اطلاعات تازه از پرونده محمدعلی نجفی عكس: تسنیم

همچنین در جلسه روز گذشته دادگاه  که در سالن اجتماعات مجتمع قضایی امام خمینی(ره) برگزار شد قاضی کشکولی از عزل علیزاده طباطبایی یکی از وکلای متهم (محمدعلی نجفی) خبرداد.نخستین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی، به اتهام قتل همسر دومش، روز ۲۲ تیر به‌طور علنی برگزار شده بود. روز سه‌شنبه هفتم خردادماه سال‌جاری، خبری مبنی‌بر قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی با شلیک چند گلوله در منزل شخصی‌اش واقع در منطقه سعادت‌آباد تهران منتشر شد. عصر همان روز شهردار سابق تهران با معرفی خود به اداره آگاهی واقع در خیابان وحدت‌اسلامی خود را به‌عنوان قاتل همسرش معرفی کرد و به این ترتیب یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های قتل در ایران گشوده شد.

اظهارات وکیل مدافع اولیای دم

در ابتدای جلسه دیروز دادگاه  قاضی کشکولی با اعلام رسمیت جلسه از حضور کارشناسان اسلحه و پزشک معاینه‌کننده جسد در دادگاه خبر داد و گفت که در صورت لزوم از آنها توضیح اخذ خواهد شد.به گزارش «ایرنا» در ادامه جلسه حاجی‌لویی یکی از وکلای مدافع اولیای‌دم با حضور در جایگاه از تیتر روزنامه‌ها در مورد مهدورالدم بودن مقتول انتقاد کرد و خطاب  به نجفی گفت: آقای نجفی شما وزیر سابق آموزش و پرورش بودید، نوک مداد را که نشکستید، شما آدم کشتید که می‌گویید اشتباه کردم. اینجا صحنه سیاست نیست که به راحتی کنار بکشید، شما مرتکب قتل عمد شده‌اید. بعد گفتید که او پرستو است و با نهادهای امنیتی در ارتباط است.قاضی کشکولی در این هنگام به وکیل مدافع اولیای دم تذکر داد و گفت: ما مقررات آیین دادرسی کیفری را قرائت کردیم و توقع این است که شما وکلا که حقوقدان هستید، دقت کنید و بیان الفاظ ناجوانمردانه در شأن دادگاه نیست.

سخنان فرزند میترا استاد

در ادامه دادگاه، قاضی کشکولی اعلام کرد که جهانشاه صفری، پدر مهیار صفری نیز به همراه او در دادگاه حاضر است و مهیار خواسته که هیچ عکسی از او گرفته نشود. در همین لحظه از ولی مهیار خواسته شد تا به جایگاه بیاید که او گفت: با توجه به اینکه پسرم تقاضای قصاص دارد، ما هم تقاضای قصاص داریم. همچنین مهیار صفوی که به گفته‌ خودش متولد ۱۱ شهریور ۸۲ است با حضور در جایگاه گفت: تقاضای قصاص خون مادرم را دارم.قاضی کشکولی از او پرسید آقای نجفی در کیفرخواست گفته است که مادرت بارها با شما نیز درگیر شده و چند نوبت شما را از منزل بیرون کرده است که مهیار صفری در پاسخ این موضوع را رد کرد و گفت که همواره با مادرش رابطه خوبی داشته است.

