شرط آمریکا برای عیادت ظریف از تخت‌روانچی

روحانی پنج‌شنبه شب در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی در نیویورک در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ان‌بی‌سی درباره آزاد کردن آمریکایی‌های زندانی در ایران و عمل متقابل آمریکا گفت که «به دفعات با مقامات آمریکایی در گذشته برای آزادی زندانیان در دو طرف حرف زدیم و مذاکره کردیم و گاهی هم موفق بودیم.» او بابیان اینکه در دولت ترامپ هم یکی دوبار این بحث انجام شد که ما راجع‌به زندانیان با هم حرف بزنیم و به آزادی یک زندانی دو‌تابعیتی که تابعیت آمریکا و لبنان را داشت از سوی ایران اشاره کرد وگفت: به‌جای اینکه آمریکایی‌ها به وعده‌شان درمورد اقدام متقابل عمل کرده و چند نفر ایرانی را آزاد کنند، فقط به تشکر از ایران اکتفا کردند، ما همیشه آمادگی داشته‌ایم و باز هم آمادگی داریم اما توپ در زمین آمریکاست. اشاره روحانی به آزادی نزارزاکا شهروند لبنانی، بود که ۲۱ خردادماه سال‌جاری پس از ۴سال از زندان اوین آزاد شد و ایران را به مقصد لبنان ترک کرد. پیش از این نیز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درسفر اردیبهشت خود به نیویورک گفته بود که تهران ماه‌ها پیش به آمریکا پیشنهاد تبادل زندانی داده اما واشنگتن به این درخواست پاسخی نداده است. او همچنین درهمان سفر خطاب به دولت آمریکا گفت: «بیایید تبادل (زندانی) کنیم. من آماده این کار هستم و اختیار کافی برای انجام آن را دارم.»در پاسخ به سخنان ظریف همان زمان یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد دولتش به دفعات خواهان آزادی زندانیان آمریکایی در ایران شده و به صحبت‌های ظریف توجه می‌کند و خواستار آزادی فوری زندانیان آمریکایی شد. موضوع تبادل زندانی میان ایران و آمریکا پس ازتوافق هسته‌ای هم مطرح شد. در همین راستا اواخر دی ماه ۱۳۹۴ نیز خبر تبادل چند زندانی میان ایران و آمریکا منتشر شد.

اما حالا به‌نظر می‌رسد موضوع تبادل زندانی میان ایران و آمریکا آنقدر داغ شده که حتی می‌تواند راه ملاقات با یک بیمار بستری در بیمارستان را برای مقامات ایرانی سد کند، حتی اگر آن بیمار نماینده ایران در سازمان ملل باشد. براساس گزارش‌ها مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد مدتی است که به دلیل بیماری سخت در بیمارستانی درنیویورک بستری است. برخی خبرها از عمل جراحی او به دلیل بیماری سرطان حکایت می‌کند اما نوع بیماری وی هنوز به‌صورت رسمی تایید نشده است.به هرحال تخت‌روانچی که ۲۰فروردین سال‌جاری به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب ریاست جمهوری به‌عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد منصوب شد، درجریان سفر ۵روزه روحانی به نیویورک برای شرکت درنشست سازمان ملل غایب بود. با بازگشت رئیس‌جمهوری از سفر، ظاهرا محمد‌جواد ظریف که هنوز برنامه‌های دیپلماتیکش درآمریکا پایان نیافته است قصد داشت روزجمعه به عیادت او دربیمارستان برود که به دلیل قرارگرفتن بیمارستان محل بستری تخت‌روانچی در خارج از محدوده درنظر گرفته شده برای هیات ایرانی درنیویورک ،ازاین عیادت ممانعت به‌عمل آمد. در این بین نکته جالب شرط آمریکا برای انجام این عیادت بود.آن‌طور که برخی خبرگزاری‌های خارجی از جمله رویترزو فارن پالیسی، گزارش داده‌اند، یک مقام دولت آمریکا به مقامات ایرانی اطلاع داده است چنانچه ایران یک شهروند آمریکایی زندانی در ایران را آزاد کند، مجوز این عیادت صادر خواهد شد.

محمد‌جواد ظریف از آخرین‌باری که برای شرکت در نشست سالانه مقامات عالی‌رتبه شورای اقتصادی - اجتماعی ملل متحد به نیویورک سفر کرد (۲۵ تیرماه سال‌جاری) ازسوی مقامات آمریکایی با محدودیت‌های زیادی در رفت و آمد دراین شهر روبه رواست. به موجب ویزایی که در تیرماه برای ظریف صادرشد و دیپلمات‌های ارشد آمریکا آن را محدود توصیف کرده بودند، وزیرخارجه ایران و هیات همراهش تنها اجازه داشتند در مسیر میان مقر اصلی سازمان ملل و نمایندگی دائم ایران که شش چهار راه دورتر واقع شده بود و اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل که در نزدیکی این دو ساختمان قرار داشت، تردد داشته باشند. این محدودیت این‌بار نیز با وجود حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جریان سفر هیات ایرانی به آمریکا وجود داشت. ویزای سفررئیس‌جمهوری و همراهانش از جمله ظریف به آمریکا درسفر اخیرشان به آمریکا با تاخیر بسیار و تنها برای افراد محدودی از تیم ریاست جمهوری صادرشدو درطول سفر نیز این محدودیت ازسوی آمریکا به‌عنوان کشوری که سازمان ملل در آن قراردارد کنترل می‌شد.

