فرمول سه‌بندی روحانی برای مبارزه با فساد

او همچنین فرمول سه‌بندی مبارزه با فساد را تشریح کرد و با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد به‌طور واقعی در دولت پیگیری می‌شود، گفت: سه لایحه شفافیت، مبارزه با فساد و تعارض منافع در این راستا، تدوین و به تصویب رسیده است و معتقدیم تا زمانی که در کشور شفافیت نباشد، بقیه امور در مسیر مبارزه با فساد جنبه نمایشی دارد و به درد ملت نمی‌خورد. البته اگر این‌گونه اقدامات برای انتخابات است، حرفی در آن نیست اما اگر واقعا به‌دنبال از بین بردن فساد هستید، باید شفافیت، رقابت سالم و صادرات غیرنفتی توسعه پیدا کند.

درشت‌گویی شباهتی به انقلاب اسلامی ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی دربخش دیگری از سخنانش گفت: در انقلاب اسلامی هم زمانی پیروز هستیم که در کشورمان اخلاق حاکم باشد و چنانچه در جامعه‌ ما دروغگو در منظر افکار عمومی سقوط کند و کسی که تهمت می‌زند، منفور شود و سوءظن، منکر و برادری معروف باشد، این مسیر، مسیر اسلام و قرآن مجید است و انقلاب اسلامی نیز با حرکت در این مسیر معنا می‌یابد. رئیس‌جمهور اظهار کرد: اینکه برخی بخواهند درشت‌گویی کرده و سخنان غیرمنطقی و بی‌پایه و واهی و شعاری را به‌عنوان انقلاب محسوب کنند، این‌گونه رفتارها شاید به برخی از انقلاب‌ها شباهت داشته باشد ولی هیچ ربط و شباهتی به انقلاب اسلامی ندارد. وی سبط اکبر(نوه بزرگ) پیامبر(ص) اسلام را مظهر صلح، مصلحت و وحدت امت اسلامی دانست و گفت: شاید برخی دقت کافی نداشته باشند که شهامت، شجاعت، صبر و ایستادگی در صلح بالاتر از صبر و استقامت در جنگ است و چه بسا مصلحت امت و جامعه اسلامی برای تندروها قابل‌فهم نباشد، همان‌طوری که در جریان صلح حدیبیه، تندروها در مقابل آن قرار گرفتند و به پیامبر طعنه می‌زدند که عجب صلح‌نامه‌ای امضا کرده‌ای که حتی در آن از عنوان رسالت نیز صرف‌نظر کردید. رئیس‌جمهور تاکید کرد: شهامت در صلح، سخت‌تر از شهامت در میدان نبرد است و امام حسن(ع) از چنین شهامتی برخوردار بودند، چنانچه تندترین جملات را برخی از یاران نزدیک امام حسن(ع) به ایشان روا داشتند، اما امام(ع) راه خود را ادامه داده و صلحنامه را امضا کردند، چرا که آن را به مصلحت و بقای اسلام می‌دانستند. روحانی با تاکید بر اینکه هدف اسلام نه جنگ و نه صلح بلکه مصلحت اسلام و جامعه است، گفت: این مصالح گاهی در صلح و زمانی در جنگ تعریف می‌شود. رئیس‌جمهور در ادامه امام رضا(ع) را امام سیاست، مناظره و گفت‌وگو و تحمل توصیف و اظهار کرد: اینکه شخصی حکومتی را قبول نداشته باشد و آن را حکومت جائر بداند ولی به‌خاطر مصلحت مردم ولایتعهدی را به‌رغم میل خود بپذیرد، کار آسانی نیست و به صبر و تحمل بالایی نیازمند است؛ چه بسا اگر این تندروها در آن روز بودند در مقام خانه امام رضا(ع) تظاهرات می‌کردند. روحانی با اشاره به اینکه حکومت‌هارون و مامون، حکومتی بود که دنیای آن روز را تحت سیطره داشت و ابرقدرت به تمام معنا بود، گفت: امام رضا(ع) به‌خاطر مصلحت دنیای اسلام به‌رغم میل خود هم سفر کردند و هم ولایتعهدی را پذیرفتند و هم در تمام مناظره‌ها شرکت و بحث کردند و در این مناظره‌ها توانستند علم اهل‌بیت(ع) را معرفی و تبیین کنند و عالم آل‌محمد(ص) شوند. رئیس‌جمهور اظهار کرد: پیروی از الگوی پیامبر(ص) و امام مجتبی(ع) و امام رضا(ع) برای همه ما مغتنم است تا شرح حال و سیاست آنها را بدانیم و از مسیر آنها پیروی کنیم.

برجام و صلح حسنی

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به ملت ایران، ‌اظهار کرد: سال گذشته، سال بسیار سختی بود، اما خوشبختانه از ابتدای سال‌جاری خداوند آرامشی را بر مردم نازل کرده که می‌توان آن را پاداش صبر، مقاومت و رفتار نجیبانه مردم ایران در برابر یک ظلم بزرگ دانست.

