اطلاعات جدید لاریجانی درباره تحریم‌های آمریکا

حرف‌های نیشگویانه نزنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط دشوار اقتصادی فعلی و در شرایطی که خزانه‌داری آمریکا برای ضربه زدن به کشورمان جایزه تعیین می‌کند، باید تا حد امکان از مسائل حاشیه‌ای و فرعی پرهیز کرد، گفت: باید همه در ضروریات کشور هم داستان شده و بدانیم در چه شرایطی چه حرفی می‌زنیم. بر اساس گزارش «ایسنا»، لاریجانی با اذعان به اینکه «هیچ چیز مهم‌تر از همبستگی ملی نیست»، افزود: اختلاف نظر در همه کشورها وجود دارد اما این اختلاف در سلیقه و حرف‌ها و گفت‌وگوها چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه‌های فکری و فرهنگی نباید به‌گونه‌ای باشد که به همبستگی ملی آسیب بزند. حرف‌های نیشگویانه نزنیم. رئیس مجلس با بیان اینکه «هدف‌گذاری دشمن روشن است»، تاکید کرد: دشمن به دنبال فلج کردن اقتصادی و مایوس کردن سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در ایران است و رد همه این واقعیات را می‌توان در سخنان وزیر خارجه آمریکا و برنامه‌ریزی‌های وزارت خزانه‌داری این کشور دید.

سختی‌های اقتصادی گذرا ست

رئیس مجلس شورای اسلامی به شرایط اقتصادی امروز اشاره و تصریح کرد: اگرچه امروز دوران سختی را می‌گذرانیم اما این دوره، دوره گذرایی است و باید با استفاده از این دوره به سمتی حرکت کنیم که تاب‌آوری اقتصادمان را بیشتر و زمینه را برای حضور مردم فراهم‌تر کنیم. او ادامه داد: کشور ما از نظر خصم بیرونی با مشکلاتی روبه‌رو است و از همین رو است که آنها در پی فلج کردن اقتصاد ما هستند. لاریجانی همچنین با بیان اینکه «در این شرایط باید از تولیدکننده حمایت خاص کرد»، گفت: دشمن در پی این است که به اقتصاد و تولید ما لطمه بزند؛ بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم و اجازه ندهیم که این اتفاق بیفتد.

لاریجانی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی خصم بیرونی به دنبال ایجاد مشکلات اقتصادی هستند و قصد دارند مردم را از سرمایه‌گذاری مأیوس کنند و این را وزیر خارجه آنها نیز می‌گوید، گفت: باید به نوع حرف زدن‌ها و مسائل مطرح شده در رسانه‌ها در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دقت کنیم، نباید آسایش، آرامش و همبستگی مردم را بر هم بزنیم و جامعه را قطعه قطعه کنیم. گاهی مسائل فرعی به مسائل اصلی فکری عموم جامعه تبدیل می‌شود که بسیار اشتباه است، هیچ موضوعی بیشتر از همبستگی ملی اهمیت ندارد. در کشور ما اختلاف نظر زیاد است. این موضوع در تمام کشورهای دارای دموکراسی رخ می‌دهد، اما باید بفهمیم در چه شرایطی، چه موضوعی را مطرح می‌کنیم.

مقابله با فساد

علی لاریجانی در ادامه اظهارات خود، با بیان اینکه «نباید به بهانه فساد کارخانه‌ها را تعطیل کرد»، گفت: متخلف باید برابر قانون مجازات شود اما نباید به بهانه مقابله با فساد کارخانه‌ها را تعطیل کرد؛ چراکه با خوابیدن هر کارخانه هزار خانواده با مشکل روبه‌رو می‌شوند. او با بیان اینکه «در این شرایط هیچ چیز مهم‌تر از چرخیدن چرخ تولید نیست»، اضافه کرد: در این شرایط دشوار اقتصادی هیچ چیزی مهم‌تر از این نیست که کارگران ما در آخر ماه حقوق داشته باشند. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تمام همت بخش‌های قضایی، دولتی و امنیتی این باشد که چگونه عنصر فاسد از بین برود اما کارخانه و کارگاه نیز به فعالیت خود ادامه دهد.هیچ موضوعی مهم‌تر از این نیست که کارخانه‌ها فعال باشند و کارگران حقوق دریافت کنند و شغل داشتن کارگران بسیار مهم است. لاریجانی ادامه داد: لوازم مقابله با خصم همبستگی مردم است و تمام بخش‌ها باید مشکلات مالیاتی و سرمایه در گردش واحدها را برطرف کنند، چنان که قانون مورد نیاز این اقدامات نیز وجود دارد. رئیس قوه‌مقننه در پایان با تاکید بر اینکه باید لشکر تولید کشور فعالیت کند و همه در خدمت آن باشند، تاکید کرد: بخش‌های قضایی و امنیتی کشور باید تلاش کنند تا مبارزه با فساد منجر به رکود یا تعطیلی کارخانه‌ها نشود.