البته این اولین‌بار نیست که آمریکا از موقعیت خود به‌دلیل آنکه سازمان ملل در خاک این کشور قرار دارد سوءاستفاده می‌کند و محدودیت‌هایی را برای دیپلمات‌های ایرانی برای سفر به خاک این کشور و رفت‌وآمد آنها در نیویورک ایجاد می‌کند. پیش‌تر نیز این کشور پس ازانتخاب «حمید ابوطالبی» به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک مانع حضور او شده بود. طی این سال‌ها دولت آمریکا محدودیت‌هایی را برای نمایندگان رسمی جمهوری اسلامی ایران که به آمریکا سفر می‌کنند یا در آمریکا حضور دارند اعمال کرده از جمله اینکه نباید از محدوده ۲۵ مایلی سازمان ملل که حدود ۴۰ کیلومتر می‌شود خارج شوند که در غیر این‌صورت با برخورد پلیس آمریکا روبه‌رو خواهند شد. محدودیتی که از سوی مقامات ایرانی تاکنون رعایت شده است.اما ایجاد محدودیت‌های جدید در رفت و آمد دیپلمات‌های ایرانی این بار به دلیل افزایش تنش میان تهران و واشنگتن و شرط مقامات کاخ سفید مبنی بر آزادی یک زندانی آمریکایی برای رفع این محدودیت‌ها به‌خصوص عیادت وزیر خارجه از یک بیمار بستری در بیمارستان تاکنون سابقه نداشته است.آن‌طور که دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرده فاصله بیمارستانی که مجید تخت‌روانچی در آن بستری است تا این دفتر کمتر از ۲۰ دقیقه پیاده‌روی است با این حال اجازه این عیادت و رفع بخشی از ممنوعیت‌ها صادر نشده است. البته به‌رغم اعمال این محدودیت ازسوی آمریکا، سرانجام عصر روز گذشته دنیای مجازی باب دیدار ظریف با همکار قدیمی‌اش را باز کرد. وزیر امورخارجه در آخرین روز سفر خود به نیویورک به‌صورت مجازی از مجید روانچی، عیادت کرد و در جریان روند درمان او قرار گرفت.به گزارش «ایسنا» محمد‌جواد ظریف پس از ملاقات تصویری با دوست قدیمی خود در صفحه توییترش در این ارتباط نوشت: تشکر از تکنولوژی که باعث شد من با دوست چهل ساله‌ام و سفیرمان در سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کنم؛ کسی که در بیمارستان بستری است و تنها چند ساختمان با او در نیویورک فاصله داشتم.در کنار این اقدام، کاخ سفید روز پنج‌شنبه ۴مهرماه در بیانیه‌ای مطبوعاتی که تنها چند ساعت پس از سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شد، صدور ویزا برای مقامات عالی‌رتبه ایرانی و خانواده‌های آنها برای سفر به آمریکا را ممنوع اعلام کرد. در این بیانیه به افرادی که دارای گرین‌کارت هستند، پناهندگان و برخی موارد دیگر اشاره شده که در راستای منافع ایالات‌متحده، ورودشان به این کشور بلامانع است. چندی پیش ‌مایک پمپئو، ‌وزیر امور خارجه آمریکا درپاسخ به انتقادهای صورت گرفته به صدور ویزای محدود برای مقامات ایرانی ادعا کرد: «در شرایطی که مقامات آمریکایی نمی‌توانند به ایران بروند و با رسانه‌های داخل ایران گفت‌وگو کنند، مقامات ایران نیز نمی‌توانند آزادانه در آمریکا رفت و آمد داشته باشند.» تصمیم اخیر دولت آمریکا درشرایطی اتخاذ شده است که برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران فروردین ماه اعلام کرده بود لغو روادید بستگان مقامات جمهوری اسلامی ایران در ایالات متحده را بررسی می‌کند.

آخرین وضعیت تخت‌روانچی

مجید تخت‌روانچی از فروردین سال جاری به‌عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد مشغول به کار شده است. براساس گزارش‌ها بیماری او پس از شروع ماموریت تشخیص داده شده و در مراحل اولیه شناسایی شده است.روز گذشته سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با انتقاد از رویکرد دولت آمریکا مبنی بر عدم صدور مجوز به محمدجواد ظریف برای ملاقات با مجید تخت‌روانچی در بیمارستانی در نیویورک، در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: «ان‌شاءالله مجید به‌زودی حالش خوب میشه و برمی‌گرده سر مسوولیتش، ولی روسیاهی برای دولتی که مسائل انسانی را گروگان اهداف سیاسی قرار میده خواهد موند. قلب و روح و فکر ما پیش مجیده و دعای خیر همه ما همراهش. ان‌شاءالله به‌زودی از بیمارستان میاد بیرون، همون‌طور پرانرژی و همون‌طور متعهد و پرانگیزه و همون‌طور دوست‌داشتنی.»از سوی دیگر علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل روزگذشته در پی برخی واکنش‌ها از سوی کاربران فضای مجازی به بستری شدن مجید تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل در بیمارستانی در نیویورک، نوشت: «بیماری ایشان پس از شروع ماموریت و در مراحل اولیه شناسایی شد و ارزیابی پزشکان معالج این است که ان‌شاء‌الله در مدت کوتاهی درمان شده و سرکار برخواهند گشت. در آمریکا اکثر افراد شاغل و از جمله کارکنان نمایندگی ایران تحت پوشش بیمه درمانی هستند و به‌طور طبیعی هزینه‌ها توسط بیمه پرداخت می‌شود.»