از شوک‌های مهم عبور کرده‌ایم

اسحاق جهانگیری روز گذشته در سفری یک روزه از پروژه‌های عمرانی، صنعتی و کشاورزی استان البرز بازدید کرد. او در حاشیه بازدید از مزرعه ماهی‌سرای کرج و نمایشگاه دستاوردهای عشایری و کشاورزی استان البرز اظهار کرد: یکی از رموز موفقیت مردم ایران این است که همواره از عزت خود حفاظت کرده‌اند و همواره اهل منطق و گفت‌وگو بوده‌اند و در حل بحران‌های جدی بیش از آنکه به زور متوسل شوند به گفت‌وگو و منطق متکی بوده‌اند. به گزارش «ایسنا» جهانگیری ادامه داد: راهکارهایی که ایران برای اداره دنیا پیشنهاد می‌دهد نیز توسل به گفت‌وگو و منطق است؛ چراکه پیچیده‌ترین گره‌ها و بحران‌های دنیا را می‌توان از طریق گفت‌وگو حل و فصل کرد و اینکه هر کس زور بیشتری داشته باشد تصور کند منطق قوی‌تری دارد تصوری نادرست است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه منطق باید بر سر میز مذاکره رقم بخورد تصریح کرد:‌ اینکه شش کشور قدرتمند دنیا با ایران مذاکره کنند و به تفاهم برسند به معنی آن است که ایران توانسته منطق و استدلال خود را در میز مذاکره به اثبات برساند. اینکه بعد از مذاکره کشوری احساس کند کلاه سرش رفته و با استفاده از زور به یک ملت فشار وارد کند کاری غیر‌عقلانی و غیرمنطقی است. جهانگیری ادامه داد: ‌هر کس قرارداد یا توافقی را امضا کند و آن را به هم بزند همه این اقدام را محکوم می‌کنند و ملت ایران سرفراز است که اهل گفت‌وگو، تعامل و منطق است.

جهانگیری با بیان اینکه ایران در طول تاریخ همواره حافظ امنیت منطقه و خلیج فارس بوده است، خاطرنشان کرد: برای حفاظت از امنیت منطقه نیاز به تشکیل ائتلاف نیست. کسانی که به‌دنبال ائتلاف هستند هر گاه از مناطق خود خارج شده‌اند جز دامن زدن به ناامنی دستاورد دیگری به همراه نیاورده‌اند. معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: امنیت منطقه را ایران با کمک کشورهای منطقه می‌تواند تامین کند و برای اینکه همه از امنیت منطقه مطمئن باشند و همه بتوانند از منطقه‌ای امن استفاده کنند راهی جز این نیست که فشارها را از ایران برداشته و بدون تحمیل فشار با ایران وارد مذاکره و گفت‌وگوی منطقی شوند و آن گاه خواهند دید که منطقه‌ای خوب و آرام برای همه فراهم خواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در حاشیه بازدید از پروژه ادامه بزرگراه همت به کرج بر اتمام هر چه سریع‌تر پروژه بزرگراه همت به کرج تاکید کرد. وی به وضعیت آزادراه تهران- شمال اشاره و اعلام کرد: در آینده نزدیک بازدیدی از این پروژه خواهم داشت، قول داده‌ام این پروژه امسال در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول، جهانگیری ابراز امیدواری کرد که شرایط پیش‌رو از نظر اقتصادی بهبود یابد. همچنین معاون اول رئیس‌جمهور در بازدید از مجموعه صنعتی مپنا گفت: آمریکایی‌ها این دوره از تحریم‌ها را با هدف فروپاشی کامل اقتصاد ایران و در نتیجه ایجاد نارضایتی و به خیابان کشاندن مردم طراحی و اجرا کردند؛ اما تحلیل آنان درباره مردم ایران و اقتصاد کشورمان صحیح نبود.