هشدار شدید روحانی به انگلیسی‌ها

روحانی تاکید کرد: انگلیسی‌ها در آب‌های سرزمینی اسپانیا به ناروا این کشتی را توقیف کردند درحالی‌که خودشان در این سرزمین و منطقه جبل‌‌الطارق اشغالگر هستند چراکه این سرزمین متعلق به اسپانیا است و دولتی اشغالگر که به ناروا در این منطقه حضور دارد این کار سخیف را انجام داده و این درحالی است که مردم اسپانیا هم از این کار انگلیس اعلام انزجار کردند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدام انگلیسی‌ها کاری بسیار سخیف، غلط و اشتباه بود و به زیان آنها است، تاکید کرد: همه باید تلاش کنیم که در سطح جهان، خطوط کشتیرانی از امنیت کامل برخوردار باشد و به انگلیسی‌ها گوشزد می‌کنم که شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعدا درک خواهید کرد. روحانی اظهار کرد: البته ممکن است انگلیسی‌ها به دستور آمریکا یا آنچه «گروه ب» نامیده می‌شود این کار را کرده باشند که البته باز هم اقدام غلط و اشتباهی است. ضمن اینکه می‌دانیم که در داخل انگلستان شرایط انسجام ندارد و به هم ریخته است و دولت و پارلمانی به‌طور منسجم وجود ندارد؛ اما در عین این سرآسیمگی و به هم‌ریختگی، توقیف کشتی نفتکش ایرانی کاری احمقانه بود.

پنج‌شنبه هفته گذشته ۱۳ تیر خبرگزاری رویترز خبری منتشر کرد که براساس آن، یک نفتکش به نام Grace ۱ توسط نیروی دریایی انگلستان در منطقه جبل‌الطارق توقیف شده است. به ادعای مقامات غربی این نفتکش قصد داشته ٢ میلیون بشکه از نفت ایران را به پالایشگاه‌های سوریه برساند. گریس ١ از آب‌های سرزمینی کشور جیبارتار(جبل‌الطارق) که تحت‌نظر دولت انگلستان است، عبور می‌کرده است. نیروهای انگلیس با بازرسی این کشتی و ملاحظه بارنامه و مدارک آن، کشتی را توقیف می‌کنند که به گفته کارشناسان و متخصصان، این اقدام آنها، یک اقدام سیاسی است و شامل قوانین بین‌المللی دریانوردی نمی‌شود.

اقدامات خنده‌آور آمریکا

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تحرکات اخیر آمریکا را حکایتی جالب و خنده‌آور توصیف کرد و گفت:‌ تحرکات امروز آمریکا، حکایت آدمی است که با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد. آمریکایی‌ها از یک طرف برجام را یک توافق بسیار بد و به تعبیر خودشان بدترین توافق می‌دانند و بدون هیچ بهانه‌ای از آن خارج می‌شوند و از طرف دیگر وقتی ایران برخی از تعهدات خود را کاهش می‌دهد، همگی از آن ابراز نگرانی می‌کنند؛ درحالی‌که باید از آمریکا نگران بود که کل برجام را زیر پا گذاشته است.

روحانی خاطرنشان کرد: آنها درخواست جلسه فوق‌العاده برای شورای حکام دادند که چرا ایران برخی از تعهدات برجامی را کنار گذاشته است و این داستان خنده‌آوری است که امروز آمریکایی‌ها آن را انجام می‌دهند که کمتر می‌توان در تاریخ سیاسی جهان سراغی از این‌گونه اقدامات گرفت. رئیس‌جمهور افزود: آنها دلیلی برای عدم غنی‌سازی ایران اعلام نمی‌کنند و صرفا می‌گویند کار بدی است یا اینکه هدف ایرانی‌ها بد است. اما نمی‌توانند بگویند که اگر کار بدی است چرا خودشان آن را انجام می‌دهند و تنها کشوری که در دنیا غنی‌سازی بد انجام داده و از سلاح اتمی استفاده کرده است، امروز نصیحت‌گر دیگران شده و خود را مصلح معرفی می‌کند.

روحانی تاکید کرد: آیا غنی‌سازی که منجر به ساخت سوخت رآکتور قدرت شده و نیازمندی‌های مردم را در زمینه شیرین‌ کردن آب یا تامین برق برآورده می‌سازد و موجب اقدامات پزشکی و تولید رادیوداروها برای درمان بیماری‌ها می‌شود و هزاران کاربرد صلح‌آمیز در زمینه علوم فناوری دارد برای ایران بد و برای دیگران خوب است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه اروپایی‌ها هم از اینکه ایران برخی تعهدات خود را بر طبق برجام کنار گذاشته اظهار نگرانی می‌کنند، خطاب به آنان گفت: شما نمی‌خواهد نسبت به ایران نگران باشید، نگرانی شما باید از آمریکا باشد که کل این تعهد و برجام را زیر پا گذاشته و تمام تعهدات بین‌المللی را متزلزل کرده است.