روحانی تصریح کرد: مردم ایران به خوبی می‌دانند چه کسی به آنها ظلم می‌کند و چه کسانی باعث شدند برجام صدمه ببیند و می‌دانند که برجام چه آثار و برکاتی می‌توانست برجای گذارد. با شکوفایی برجام بود که در سال ۹۵، بزرگ‌ترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم. رئیس‌جمهور اضافه کرد: در سفر به نیویورک ۳ نفر از رهبران بزرگ دنیا با تحیر گفتند که ایران چه جاذبه‌ای دارد که بعد از برجام تمام شرکت‌های بزرگ دنیا به سمت آن روانه شدند. روحانی تصریح کرد: برجام نشان داد که اقدام ملت ایران و دیپلماسی ایران و صلح حسنی و سیاست رضوی و رحمت محمدی چقدر می‌تواند، تاثیرگذار باشد و این را به‌خوبی لمس کردیم که چگونه زندگی مردم به سمت بهبود درحال حرکت بود و به همین دلیل بود که رژیم صهیونیستی، عربستان و تندروهای آمریکا نتوانستند آن را تحمل کنند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید همان دولتی است که در سال ۹۵ رشد ۵/ ۱۲ درصدی را ایجاد کرد و ۳ سال مداوم تورم را تک‌رقمی نگه داشت و صادرات را بر واردات غیرنفتی پیشی داد و در بنزین، گازوئیل، گندم، حتی دانه‌های روغنی کشور را به سمت خودکفایی برد و برای اولین‌بار در تاریخ ایران را در دادگاه جهانی پیروز کرد. روحانی افزود: دولت تدبیر و امید همان دولتی است که نه تنها سانتریفیوژ آی‌آر۸، بلکه سانتریفیوژ آی‌آر۹ را هم ساخت و نه‌تنها رآکتور اراک را از بین نبرد، بلکه آن را مدرن کرد و مسیر توسعه آن را گام به گام ادامه خواهد داد. همچنین بهترین سامانه پدافند هوایی و بهترین ناوچه و زیردریایی در دوران این دولت ساخته شده است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط اقتصادی در سال‌جاری نسبت به پیش‌بینی‌هایی که اواخر سال گذشته کرده بودیم، بسیار بهتر است، گفت:‌ آمار تورم نقطه به نقطه که بعضا تا ۵۲ درصد بالا رفته بود در شهریور ماه ۵/ ۳۴ درصد و امروز به ۳/ ۲۸ درصد رسیده است و این روند کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه تا پایان سال ادامه خواهد یافت. تورم سالانه نیز در بازده ۱۲ ماهه از ۹/ ۴۱ درصد امروز ۳/ ۴۱ درصد شده است؛ بنابراین ۶/ ۰ درصد کاهش داشته‌ایم. روحانی قوای مقننه و قضائیه، رسانه‌ها، صدا و سیما و همه مسوولان کشور را به همدلی و یاری فراخواند و گفت: بی‌تردید اگر در این مسیر همه با هم باشیم نه تنها شکست نخواهیم خورد، بلکه موفق شده و آمریکا شکست خواهد خورد، بنابراین بیایید با برادری و اخوت بیشتر یکدیگر را یاری کنیم.

لزوم حمایت ازشرکت‌های خصوصی

روحانی با بیان اینکه مدام از دانشگاه و حمایت از آن سخن گفته می‌شود، اظهار کرد: باید توجه داشت که برای علم و نوآوری دانشگاه‌ها باید تقاضا وجود داشته باشد و تقاضا از سوی شرکت‌های بزرگ به‌ویژه شرکت‌های خصوصی امکان‌پذیر است. چنانچه صاحب هر شرکت بزرگی به دلایل مختلف روانه دادگاه شود، قطعا تقاضایی شکل نخواهد گرفت؛ البته باید با فساد مبارزه کرد، اما نباید شرکت‌ها تعطیل شود. رئیس‌جمهور افزود: این‌گونه اقدامات به هر دلیلی از جمله اینکه بخواهید در انتخابات شعاری را مطرح کنید به ضررتان تمام خواهد شد و در فردا‌روزی خواهم گفت که چه کسی کشور را تعطیل کرده است؛ بنابراین باید از شرکت‌های خصوصی حمایت کنیم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: مسیر و راه پیشرفت و توسعه کشور کاملا مشخص و روشن است، باید اجازه دهیم که تحول بزرگی در کشور ایجاد شود تا شرایط بهتری داشته باشیم. روحانی گفت: اگر به‌دنبال گذران زندگی و در حد خوردن و آشامیدن باشیم با شرایط فعلی نیز می‌توان آن را ادامه داد؛ اما اگر به‌دنبال توسعه، پیشرفت و سرآمد شدن در دنیا هستیم، باید در مسیر رقابت در بازارهای جهانی قرار بگیریم و این است که می‌تواند افتخارآفرین باشد. وی با تاکید بر اینکه باید برند ایرانی در بازارهای جهانی جایگاه خود را پیدا کند، گفت: باید کالاهایی ایرانی با برند ایران در بازارهای جهانی عرضه شود و نه با برند کشورهای دیگر. زمانی کسی به برند ژاپن اعتنا نمی‌کرد و برند آلمان در جهان مطرح بود اما کم‌کم برند ژاپن، در جایگاه اول قرار گرفت و سپس کره‌ای اصل و اول شد و بعد می‌گویند اگر برند چینی اصل باشد قبول می‌کنیم. ما که همزمان با کره‌جنوبی، مالزی و ترکیه و حتی بالاتر از چین بودیم، الان کجا هستیم، رئیس‌جمهور تصریح کرد: افتخارآفرینی فقط در دنیای رقابت و حضور در بازارهای جهانی امکان‌پذیر است.