اتهام قتل عمد را قبول ندارم

به گزارش «ایسنا» در ادامه جلسه دادگاه، نجفی با حضور در جایگاه و پس از معرفی خود در پاسخ به سوال قاضی درباره اینکه آیا اتهامات خود را قبول دارید یا خیر؟ در دفاع از خود گفت: آنچه اتفاق افتاده را قبول دارم و توضیح می‌دهم، اما اتهام قتل عمد را به هیچ عنوان قبول ندارم و دلایل خود را عرض می‌کنم.نجفی افزود: ۶ ماه قبل از حادثه به این نتیجه رسیدم که زندگی مشترک ما با توجه به عمق اختلافات نمی‌تواند ادامه یابد. پیشنهاد دادم با توافق جدا شویم و حتی گفتم فرصت بدهد دو یا سه ماه تمام مهریه‌اش را می‌دهم اما قبول نکرد و می‌گفت عاشق من است. من هم ایشان را دوست داشتم ولی با این حجم اختلافات ترسم این بود به نفرت تبدیل شود و سعی شد با برخی از ریش‌سفیدان و افرادی تماس گرفته و ایشان را به طلاق تشویق کنم.نجفی بابیان این که در طول عمرم با هیچ خانمی برخورد فیزیکی نداشته‌ام، در مورد روز حادثه گفت: ساعت ۸ صبح بود که بیدار شدم و حدود ۸ و نیم مهیار را بیدار کردم که به مدرسه برود و در طول یک‌سال سعی کردم وظایف پدری‌ام را انجام دهم. حتی مرحومه جلوی من به خانواده‌اش می‌گفت کارهایی که می‌کند بیشتر و سنگین‌تر از پدر اصلی‌اش است. ساعت ۹ شده بود که مهیار رفت و ایشان بیدار شد و مجدد ادامه بحث‌های شب قبل را مطرح کرد. خواستم پاسخ ندهم و ساعت ۹ و نیم شده بود که گفت می‌روم به حمام و پس از آن بیرون می‌روم. گفتم کجا؟ گفت خودم می‌دانم. این موضوعی بود که خیلی بین ما بحث شده بود. از آن لحظه به بعد خیلی عصبانی شدم و همه ماجرا دو تا سه دقیقه طول کشید و نفهمیدم چه شد. عصبانیت و خشم مرا فرا گرفت.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: پشت‌سر میترا استاد رفتم. فکر کردم از درب حمام تا وان یک متر فاصله است. فکر می‌کردم ایشان در وان است و می‌توانم بنشینم و با او حرف بزنم و قطعی روی طلاق تصمیم بگیرم. پشت سرش وارد شدم. در کمد نیمه باز و اسلحه آنجا بود. آن را برداشتم و بالش را روی آن گذاشتم تا اسلحه را نبیند و نگران نشود. چون یک‌بار گفته بود بیا و روش استفاده اسلحه را به من یاد بده. وقتی وارد حمام شدم متاسفانه ایشان وارد وان نشده بود و ما سینه به سینه هم شدیم. بالش را کنار زدم تا اسلحه را ببیند و به او بگویم که کارمان به جای باریک می‌کشد اگر با گفت‌وگو مسائل را حل نکنیم؛ اما ایشان وقتی اسلحه را دید نمی‌دانم چه شد که هول شد.

نجفی ادامه داد: ایشان دستشان را روی شانه‌های من گذاشت، من به عقب رفتم و به این دلیل که دستم روی ماشه بود یک گلوله شلیک شد و بالشت روی زمین افتاد. من سپس دستم را بالا بردم و سپس ایشان دو دستی دست راست مرا گرفتند، من گفتم ول کن و پس از تیر اول ۴ تیر دیگر نیز شلیک شد. من قصد شلیک نداشتم. آخرین تیر که به او برخورد کرد من دیدم ایشان مرا رها کرد و سپس دیگر تیری شلیک نشد. او سپس داخل وان افتاد. من بلافاصله اسلحه را جلوی آینه حمام گذاشتم. شوکه شده بودم. دست گذاشتم دیدم حرکتی ندارد. دیدم که بالای سینه‌شان سوراخ است. شاید ۴ یا ۵ دقیقه بدون حرکت آنجا ایستاده بودم و حالتی غیرقابل تصور داشتم.نجفی با بیان اینکه قصد کردم خودم را با آن اسلحه تنبیه کنم و بکشم، افزود: دوبار کنار ایشان رفتم و در وان نشستم. بعدها فکر کردم که چرا شلوار و پای من باید خونی باشد. هر چقدر فکر کردم متوجه نشدم. بعد فهمیدم همان دوبار که سمت چپ ایشان نشستم همانجا خونی شده باشد و بعد از چند دقیقه از وان خارج شدم و در اتاق قدم زدم و به بالکن رفتم و فکر کردم که آیا خودم را از آنجا پرت کنم یا نه؟

وی افزود: به راننده زنگ زدم تا بیاید دو کیف اسناد خصوصی مثل چند موبایل و پاسپورت و شناسنامه و یکسری مدارک پزشکی و قباله ازدواج داشتم و چون نمی‌دانستم چه اتفاقی برایم می‌افتد به راننده گفتم که بیاید تا کیف‌ها را به او بدهم تا به دخترم برساند. مثل اینکه راننده وقتی رسیده بود به من زنگ زده بود و من متوجه نشدم.

