آمریکا قرار داشته و پیش از این نیز از زبان همین فرد به صراحت بیان شد که باید به مردم ایران گرسنگی داد تا در مقابل ما تسلیم شوند.

بیانیه مداخله‌جویانه کاخ سفید

به‌دنبال اظهارات مداخله‌جویانه مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا درباره اغتشاشات و آشوب‌های چند روز گذشته در ایران، کاخ سفید نیز طی بیانیه‌ای این مواضع را تکرار کرد. کاخ سفید در بیانیه کوتاه خود آورده است: «ایالات‌متحده از مردم و اعتراضات مسالمت‌جویانه آنها علیه حکومت حمایت می‌کند. ما استفاده از نیروی کشنده و محدودیت‌های شدید علیه اعتراضات را محکوم می‌کنیم.» این بیانیه در ادامه مدعی شده است، «ایران به‌طور متعصبانه درحال ادامه برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی خود است و از تروریسم حمایت می‌کند و یک ملت پرافتخار را تبدیل به حکایت هشداردهنده‌ دیگری کرده که وقتی طبقه حاکم مردم خود را رها می‌کند و به‌دنبال ثروت و قدرت شخصی می‌رود رخ می‌دهد.»

واکنش ترکیه به برخی اعتراضات در ایران

همزمان با این تحولات وزیر امورخارجه ترکیه در واکنش به برخی اعتراضات در ایران ابراز امیدواری کرد که این حوادث هرچه زودتر پایان یابد. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه تی‌آرتی ورلد، مولود چاووش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه دیروز اظهار کرد: ما امیدواریم که حوادث اخیر در ایران هرچه زودتر پایان یابد و آرامش به این کشور بازگردد. در پی اصلاح قیمت بنزین در ایران طی روزهای گذشته در برخی شهرهای کشور اعتراضاتی انجام شده است.

واکنش روسیه

همچنین وزارت‌خارجه روسیه اعلام کرد از نظر مسکو احتمال دست‌ داشتن نیروهای خارجی در اغتشاشات اخیر ایران وجود دارد. دولت روسیه در اولین واکنش رسمی به اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر در ایران، بر احتمال دست داشتن نیروهای خارجی در این اغتشاشات تاکید کرده است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت‌خارجه روسیه در واکنش به اغتشاش‌ها در ایران به‌دنبال افزایش قیمت بنزین اعلام کرد که از نظر مسکو، نیروهای خارجی شاید در پس دامن‌زدن به گسترش اعتراضات و ناآرامی قرار داشته باشند. این اظهارنظر وزارت‌خارجه روسیه، اولین واکنش رسمی مسکو به تحولات و ناآرامی‌های اخیر در ایران بوده است. در روزهای اخیر همزمان با ناآرامی‌ها در برخی از شهرهای ایران، مقام‌های مختلف آمریکایی از کاخ سفید گرفته تا وزیرخارجه و سناتورهای ضد ایرانی کنگره این کشور، ضمن ابراز خرسندی از این وقایع درحمایت از اغتشاشگران موضع‌گیری کردند.

حمایت آلمان از آشوب و ناآرامی در ایران

همچنین  دولت آلمان در اظهاراتی مداخله‌جویانه از اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت آلمان دیروز دوشنبه در اقدامی مداخله‌جویانه از اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران حمایت کرد و از ایران خواست به خواسته‌های قانونی معترضان احترام بگذارد. «اولریک دمر» سخنگوی دفتر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مدعی شد: «وقتی مردم نگرانی‌های اقتصادی و سیاسی خود را مطالبه می‌کنند، مانند آنچه درحال‌حاضر در ایران اتفاق می‌افتد، این حق قانونی، محفوظ است و مورد احترام ماست. او اضافه کرد، حکومت ایران باید با تمایل به گفت‌وگو به اعتراضات کنونی در ایران پاسخ دهد.»