در این راستا وزیرخارجه روسیه ایالات‌متحده را متهم کرده قصد انجام یک اقدام «غیرقانونی» را دارد.

وزیر امورخارجه ایران نیز در مورد حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به‌بهانه حفاظت از میادین نفتی به‌طور کنایه‌آمیز گفت: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا حداقل نسبت به اهداف ایالات‌متحده صادق است.» نشست مشترک وزیران امورخارجه ایران، روسیه و ترکیه با حضور نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، سه‌شنبه شب در شهر ژنو سوئیس با موضوع تشکیل کمیته قانون‌اساسی سوریه برگزار شد. اخیرا مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرده شماری از نیروهای نظامی کشورش برای حفاظت از میدان‌های نفتی شمال سوریه به آن منطقه اعزام می‌شوند. دونالد ترامپ نیز روز دوشنبه در جریان یک سخنرانی در جمع نیروهای پلیس در شیکاگو گفته بود: «ما از نفت نگهداری می‌کنیم. یادتان باشد، من همیشه این را گفته‌ام: نفت را حفظ کن.» رویترز به نقل از رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش داده که اکسون‌موبیل یا یک شرکت نفتی دیگر می‌تواند استخراج و فروش نفت از میدان‌های سوریه را دست بگیرد. این خبرگزاری افزوده اظهارات ترامپ، انتقادها و تردیدهایی را از سوی حقوقدانان و کارشناسان به همراه داشته ‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا پنج‌شنبه دوم آبان نیز از گفت‌وگوی تلفنی با مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای کرد سوریه خبر داده و گفته بود شاید زمان آن فرا رسیده باشد که کردهای سوریه به سمت مناطق نفتی حرکت کنند. همچنین در همین زمینه، سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام پس از یک نشست با رئیس ستاد مشترک در کاخ سفید، گفت: «وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، برای جلوگیری از تسلط گروه حکومت اسلامی، داعش بر میادین نفتی سوریه به شرق این کشور نیرو و تجهیزات می‌فرستد.» به گزارش رویترز، لیندسی گراهام همچنین گفته است، مقام‌های نظامی آمریکایی درحال آماده کردن طرحی برای جلوگیری از بازگشت داعش در منطقه هستند. وی همچنین گفته که در این طرح از تسلط ایران بر سوریه جلوگیری خواهد شد.

ظریف: ما تا زمانی که سوریه بخواهد، می‌مانیم

این درحالی است که محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران سه‌شنبه‌شب در کنفرانس خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف در ژنو تصریح کرد: «ما تا زمانی که دولت و مردم سوریه بخواهند در سوریه خواهیم بود.»

به‌گفته ظریف، روسیه و ایران به‌دعوت دولت دمشق در خاک سوریه حضور دارند. وزیر امورخارجه ایران همچنین در مورد حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به‌بهانه حفاظت از میادین نفتی به‌طور کنایه‌آمیز گفت: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا حداقل نسبت به اهداف ایالات‌متحده صادق است.» ظریف تاکید کرد که تشکیل کمیته قانون‌اساسی سوریه آغاز یک روند چالش‌برانگیز است. به‌نقل از «ایرنا» وی با بیان اینکه این کمیته فقط باید متعلق به سوری‌ها باشد و توسط آنها هدایت شود، گفت که قانون‌اساسی باید توسط همه مردم سوریه پذیرفته شود. ظریف تاکید کرد که نباید هیچ مداخله و فشار خارجی بر کمیته قانون‌اساسی صورت گیرد. وی گفت: «پناهندگان سوری باید داوطلبانه به کشورهای خود بازگردند و تمامیت ارضی سوریه نیز حفظ شود.» مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه نیز در این نشست خبری تصریح کرد: «آغاز فعالیت‌های کمیته قانون‌اساسی سوریه پیروزی روند آستانه و توانایی آن برای تحقق نتایج را ثابت کرده است.» چاووش اوغلو همچنین راه برقراری ثبات در سوریه را گفت‌وگو میان دولت و مخالفان دانست. سرگئی لاوروف نیز در واکنش به این تصمیم آمریکا ضمن غیرقانونی خواندن آن گفت: «روسیه، ایران و ترکیه پایبندی کامل خود بر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را مورد تاکید قرار داده‌اند.» به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، وزیرخارجه روسیه معتقد است اظهارات واشنگتن درباره ضرورت حضور نظامیان آمریکایی در سوریه برای حفاظت از میادین نفتی این کشور بسیار متکبرانه است.