ساختار برجام را بر هم نزده‌ایم

روحانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام و توافق حرکت می‌کند و ساختارشکن نیستیم و ساختار برجام را برهم نزده‌ایم، ما ۱۴ ماه به شما فرصت دادیم و باز هم با اقدام جدید خود ۲ ماه دیگر فرصت دادیم و اقدامات ایران کاملا صحیح، درست و در چارچوب قانون است. رئیس‌جمهور اضافه کرد: البته ممکن است برخی سلیقه دیگری درخصوص چگونگی اقدامات کشورمان داشته باشند که مثلا چرا هیجانی و جهشی واکنش نشان نمی‌دهیم. در مقابل اینها، مبنای ما این است که فضا و زمان لازم را برای حفظ برجام تا جایی که ممکن است نگه داریم؛ چراکه می‌دانیم برای منطقه و جهان حائز اهمیت است. روحانی تصریح کرد: عجله‌ای نداریم که با قرارداد و توافقی که به معنای منطق و قدرت دیپلماسی ایران و توان مذاکراتی کشورمان در برابر قدرت‌های جهان است و توافقی که تمام قطعنامه‌های شورای امنیت [علیه ایران] را از بین برده و اتهام را از ایران رفع کرده و ما را بر صندلی مدعی نشانده و موجب انزوای آمریکا شده است، برخورد هیجانی داشته باشیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حتی برجام تضعیف شده امروز از چنان قدرتی برخوردار است که سیاست خارجی آمریکا را متزلزل کرده است، خاطر نشان کرد: امروز همه به آمریکا و ترامپ ایراد می‌گیرند که چرا یک توافق مورد تایید سازمان ملل را کنار گذاشته است. روحانی با اشاره به اینکه اسرائیلی‌ها به صراحت اذعان کردند که آنها به آمریکا فشار آوردند که از برجام خارج شود، گفت: وقتی توافقی بدترین دشمن مسلمانان در منطقه یعنی صهیونیست‌ها را نگران کرده است، معلوم است که توافق قدرتمندی است و برجام یکی از افتخارات دیپلماسی ایران و در تاریخ سیاسی ایران هیچ‌گاه فرصتی پیش نیامده بود که قدرت دیپلماسی خود را به رخ جهانیان بکشانیم و با این توافق این اتفاق مهم به وقوع پیوست.

گام‌های تدریجی اما تصاعدی در برجام

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه امروز گام‌های ما در زمینه برجام تدریجی، اما تصاعدی خواهد بود، گفت: نخستین هدف ما از این اقدام آن است که برجام حفظ شود و دیگران را به سیاست، منطق، اخلاق، معاهده و قوانین بین‌المللی دعوت کنیم. روحانی با اشاره به علاقه‌مندی‌هایی که برای مذاکره با ایران ابراز می‌شود، تاکید کرد: وقتی صدام خرمشهر، مهران و قصر شیرین را در اشغال خود داشت و همزمان از مذاکره با ما سخن می‌گفت، مشخص بود که اقدام او نادرست و فریبکارانه است؛ چراکه اگر به‌دنبال مذاکره بود باید ابتدا از مناطق اشغال شده، بیرون می‌رفت.

بحث مذاکره فریبکارانه است

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه همزمان با اشغالگری حرف از مذاکره معنا ندارد، گفت: اگر آمریکا بحث مذاکره را مطرح می‌کند، قطعا فریبکارانه، نادرست و غلط است. اگر فکر می‌کنند که راه‌حل شرایط موجود مذاکره است، باید تحریم‌ها را کنار بگذارند و به تعهدات خود بازگردند. روحانی تصریح کرد: اگر در گفتار خود صادق هستید، باید کل تحریم‌ها را کنار بگذارید و از ملت ایران به خاطر اقدامات غلط و نادرستی که انجام داده‌اید، عذرخواهی کنید و به تعهدات خود بازگردید. در آن صورت شرایط متفاوت خواهد بود؛ اما بی‌تردید زمانی که خرمشهر در اشغال است با کسی صحبت نمی‌کنیم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: زمانی که اقتصاد مردم و روابط بانکی کشورمان و فروش کالا و واردات و صادرات دچار مشکل است، بحث از مذاکره حتما فریبکاری است و ملت ایران هوشیار است و نمی‌توانید با فریب، این ملت را از راه حق منحرف کنید.