نظر نجفی در مورد عنوان مهدورالدم و پرستو

نجفی گفت: به‌نظرم رسید متنی بنویسم و بخشی از داستان زندگی مشترکم با او را بنویسم. به خواست آن مرحومه ۶ ماه ارتباطی با خانواده‌ام نداشتیم. آنچه نوشتم با عجله بود و بعضی چیزها به‌صورت غیر دقیق نوشته شد. من در دفاعیاتم عنوان مهدورالدم را بیان نکردم. بازپرس پرونده می‌خواست آن را در دهان من بگذارد و می‌گفت که قبول داشتی که مهدورالدم است که این عنوان اصلا آن زمان مطرح نبود و بعدا مطرح شد. وی افزود: همچنین گفته شده که من گفته‌ام ایشان پرستو است؛ اما من لفظ پرستو را به کار نبردم. این را بعضی در فضای مجازی نوشته‌اند که باید از خودشان بپرسید با چه انگیزه‌ای نوشته‌اند.

قصد قتل در ذهن من نبود

نجفی با اشاره به موضوع قصد قبلی برای انجام قتل گفت: به هیچ عنوان قصد قتل در ذهن من نبود؛ اما قبول دارم اشتباه کردم که اسلحه را برداشتم و ۵ گلوله شلیک شد. من اگر در فاصله یک متری قصد قتل داشتم و می‌خواستم او را از بین ببرم یک گلوله کافی بود؛ اما از ۵ گلوله ۴ تا به سقف و دیوار خورده است.نجفی با بیان اینکه اصابت‌های گلوله نشان‌دهنده این است که شلیک‌ها به‌طور مستقیم نبوده است، گفت: اصلا قصد قتل نداشتم.سپس نجفی در ادامه دفاعیات خود گفت: ما هم تا شب آخر مشغول کارهای زندگی بودیم. سازمان بازرسی نامه‌ای درباره صندوق ذخیره فرهنگیان که من موسسش بودم، نوشته بود. من عصرش دو ساعت وقت گذاشته بودم که پاسخ نامه را بدهم و روز حادثه روی میز بود. روز قبل از آن با دوستانم برای خرید یک آپارتمان صحبت کرده بودیم. اگر قصد قتل داشتم اصلا این مباحث پیش نمی‌آمد. حتی من چند روز پیش به اخوی خود زنگ زدم و گفتم زندگی ما خوب است.

اسلحه نجفی

به گزارش «ایسنا» نجفی افزود: در مورد نگهداری و غیرمجاز بودن اسلحه بعدا توضیح می‌دهم؛ زیرا مجاز بوده و آن را تمدید کرده بودم. وی در ادامه افزود: از طریق دستگاه حراست یا سرتیم محافظان ما این کارت خود به خود تمدید می‌شد و من فکر می‌کردم که این تمدید مثل گواهینامه ۱۰ ساله است. آخرین بار در حراست ریاست‌جمهوری یا تیم حفاظت تمدید شد. من چون هیچ وقت استفاده نمی‌کردم می‌خواستم آن را برگردانم.

دعوت طرفین به سازش

قاضی کشکولی در ادامه با توجه به دفاعیات نجفی خطاب به مهیار صفری گفت: وظیفه دادگاه این است که طرفین را به سازش دعوت کند و ما از اولیای دم و وکلای آنان می‌خواهیم سازش و اعلام گذشت کنند؛ زیرا قصاص یک فرد نمی‌تواند جایگزین قتل مقتوله باشد. گذشت می‌تواند یک فرهنگ عمومی را به نمایش بگذارد و توجه جامعه ما را به جرایم جنایی سوق دهد تا بیشتر مراقب رفتار خود باشند.

