در همین خصوص، روزنامه یومیوری ژاپن، یکی از پنج روزنامه ملی و سراسری آن کشور، در گزارش خود می‌گوید توکیو احتمالا به‌طور مستقل اقدام به اعزام نیروی نظامی خواهد کرد. یومیوری به نقل از منابع دولتی که نامشان فاش نشده، می‌گوید دولت ژاپن درحال بررسی گزینه‌ دیگری‌ برای حفاظت از کشتیرانی تجاری ا‌ست؛ و آن اینکه احتمالا نیروهای دفاعی خود را برای شرکت در ماموریت جمع‌آوری اطلاعات، به‌طور مستقل به پهنه آبی تنگه هرمز تا باب‌المندب بفرستد که دربرگیرنده سواحل یمن، جیبوتی و اریتره خواهد بود.

جیبوتی در شمال‌شرق آفریقا، در کنار خلیج عدن و دریای‌سرخ و اریتره نیز در کرانه دریای سرخ در شمال جیبوتی واقع است. ارتش ژاپن پس از جنگ‌جهانی دوم به‌جای ارتش با عنوان «نیروی دفاع از خود» شناخته می‌شود و از سه بخش اصلی، نیروهای دفاع زمینی، نیروی دفاع دریایی و نیروی دفاع هوایی تشکیل شده ‌است. پیش‌تر نیز گزارش مشابهی از تمایل ژاپن به اعزام نیرو به سواحل یمن، به‌جای شرکت در ائتلاف به رهبری آمریکا منتشر شده بود. در ۱۸ مرداد خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از یک مقام ژاپنی گفته بود دولت شینزو آبه به‌دلیل روابط دوستانه با ایران تمایلی به اعزام نیروهای دفاعی خود به تنگه هرمز ندارد. یومیوری اکنون گزارش داده ژاپن، «در صورت توافق تهران»، تنگه هرمز را نیز به ماموریت دریایی خود می‌افزاید. به گفته این روزنامه ملی ژاپن، توکیو قرار است تصمیم نهایی خود را پس از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه جاری میلادی بگیرد. یوشیدا سوگا، سخنگوی دولت ژاپن گفته است: «اینکه دولت ژاپن چه گامی را برای تضمین امنیت تردد کشتی‌های ژاپنی در خاورمیانه موثر تشخیص دهد، منوط به توجه به مسائل از زوایای گوناگونی همچون ثبات عرضه نفت، مناسبات ژاپن با آمریکا و همچنین مناسبات این کشور با ایران است.» سوگا تاکید کرده است که اصل راهبردی سیاست خارجی ژاپن در این منطقه، بر تنش‌زدایی و ایجاد ثبات در خاورمیانه استوار است.

ایالات‌متحده خواستار تشکیل ائتلافی بین‌المللی برای آن‌چه  «تامین امنیت کشتیرانی تجاری» عنوان می‌شوددر آب‌های جنوب ایران است. این اقدام مورد حمایت برخی کشورها از جمله بریتانیا قرار گرفته است. نیروی هوایی بریتانیا تعدادی پهپاد نظامی را در نزدیکی کویت مستقر کرده است. از این پهپادها تاکنون برای نظارت بر عراق و سوریه استفاده می‌شد. اکنون گفته می‌شود احتمال اعزام این پهپادها برای انجام ماموریت خلیج‌فارس وجود دارد. استرالیا و بحرین نیز دیگر کشورهایی هستند که آمادگی خود را برای همراهی با آمریکا نشان داده‌اند. اما این ائتلاف با بی‌میلی بسیاری از متحدان آمریکا از جمله کشورهای اروپایی و عربستان و امارات مواجه شده است.