لاوروف سه‌شنبه شب در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سه‌جانبه با «محمدجواد ظریف» و «مولود چاووش‌اوغلو» وزرای امورخارجه ایران و ترکیه درباره آغاز به‌کار کمیته قانون‌اساسی سوریه در ژنو، در این باره گفت: «آمریکا ظاهرا قصد دارد از نفت سوریه در مقابل خود سوری‌ها محافظت کند! در واقع پس از تصمیم واشنگتن برای خارج کردن نظامیانش از سوریه، ایالات‌متحده بهانه‌ای برای بازگشت پیدا کرد و آن به اصطلاح «دفاع از میادین نفتی سوریه از گروه تروریستی داعش» است.» وزیرخارجه روسیه تاکید کرد که نقشه واشنگتن برای استفاده از میادین نفتی سوریه غیرقانونی بوده و مسکو قطعا مواضع خود در این باره را در تماس‌ها با مقامات دولتی آمریکا، به آنها منتقل خواهد کرد. وی افزود: «در رابطه با اقدامات آمریکا در سوریه باید بگویم که مسلما این اقدامات مغایر با حقوق بین‌الملل است و اگر بخواهیم از برخورد اصولی صحبت ‌کنیم، این اقدامات غیرقانونی هستند. در خود ایالات‌متحده مباحثاتی در سطح کارشناسان مبنی بر چگونگی ارزیابی آنچه در سوریه می‌گذرد، آغاز شده است. ما با آنها کاملا موافق هستیم که باید اقدامات براساس تصمیمات دادگاه‌های بین‌المللی انجام گیرد. این تصمیمات شامل آن است که هرگونه استفاده از منابع طبیعی یک کشور مستقل بدون موافقت مقامات آن اقدامی غیرقانونی است.» وزیرخارجه روسیه تاکید کرد: «ما با این برخورد هم‌جهت هستیم و همتایان آمریکایی ما به خوبی از مواضع ما آگاه هستند و ما بر مواضع خویش اصرار داریم.»

حضور نظامی ایران، روسیه و ترکیه در سوریه قانونی است

لاوروف با اشاره به اینکه حضور نظامی روسیه، ایران و ترکیه در خاک سوریه، برخلاف اقدامات آمریکا، با موافقت دولت آن صورت گرفته، توضیح داد: «توافقات سال گذشته سوچی درباره حل‌وفصل اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب و سپس توافقات اخیر روسیه-ترکیه درباره اوضاع در مناطق مرزی سوریه با ترکیه، مورد موافقت مقامات دمشق و شخص «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه و البته نیروهای کرد سوری قرار گرفته است و به همین دلیل ما بر این عقیده هستیم که اقداماتی که ما صحبت می‌کنیم در جهت دستیابی به صلح، تامین حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است، درحالی‌که چنین مساله‌ای را نمی‌توان درباره اقدامات آمریکا در سوریه گفت. حضور نظامیان آمریکایی در سوریه، برخلاف حضور نظامیان روسیه، ایران و ترکیه غیرقانونی است.» وی همچنین یادآور شد که روسیه، ایران و ترکیه در بیانیه مشترک سه‌جانبه‌ای، پایبندی کامل خود به تمامیت ارضی سوریه و غیرقابل قبول بودن هرگونه تمایلات جدایی‌طلبانه در این کشور را مورد تایید قرار داده‌اند.

بیانیه نشست سه‌جانبه

همچنین وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه راه‌حل نظامی برای منازعه سوریه وجود ندارد، اعلام کردند کار کمیته قانون‌اساسی باید با تعامل سازنده و بدون دخالت و تحمیل جدول‌های زمان‌بندی خارجی صورت گیرد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه سه‌شنبه شب پس از برگزاری نشست سه‌جانبه در ژنو درباره تشکیل کمیته قانون‌اساسی سوریه در یک بیانیه مشترک شش‌بندی بر تعهد مستحکم ضامنان آستانه نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه مجددا تصریح کرده و تاکید کردند که این اصول باید مورد احترام همه طرف‌ها باشد.

در این بیانیه همچنین از تشکیل کمیته قانون‌اساسی و آغاز به‌کار آن در ژنو در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۹ به‌عنوان نتیجه کمک موثر ضامنان آستانه و اجرای تصمیمات کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی استقبال شد.