این پرونده از آن جهت حائز اهمیت است که تاکنون سابقه نداشته است فردی که در چند دهه گذشته سابقه وزارت، ریاست و احراز چندین پست مهم دولتی را داشته، به دلیل ارتکاب قتل خانوادگی بازداشت شود. گزارش‌ها حاکی است ظهر روز گذشته محمد‌علی نجفی برای بازسازی قتل همسر دوم خود «میترا استاد» همراه کارآگاهان و سرپرست دادسرای جنایی تهران وارد برج آرمیتا در منطقه سعادت‌آباد تهران شد. آنها از ۲۰ روز قبل از حادثه به این خانه اسباب‌کشی کرده و زندگی می‌کردند. روز پنج‌شنبه نیز پیکر «میترا استاد» در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد.  همزمان واکنش‌ها به این پرونده ادامه دارد. در همین راستا به دنبال اعلام شهردار اسبق تهران مبنی بر احتمال رابطه «میترا استاد» با یکی از نهادهای امنیتی، روز پنج‌شنبه دستیار ویژه وزیر اطلاعات تاکید کرد که همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران که روز سه‌شنبه به قتل رسید، هیچ‌گونه ارتباط و همکاری با این وزارتخانه نداشته است. به گزارش «ایرنا» این مقام وزارت اطلاعات گفت: پخش این‌گونه ادعاهای کذب موجب تشویش افکار عمومی و قابل پیگیری قضایی است. از سوی دیگر غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در گفت‌وگو با «ایلنا» درپاسخ به سوالی درباره ارتباط میترا استاد (همسر محمدعلی نجفی) با نهادهای امنیتی گفت: اولا در این ارتباط قرائنی وجود ندارد؛ ضمن اینکه چیزی که الان رسیدگی می‌کنیم پرونده قتل است و فعلا مسوولیت‌مان این است که تکلیف پرونده قتل را روشن کنیم و به سایر زوایای پرونده در فرصت بعدی رسیدگی خواهد شد. وی درخصوص روند رسیدگی به پرونده محمد‌علی نجفی شهردار اسبق پایتخت، اظهار کرد: پرونده آقای نجفی در مرحله بازپرسی قرار دارد و در حال تکمیل تحقیقات است و بازپرس پرونده با تمام توان در حال بررسی زوایای مختلف موضوع است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: تاکیدات بسیاری شده است که در این پرونده دقت لازم انجام شود و در اسرع‌وقت نتایج آن به سمع عموم اطلاع‌رسانی شود. همچنین از آنجا که محمد‌علی نجفی با کلت کمری خود اقدام به این قتل کرده است، مدیرکل حفاظت و اطلاعات سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اظهارات یکی از وکلا درخصوص صدور حکم حمل سلاح برای مقامات و مسوولان از جمله شهردار اسبق تهران توسط این سازمان گفت: این سازمان هیچ‌نقشی در صدور مجوز حمل سلاح ندارد و اصلا مرجع صدور چنین مجوزهایی نیست. به گزارش «ایرنا» به نقل از سازمان قضایی نیروهای مسلح، علیرضا بیگ‌مرادی افزود: نهادهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی حسب مورد در چارچوب مقررات مرجع صدور چنین مجوزهایی هستند. شهردار اسبق تهران روز چهارشنبه درگفت‌وگو با خبرنگاران، درمورد استفاده از اسلحه گفته بود این اسلحه از سال ٦٠ که ترورهای خیابانی در ایران بود به دلیل اینکه وزیر فرهنگ و آموزش عالی بودم توسط نهادهای رسمی در اختیار من گذاشته شد و  به‌صورت مرتب کارت سلاح من تمدید می‌شد. فکر ‌کنم تا سال ٩٦ این کارت تمدید شد.» پس از آن سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که «نجفی برای حمل سلاح از سال ٩۴ مجوز نداشته است.»

