پاسخ فرماندهان نظامی به لفاظی‌های ترامپ

در اولین واکنش سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) روز گذشته در بازدید میدانی از یگان‌های نیروی دریایی ارتش و سپاه در استان هرمزگان (سواحل و جزایر) و در جمع فرماندهان تاکید کرد: همان اندازه که از وقوع جنگ با اشراف اطلاعاتی، حکمت و دوراندیشی و با قدرت مراقبت خواهیم کرد، برای تحمیل هزینه‌های سنگین به متجاوز بسیار بیشتر از گذشته آماده و چابک هستیم و به سرعت تصمیم‌گیری خواهیم کرد.به گزارش «ایسنا» سرلشکر رشید ادامه داد: ما هشدار می‌دهیم که زمان و دامنه جنگ در کنترل هیچ‌کس نخواهد بود. آمریکا باید از اشتباه تجاوز به عراق و افغانستان درس گرفته باشد که موجب تحمیل ۷ هزار میلیارد دلار [خسارت] و ۷۰ هزار کشته و مجروح به این کشورها شد و در محاسبات خود برای تصمیم‌گیری دچار اشتباه بدون بازگشت نشود. در واکنشی دیگر سردار کوثری جانشین قرارگاه ثارالله سپاه اعلام کرد: اگر کسی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران تعدی کند، ساکت نمی‌نشینیم و قطعا پاسخ ما سخت و پشیمان‌کننده برای متجاوز خواهد بود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا چند روز پیش در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز مدعی شده بود که در صورت وقوع جنگ با ایران، مدت‌زمان جنگ احتمالی بین این کشور و ایران کوتاه خواهد بود. او همچنین گفته بود امیدوار است با ایران جنگ درنگیرد، اما در چنین صورتی ایالات‌متحده آمریکا نیروی زمینی در ایران پیاده نخواهد کرد. به‌دنبال این سخنان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دو روز پیش در حاشیه نشست سران جی ۲۰ گفت که هیچ جنگ کوتاهی وجود ندارد، ما معمولا زمان شروع جنگ را می‌دانیم، اما زمان پایان آن را نمی‌دانیم. این سخنان مکرون اشاره تلویحی به اظهارات چهارشنبه گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز بود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز درواکنش به این سخنان ترامپ در توییتی با بیان اینکه «تصورات غلط» دونالد ترامپ صلح را به خطر می‌اندازد نوشت: اظهارنظر ترامپ درباره «جنگ کوتاه» با ایران یک توهم است.

تنش میان ایران و آمریکا هرچند پس از خروج دولت ترامپ از برجام آغاز شد، اما طی یک ماه اخیر به‌دنبال افزایش تحریم‌های ایران، انفجار چند نفتکش در منطقه و سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران به‌دلیل تجاوز به حریم سرزمینی ایران، این تنش‌ها اوج گرفت. همزمان اخباری مبنی‌بر استقرار جنگنده‌های اف‌۲۲ آمریکا در پایگاه هوایی عُدید قطر که از آن به‌عنوان مقر اصلی عملیات آمریکا در منطقه یاد می‌شود منتشر شده است. در همین راستا روز گذشته سردار رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ‌گونه تردید در برابر هر گونه اقدام تجاوزکارانه دشمن به جزایر و مرزهای دریایی، زمینی و هوایی ایران اسلامی پاسخ قوی و پشیمان‌کننده خواهند داد. از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار کوثری جانشین قرارگاه ثارالله سپاه با اشاره به ماجراجویی آمریکا علیه ایران در منطقه اظهار کرد: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به‌صورت قاطع و همه‌جانبه از طرف مقام معظم رهبری و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر داده شد. کوثری تصریح کرد: مطمئنا اگر به جمهوری اسلامی ایران تعدی کنند پاسخ محکمی به آنها داده می‌شود.

استراتژی تضعیف ایران

ازسوی دیگر «حسین علایی» فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر یکشنبه در نشست «ایران و آرایش جنگی» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تهران گفت: آمریکایی‌ها تا زمانی که ایران در مدار قدرت آنها قرار نگیرد تخلیه ظرفیت‌های قدرت ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. به گزارش «ایرنا» او در بخش دیگری از سخنانش گفت: آمریکا از لحظه خروج شاه از ایران تا به امروز، استراتژی تضعیف ایران را پی گرفت و هدف این استراتژی آن است که ایران به یک قدرت در حوزه‌های مختلف در منطقه خاورمیانه تبدیل نشود. به گزارش «ایرنا» علایی در ادامه اظهار کرد: آمریکایی‌ها روش جنگ ما را نمی‌دانند و ما خودمان تاکتیک‌ها را آفریدیم. آمریکایی‌ها ۹ بار زمان جنگ، در حمایت از عراق به ما حمله کردند مانند حمله به سکوهای نفتی، قایق‌های تندرو سپاه و حمله به هواپیمای مسافربری. پس از آن بود که گفتند که ایرانی‌ها با تاکتیک نبرد نامتقارن می‌جنگند و این اصطلاح را آنها در ادبیات نظامی به کار بردند.

پیروزی بدون جنگ، استراتژی ترامپ

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با بیان اینکه استراتژی ترامپ پیروزی بدون جنگ است و دنبال حل مساله با جنگ نیست گفت: آمریکایی‌ها در استراتژی چماق و هویج، به‌دنبال این هستند از طرفی حداکثر زور را برای رسیدن به اهداف خود به کار گیرند و هویج هم این است که همه درها را نبندند تا طرف مقابل به این کورسو امید ببندد. در این راستا همه دولت‌های آمریکا به میزانی که فشار را بالا می‌برند، از مذاکره حرف می‌زنند تا نزد افکار عمومی خود را طرفدار مذاکره معرفی کنند. وی خاطرنشان کرد: ترامپ هم از همین استراتژی استفاده می‌کند و به همراه فشار حداکثری از مذاکره حرف می‌زند. در شرایط فعلی آنها همه ظرفیت‌های ممکن را برای جنگ آماده کرده‌اند و همچنین تمام ظرفیت‌های مدرن کسب اطلاعات از ایران را بسیج کرده‌اند. آنها وقتی می‌خواهند تصمیم به جنگ بگیرند؛ بلکه اطلاعات و شناسایی لازم را به دست آوردند و نیروهای خودشان را آورده‌اند. از طرف دیگر هم ایران کارهای لازم را انجام داده و سرتاسر خلیج فارس از دهانه اروندرود تا بندر گوادر آماده است تا در صورت لزوم از این ظرفیت ۲ هزار کیلومتری ساحلی استفاده کند.

نمی‌توانیم حرف زدن را کنار بگذاریم

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه در اوج قدرت یا حتی ضعف نمی‌توان مذاکره را کنار گذاشت، گفت: نمی‌توانیم حرف زدن را کنار بگذاریم اما چگونه حرف زدن بحث دیگر است. باید از ابزار قدرت یعنی مذاکره استفاده کرد. علایی تاکید کرد: بهتر بود زمانی که ترامپ گفت از برجام خارج می‌شوم، مذاکره می‌کردیم با هدف جلوگیری از خروج آمریکا از برجام یا زمانی که ترامپ گفت بدون قید و شرط مذاکره می‌کنم، باید می‌گفتیم مذاکره می‌کنیم اما با دستور مذاکرات خودمان.