بار حقوقی نامه نجفی

سپس قاضی کشکولی پرسید نامه را پس از انجام قتل نوشته‌اید؟ نامه در ۶ صفحه و بار حقوقی داشته است. چطور با آن شرایط روحی دسته‌بندی شده نوشتید؟ متهم پاسخ داد: من دقت نداشتم بار حقوقی دارد یا نه. یک ربع یا ۲۰ دقیقه نمی‌دانستم چه کنم. در منزل قدم می‌زدم. به نظرم رسید که باید خود را تنبیه و خودکشی کنم. نامه را هم با این غرض نوشتم و آنچه را که در ذهنم بود با سرعت و عجولانه نوشتم و قصد و غرض حقوقی نداشتم. وقتی راننده رسید نامه تمام نشده بود. پایین خانه منتظر شد و بعد نامه را به او دادم.

خودزنی میترا استاد

قاضی کشکولی گفت: در تاریخ ۱۶ آذر ۹۷ نامه‌ای در پلیس ۱۱۰ موجود است که نشان می‌دهد فردی با هویت محمدعلی نجفی به واحد پلیس مراجعه و اظهار کرده که فردی به نام میترا استاد یک سال است همسرش بوده و از ایشان شاکی است. این موضوع را قبول دارید، نجفی گفت: وقتی درگیری ما حاد شد دو بار اورژانس را خبر کردم. یک بار به‌صورت سطحی دستش را با تیغ بریده بود که به اورژانس گفت مساله جدی نیست؛ اما چون در تماس با اورژانس گفته شده بود خودزنی است اورژانس پلیس را خبر کرده بود و این نامه مربوط به آن موقع است.قاضی همچنین گفت: اثر ۴ بریدگی در دست چپ همسر دومتان دیده شده از آن مطلع بودید، که نجفی گفت: به من گفته بود که در زندگی با همسر اولش سه بار خودکشی کرده، یکبار رگ دست چپش را زده و دو بار نیز قرص خورده است.

توضیحات کارشناس اسلحه

در ادامه جلسه دادگاه سرگرد عزتی راد کارشناس اسلحه با تشریح روز حادثه گفت: نوع اسلحه برتا، ساخت کشور ایتالیا و خشاب آن ظرفیت ۱۳ فشنگ دارد. در روز حادثه ۵ گلوله توسط سلاح شلیک شده که ۳ گلوله آن به دیوار و سپس به سقف خانه کمانه کرده است. یک گلوله آن به کمد چوبی رو به رو مستقیم اصابت کرده و یک گلوله دیگر آن بعد از اصابت به دست مقتوله به سینه او نیز اصابت کرده است و طی مسیری در بدن در پهلوی او گیر کرده است. این کارشناس اسلحه افزود: ۵ پوکه شلیک شده از این اسلحه نیز در صحنه جرم پیدا شده است. سرگرد عزتی راد گفت: بررسی‌های کارشناسی ما نشان می‌دهد که متهم هنگام تیراندازی، دستش تعادل نداشته زیرا ۳ گلوله آن به فاصله نزدیک به هم، به دیوار و سپس به سقف حمام کمانه کرده است و نشان می‌دهد که ۳ گلوله به دیوار و یک گلوله مستقیم به کمد چوبی رو به رو و تنها یک گلوله در کش و قوس‌های به وجود آمده به دست و سپس به بدن مقتول اصابت کرده است.در ادامه رئیس دادگاه با نشان دادن برگه مجوز اسلحه از نجفی خواست تا هویت آن را تایید کند که متهم برگه مجوز اسلحه را تایید کرد و معلوم شد که اسلحه و مجوز آن مربوط به حفاظت اطلاعات ارتش است.

