تست انتخابات تمام الکترونیکی درتهران

انتخابات شورایاری‌ها در حالی روز گذشته برگزار شد که یک هفته پیش سازمان بازرسی کل کشور با برگزاری آن مخالفت کرده بود. ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای که 24 تیر به سران قوا و وزیر کشور ارسال کرد از آنها خواست از برگزاری آنچه انتخابات غیرقانونی شورایاری توصیف کرد جلوگیری کنند. او در آن نامه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را تا زمان وضع مبانی قانونی برای برگزاری آن، غیرقانونی دانسته و خواستار جلوگیری از برگزاری این اقدام غیرقانونی شده بود.در بخشی از این نامه، وضع مصوبه توسط شورای اسلامی شهر تهران و همچنین اقدام به برگزاری انتخابات شورایاری، برخلاف اصل ۱۰۰ قانون اساسی و نیز قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران اعلام شده بود. با این حال همان زمان پیروز حناچی، شهردار تهران اعلام کرد که انتخابات انجمن‌‎های شورایاری‌‌ در محله‌های تهران مطابق برنامه‌ریزی قبلی برگزار خواهد شد.حناچی همچنین روز 25 تیرماه یک روز پس از نامه سراج، در پاسخ به اظهارات او مبنی‌بر غیرقانونی توصیف کردن این انتخابات گفته بود: در قانون اساسی شکل‌گیری انجمن‌های محلی زیرمجموعه شورای شهر تاکید شده است، ولی به چگونگی شکل‌گیری آن اشاره‌ای نشده است. شهردار تهران با اشاره به اینکه ۴ دوره از انتخابات شورایاری‌ها برگزارشده و قرار است پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شود، ادامه داد: در همین زمینه مدیریت شهری اقدام به اخذ مصوبه دولت در این ارتباط کرده است. او البته تاکید کرده بود که ما تابع قانون هستیم و اگر بنا نباشد انتخابات را برگزار نخواهیم کرد و اگر قرار باشد انتخابات را برگزار می‌کنیم.در این میان برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس هم طی نامه‌ای به وزارت کشور خواستار برگزار نشدن انتخابات شورایاری‌ها شدند و برگزاری این انتخابات را در راستای توسعه حزبی توصیف کردند.در ادامه این واکنش‌ها لعیا جنیدی معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری، ملاحظات اعلام شده توسط سازمان بازرسی کل کشور در مورد انتخابات شورایاری‌های شهر تهران را برای بررسی و حل مشکل به معاونت حقوقی ارجاع دادو با تشکیل جلسه‌ای در محل دفتر خود با حضور شهردار تهران، رئیس شورای شهر و برخی اعضای آن، رئیس شورای‌عالی استان‌ها، معاون وزیر کشور و معاونان سازمان بازرسی کل کشور و دیگر مقامات و مسوولان ذی‌ربط، اظهارات حاضران را استماع کرد. در نهایت جنیدی جواز قانونی انتخابات را تایید و اعلام کرد که وجود قانون خاص انتخابات برای شوراها گرچه می‌تواند مفید باشد، ولی فقدان آن با توجه به مستندات قانونی و مقررات فوق موجب خدشه به اعتبار انتخابات نیست.به این ترتیب پنجمین دوره انتخابات شورایاران شهر تهران روز گذشته در شهر تهران برگزار شد، انتخاباتی که به گفته پیروز حناچی شهردار تهران، بزرگ‌ترین مانور انتخابات الکترونیکی کشور بود. قرار است در این انتخابات که با حدود ٧ هزار صندوق در حدود ١۶٠٠ شعبه برگزار شد، در هر محله هم حدود ٩ نفر انتخاب شوند.