بر اساس آنچه خبرگزاری خانه ملت از اظهارات لاریجانی گزارش داده است، رئیس قوه مقننه تاکید کرد همت‌های بلند لازم است تا کشور را از گردنه‌های بلند عبور دهیم، ایران آینده باید به دست مردانی که همت بلند دارند به جایگاه واقعی خود برسد. او با بیان اینکه جوانانی که با نیاز کشور آشنا هستند، باید همت خود را بلند کنند، گفت: مشکلات سیستم دیوانی کشور، افراد سرمایه‌گذار را رنج می‌دهد و تسهیل این موضوع، یکی از وظایف بسیار مهم است. در دوره‌های مختلف مجلس چندین قانون در جهت تسهیل کسب و کار تصویب کردیم که اگر به قاعده اجرا می‌شد، وضعیت بهتری داشتیم، حجیم شدن دولت نیز کار را دشوار کرده است. باید امورات به مردم واگذار شود و سیستم دولتی نقش هدایت‌کننده را ایفا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود، بر ضرورت توجه به روستاها نیز تاکید و تصریح کرد: متاسفانه در دو دهه اخیر سرعت تخلیه روستاها در ایران بسیار بیشتر از متوسط‌های جهانی بوده و این در حالی است که در جمهوری اسلامی روستاها دارای آب، برق، گاز و راه، مدرسه و مسجد شدند. او با بیان این‌که «با وجود همه اینها چرخه اقتصادی روستا نمی‌چرخید»، افزود: به دلیل نچرخیدن چرخه اقتصادی روستا، شاهد تخلیه روستاها با سرعت بسیار بالایی بودیم. مجلس در همین راستا تلاش کرده که زمینه‌ای فراهم کند و امکاناتی در حاشیه روستاها ایجاد شود تا مشکل اقتصاد و اشتغال روستاها حل شود. لاریجانی به تسهیلات اختصاص یافته به طرح اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: اگر اجرای این طرح به حل معضل اشتغال روستایی کمک کند، اجرای این طرح در سال‌های آتی هم ادامه می‌یابد. رئیس مجلس با بیان این‌که «سیستم دیوانی ما با بیماری مواجه است»، افزود: متاسفانه حجیم بودن دولت هم سبب شده گاه دولت خود به مانعی بر سر تولید و سرمایه‌گذاری تبدیل شود. این در حالی است که سیستم دولتی باید تسهیل‌گر و هدایت‌گر باشد.

حقه‌بازی آمریکا برای فشار بر ایران

علی لاریجانی همچنین در همایش «مجاهدان در غربت» در دامغان طرح ادعای تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای را حقه‌بازی آمریکایی‌ها خواند و تاکید کرد: جمهوری اسلامی گرفتار حقه‌بازی آمریکایی است و گرنه آنها به خوبی می‌دانند که ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست. به گزارش «ایسنا» رئیس مجلس با بیان این‌که رژیم غاصب اسرائیل تنها عضو خاورمیانه است که ۱۰۰ تا ۲۰۰ بمب هسته‌ای دارد، گفت: همین زرادخانه صهیونیست‌ها برای قتل‌عام در خاورمیانه کفایت می‌کند. او صیانت از جریان زنده مقاومت را ضروری خواند و افزود: صفوف مقاومت و تروریسم چه در روش و چه در هدف در تقابل با هم هستند. لاریجانی با بیان این‌که آمریکا به دنبال محاصره ایران است، افزود: آمریکایی‌ها همه توان خود را در جهت آزار و اذیت مردم ایران و تحمیل فشار بر آنها به کار گرفته‌اند.