تاریخ بررسی اسلحه

در ادامه جلسه دادگاه، گودرزی وکیل مدافع متهم نجفی گفت: روز حادثه خبرنگار صدا و سیما اسلحه را در دست می‌گیرد خشاب را بیرون می‌آورد و ادعا می‌کند که کارهای کارشناسی روی اسلحه انجام شده است، اما بنده دیدم که در پرونده، کارهای کارشناسی اسلحه نهم و یازدهم خرداد انجام شده است.

ابهام در مورد تعدادگلوله‌ها و محل اصابت

این وکیل دادگستری گفت: مگر می‌شود پنج گلوله شلیک شود و ۹ محل اصابت گلوله وجود داشته باشد؟ مگر می‌شود دو گلوله کشف شود؟ مگر می‌شود یک گزارش بگوید گلوله از کف دست مقتول وارد شده و از پشت دست او خارج شده و گزارشی دیگر بگوید گلوله از پشت دست وارد شده و از کف دست خارج شده است؟ مگر می‌شود شخصی بازداشت شود و فردایش آزاد شود و کسی نپرسد که او که بوده است؟ وکیل مدافع متهم نجفی گفت: ما در این پرونده با پنج پوکه مواجهیم اما در بررسی صحنه سه مورد روی دیوار حمام، روی درب کمد روشویی و سه مورد هم روی سقف وجود دارد که یعنی هفت محل اثبات گلوله وجود دارد. ما باید دو محل گلوله دیگر هم اضافه کنیم یکی به قفسه سینه و دیگری به کف دست چپ. وی افزود: چون از این اسلحه پنج گلوله شلیک شده ۴ گلوله دیگر از اسلحه دیگری خارج و شلیک شده است و احتمال وجود دو ضارب وجود دارد؛ چراکه ۹ محل برخورد گلوله مشاهده می‌شود.

دکمه‌های لباس مردانه

وی افزود: مساله دکمه‌های پیراهن و درگیری باید بررسی شود. گزارش صحنه فاقد خوردن گلوله به دست است و این موضوع صورت جلسه را ابطال می‌کند.وکیل نجفی گفت: تعدادی دکمه کنده‌شده در محل ارتکاب جرم پیدا شده است و با توجه به اینکه این دکمه‌ها مربوط به پیراهنی غیر از پیراهنی است که هنگام قتل بر تن نجفی بوده، احتمال حضور فرد سوم هنگام قتل در محل حادثه مطرح است.

واکنش به ادعای وکیل نجفی

در همین حال به گزارش «ایرنا» محمد شهریاری سرپرست دادسرای جرائم جنایی در حاشیه دومین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی در خصوص صحبت‌های وکیل متهم پرونده گفت: نجفی اتهامات وارده را قبول دارد و می‌گوید قتل با یک سلاح بوده، ولی وکیل او القائات دیگری را می‌گوید و سوار بر موج‌هایی می‌شود که برخی افراد در فضای مجازی راه انداخته‌اند مبنی‌بر اینکه نکند فرد دیگری هم باشد. سرپرست دادسرای جرائم جنایی ادامه داد: نجفی با صداقت آمده و اعتراف کرده است.شهریاری در پاسخ به سوالی مبنی‌بر احتمال وجود دو ضارب گفت: خود آقای نجفی می‌گوید نبوده است.وی در پاسخ به این سوال که آیا ۹ گلوله شلیک شده است، گفت: این موضوع صحت ندارد. اگر بخواهیم مکان‌ها را بررسی کنیم باید کمانه‌ها را ضرب در دو کنیم که ۹ می‌شود و این درست نیست.

دلیل عزل یک وکیل

داماد محمدعلی نجفی نیز پیش از آغاز دومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی از عزل سیدمحمود علیزاده طباطبایی یکی از سه وکیل نجفی خبر داد.به گزارش «ایسنا» علیرضا ببری  افزود: به‌دلیل رابطه دوستانه‌ای که میان آقای نجفی و طباطبایی وجود داشت از وی درخواست کردیم استعفا دهد، ولی ایشان استعفا نداد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم وی را عزل کنیم. در ادامه قاضی کشکولی رسیدگی به این پرونده را به روز دوشنبه ۳۱ تیرماه موکول کرد.