زمان اعلام نتیجه قطعی

در همین ارتباط روز گذشته  رئیس‌کمیته اطلاع‌رسانی پنجمین دوره انتخابات و انجمن‌های شورایاری محله‌های شهر تهران با بیان اینکه نتیجه قطعی از سوی هیات نظارت پس از بررسی نهایی اعلام می‌شود، گفت: در صورتی که هیات نظارت مرکزی انتخابات را در یک یا چند محله متوقف یا باطل اعلام کند، انتخابات بعدی حداکثر دو ماه بعد از صدور رأی توقف یا ابطال توسط ستاد برگزار می‌شود.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما غلامحسین‌محمدی اظهار کرد: در صورتی که شورایاری هر محله به علل گوناگون از جمله فوت، استعفا یا سلب عضویت اعضای اصلی و علی‌البدل به حد نصاب برای تشکیل جلسه نرسد و همزمان بیش از ۱۸ ماه به پایان دوره مانده باشد، ستاد موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه، انتخابات میان دوره‌ای را برای تکمیل تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل و ادامه فعالیت شورایاری برگزار کند. محمدی یادآور شد: البته، فرآیند برگزاری انتخابات میان دوره‌ای با تصویب ستاد هیات اجرایی امکان‌پذیر است.به گزارش «ایسنا» تمام صندوق‌های اخذ رای روز گذشته در حالی در مدار قرار گرفتند که به گفته مسوولان ستاد انتخابات، امکان رای‌گیری برای دومین‌بار به هیچ‌وجه وجود نداشت. همچنین روز گذشته علاوه‌بر سخنگوی دولت، استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر تهران، جمعی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم از ستاد اجرایی انتخابات بازدید کردند.

بیشترین مشارکت در منطقه 4

پیروز حناچی شهردار تهران نیزبا بیان اینکه بیشترین مشارکت در منطقه 4 و در محله گلشن بوده است، گفت: همچنین در محله نعمت آباد در منطقه 19، شکوفه در منطقه 19، تهرانپارس غربی و محله خزانه بیشترین مشارکت‌ها ثبت شده است. شهردار تهران رای خود را در محله شهرآرا به صندوق انداخت. او همچنین گفت: با برگزاری الکترونیکی این انتخابات آرای باطله نداریم و درصد خطا کاهش پیدا می‌کند.  شهردار تهران همچنین گفت: بیش از ٢٠ درصد داوطلبان بانوان هستند و به جهت تحصیلات در مورد همه نامزدها نسبت به قبل وضعیت بهتری داریم. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران گفت: تجربه تهران در زمینه برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک می‌تواند پایلوت خوبی برای دیگر انتخابات‌ها باشد.

رد یک شائبه

ازسوی دیگر مجیدفراهانی، عضو شورای شهر تهران با رد شائبه رای دادن متعدد با یک کارت ملی گفت: این موضوع را در چند شعبه اخذ رای چک کرده و متوجه شدیم که دروغ است.

احیای محله‌گرایی

با آغاز رای‌گیری محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به همراه فراهانی - عضو شورا- با حضور در محله کاشانک ساعت ۸ صبح رای خود را به صندوق انداخت و سپس با حضور در محله منیریه برای آزمودن دستگاه‌های الکترونیک مجددا اقدام به رای‌دهی کرد. علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز از ستاد اجرایی پنجمین انتخابات شورایاری‌های تهران بازدید کرد و گفت رای خود را در محله جوادیه به صندوق انداخته است. به گزارش «ایسنا» ربیعی با بیان اینکه این انتخابات به معنای احیای محله‌گرایی است، گفت: محله‌گرایی از نظر اجتماعی و اداره کشور بسیار مهم است و دولت برنامه‌ای برای واگذاری اختیارات به جوامع محلی دارد؛ چراکه راه و مسیری جز مردم نداریم و این انتخابات به خوبی نشان‌دهنده نشاط اجتماعی است.ربیعی با بیان اینکه در محله قدیمی ما در جوادیه چند ائتلاف تشکیل شده و برای من جالب است که این پنج ائتلاف با جدیت و با نشاط اجتماعی با یکدیگر رقابت می‌کنند، گفت: جا دارد به شهرداری نیز تبریک بگوییم که این انتخابات را تمام مکانیزه و الکترونیکی برگزار کرد و این در حالی است که در چند سال اخیر صحبت از مکانیزه می‌شد اما نزدیک انتخابات که می‌شدیم این روش را پس می‌زدیم و حالا آزمون شهر تهران محک خوبی برای سایر انتخابات است. سخنگوی دولت همچنین در یک رشته توییت، انتخابات شورایاری‌ها را تجلی بارز از خودمدیری محلی دانست و نوشت: شورایاری مکمل انتخابات سراسری است.قرار بود نتایج انتخابات شورایاران شهر تهران شب گذشته ساعت ۲۴شب اعلام شود.