باید هم از دست دیپلماسی استفاده کنیم هم از دست قدرت عکس: President.ir

او روز گذشته در همایش ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت‌های روستایی افزود: در زمینه هسته‌ای دو گام مهم برداشته‌ایم، اما همزمان مذاکره هم می‌کنیم. وزیر خارجه کشورمان به پاریس می‌رود، برای مشورت بازگشته و دو مرتبه به پاریس باز می‌گردد و ما نیز با مسوولان مربوطه جلسه گذاشته و گفت‌وگو می‌کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با تاکید بر اینکه دست قدرت و دست دیپلماسی باید با هم و در کنار هم باشد، گفت: آنهایی که تصور می‌کنند، یک دست کافی است، اشتباه می‌کنند، باید هم از قدرت نظامی، فرهنگی و اقتصادی خود استفاده کنیم، هم از قدرت سیاسی، دیپلماسی و مذاکره.

رئیس‌جمهور افزود: برخی که در گوششان پنبه‌ است، مدام می‌گویند از مذاکره با قدرت‌های بزرگ چه سودی برده‌ایم؟ بعد از مذاکرات به جای یک میلیون بشکه بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر کردیم و میلیاردها دلار از پول‌هایمان به کشور بازگشت و هر ماه حدود یک میلیارد از پول‌های کشورمان آزاد شد و قطعنامه‌هایی که آمریکا ۳۰ سال برای آن زحمت کشیده بود مانند بت‌ها خراب کردیم و سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب کشور شد. روحانی اضافه کرد: عده‌ای زمانی که سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد کشور شد، هیچ حرفی نمی‌زدند، اما وقتی آنها از کشور می‌روند، همان‌هایی که سکوت کرده بودند، زبان به اعتراض باز می‌کنند که چرا اینها رفته‌اند.

به دنبال گفت‌وگوهای اخیر حسن روحانی و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه بر سر پیشنهاد‌هایی که مکرون برای نجات برجام طی دوماه اخیر به تهران ارائه کرده است، روز پنج‌شنبه محمد‌جواد ظریف، وزیر امورخارجه در آستانه اجلاس گروه ۷ به پاریس رفت و با ژان ایولودریان همتای فرانسوی خود و رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد، اما درحالی که ظریف تازه از این سفر برگشته بود عصر روز یکشنبه در سفری غیرمنتظره همزمان با حضور سران کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا در شهر ساحلی بیاریتز فرانسه، وارد این شهر شد و یک بار دیگر با مقامات فرانسه دیدار و رایزنی کرد. آن‌طور که سران کشورهای حاضر در این اجلاس اعلام کرده‌اند لحظاتی پیش از سفر ظریف آنها به‌صورت یک یادداشت خیلی کوتاه و به سرعت از حضور ظریف در فرانسه با خبر شده‌اند.

در همین راستا روز گذشته حسن روحانی تاکید کرد: اگر من بدانم در جلسه‌ای با کسی ملاقات کنم، مشکل کشورم حل می‌شود، دریغ نخواهم کرد، زیرا اصل منافع ملی کشور است.

مقابله به مثل دربرابر تحریم‌ها

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه امروز در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم و از یک سال قبل شدیدترین تحریم‌ها علیه مردم برقرار شده است، گفت: در عین اینکه در این تحریم‌ها مقاومت می‌کنیم مقابله به مثل هم می‌کنیم، تعهدات خود را کاهش می‌دهیم، اما فرصت برای مذاکره و دیپلماسی را هم قرار می‌دهیم و با ۲ ماه فاصله بین هر مرحله از کاهش تعهدات راه برای حل مشکلات از مسیر دیپلماسی را باز می‌گذاریم.روحانی با بیان اینکه خواست مردم ما حفظ عزت و استقلال توام با رفاه و کاهش زحمت و سختی‌ها است، گفت: ما مقاومت و ایستادگی می‌کنیم تا به اهداف، امنیت و عظمت برسیم. ایستادن وقتی ارزش دارد که منافع ما تامین شود.

به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: یک سال است که شدیدترین تحریم‌ها را بر ما وارد کردند، ما هم در برابر تحریم‌ها ایستادیم. تعهدات خود را هم کاهش دادیم، اما بین مراحل کاهش تعهد دو ماه وقت گذاشته‌ایم تا فرصت دیپلماسی داشته باشیم. خواست ملت ما عزت، استقلال و همزمان کاهش زحمت و فشار و افزایش رفاه است. اگر بنا باشد با فشار به مردم، کشور را اداره کنیم که هر کسی بلد است کشور را اداره کند. ما می‌ایستیم تا به اهداف و منافع و امنیت کشور به عظمت برسیم، جایی باید ایستاد که منافع وجود دارد. ما برای دفاع از منافع ملی و استقلال کشور می‌ایستیم، خسته نمی‌شویم و از هر ابزاری برای حل مسائل استفاده می‌کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: وقتی کشتی ما را می‌گیرند، ما هم مذاکره می‌کنیم و هم با دلایل قانونی کشتی آنها را می‌گیریم؛ هر دو کار را باید انجام داد.

یک عده نصف قانون اساسی را قبول دارند

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید از همه توان خود برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنیم، اظهار کرد: باید از کار هر فردی که در کشور خدمت می‌کند. سپاسگزاری کنیم و ناشکری است که کار یک نهاد را خوب توصیف کنیم و نسبت به نهاد دیگر، ناشکر باشیم. روحانی خاطر نشان کرد: ظاهرا یک عده فقط نصف قانون اساسی را قبول دارند، اما معتقدیم که همه اصول قانون اساسی باید محترم شمرده شود.روحانی با تاکید بر اینکه قدرت ملی و تولید ملی در رأس اقدامات دولت قرار دارد، گفت: تولید ملی و قدرت ملی به ما فرصت می‌دهد که با دنیا حرف بزنیم و امروز احیای صنعت، کشاورزی و بخش خدمات شهری و روستایی به معنای توانمند شدن قدرت ملی است.

untitled

 

دستورکار مذاکره با مکرون به روایت ظریف