ادامه واکنش‌ها به صدا و سیما

از سوی دیگر واکنش چهره‌های سیاسی به نحوه پوشش خبری این حادثه از سوی صدا وسیما همچنان ادامه دارد. آنچه موجب انتقاد از نحوه پوشش خبری این حادثه شد، اقدام خبرنگار صداوسیما در دست زدن به آلت قتل (کلت کمری محمدعلی نجفی) و شمارش گلوله‌های این اسلحه جلوی دوربین بود. رویکردی که تاکنون سابقه نداشته است. مطابق ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی کیفری، آلات و ادوات جرم از قبیل حربه، اسلحه، اسناد ساختگی، سکه تقلبی و کلیه اشیایی که در حین بازرسی به‌دست آمده و می‌تواند موجب کشف جرم یا اقرار متهم به جرم باشد باید ضبط شده و در صورت‌جلسه، هر یک از اشیای مزبور تعریف و توصیف شود. با این حال همان زمان رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره علت به‌دست گرفتن اسلحه قاتل توسط خبرنگار صداوسیما گفت که این اتفاق زمانی افتاده که جرم محرز و تمام شده است. اینکه به وسایل و مدارک صحنه جرم نباید دست زد مربوط به قبل از زمان اثبات جرم است. اما خبرنگارصدا و سیما روایت دیگری را ازاین اقدام مطرح کرد. به گزارش «انتخاب»، وی گفت: برای مشخص شدن تعداد تیرهای شلیک‌شده، اسلحه را پس از انگشت‌نگاری از پلیس تحویل گرفتم و برای مردم گلوله‌های تفنگ‌را شمردم. او همچنین در ادامه گفت: بیشتر فضاسازی‌ها به دلیل رقابت خبری است. خیلی از همکاران خبرنگارما جا ماندند؛ ما برای انجام مصاحبه هماهنگ کردیم و رفتیم، آنها هم می‌توانستند هماهنگ کنند و بیایند.  با تمام اینها روز پنج‌شنبه، حسام‌الدین آشنا نماینده رئیس‌جمهوری در شورای نظارت بر صدا و سیما در واکنش به پوشش گسترده اخبار مربوط به حادثه قتل همسر نجفی شهردار پیشین تهران توسط صدا وسیما، نوشت: شیوه جدید پوشش اخبار جنایی در صدا و سیما قابل بررسی در شورای نظارت بر صدا و سیما است. به گزارش «ایرنا» او در حساب توییتری خود افزود: مشکل دائمی در این ‌موارد، نبود یا استناد به دستورالعمل‌های مصوب در مراجع معتبر، ضعف آموزش مستمر پیام‌آفرینان خبری و وجود تصمیم‌گیری‌های موردی و سوال‌برانگیز است. روز گذشته محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید هم با انتقاد از رفتار صدا و سیما در پرونده نجفی گفت: این پرونده یک پرونده شخصی است و باید صدا و سیما اجازه می‌داد مانند سایر پرونده‌های شخصی روند طبیعی خود را طی و بعد اطلاع‌رسانی کند. عارف در گفت‌وگو‌ با «ایلنا» با اشاره به رفتار دوگانه صدا و‌سیما با پرونده نجفی گفت: واقعا از رفتارهای صورت گرفته بخصوص صدا و‌سیما در جریان پرونده نجفی گلایه‌مندم و اعتراض داریم و دلخوریم.  در واکنشی دیگر آیت‌الله سید‌شرف‌الدین ملک‌حسینی، عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد صریح از رسانه ملی در پوشش گسترده و تمرکز بیش از حد بر حادثه قتل همسر شهردار اسبق تهران تاکید کرد که این اقدام صدا و سیما و سیاسی جلوه دادن آن کاری زشت و دور از عقل وتدبیر بود.  همچنین به گزارش فرارو، حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران در اطلاعیه‌ای از همه فعالان اصلاح‌طلب خواست تا وحدت جبهه اصلاحات و ظرفیت تاثیرگذاری مثبت برای آینده ایران را پیش‌فرض اعمال خود قرار داده و به تنش‌ها و تشتت‌های ایجاد شده درباره حاشیه‌های بعد از قتل همسر نجفی خاتمه دهند.

وکیل نجفی مشخص شد

در کنار این واکنش‌ها، براساس گزارش‌ها، سیدمحمود علیزاده طباطبایی با مراجعه به دادسرای امور جنایی و اخذ امضای نجفی، وکالت وی را بر عهده گرفته است. علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با پرونده موکلش گفت: هنوز آقای نجفی را ملاقات نکرده‌ام. باید وی را ببینم و از جزئیات حادثه مطلع شوم. علیزاده گفت: قرار شده است روز شنبه (امروز) بازپرس پرونده را ببینم و همچنین ملاقاتی با آقای نجفی داشته باشم. این وکیل دادگستری تاکید کرد: از لحظه‌ای که بنده وکالت این پرونده را بر عهده گرفته‌ام، هر کجا که کار غیرقانونی ببینم حتما اقدام خواهم کرد.

ابعاد تازه پرونده

ازسوی دیگر با گذشت چند روز از این حادثه ابعاد تازه‌ای از حادثه مشخص شده است. در همین ارتباط دختر محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران در گفت‌وگو با فارس درخصوص برخی شایعات مطرح شده در فضای مجازی در رابطه با حادثه قتل میترا استاد همسر دوم محمد‌علی نجفی، گفت: در برخی از رسانه‌ها عنوان شده است که من گفته‌ام ۸ صفحه دست‌نوشته‌های پدرم در رابطه با این حادثه وجود دارد در حالی که این مطلب کذب است. وی افزود: تنها چیزی که از پدرم در قالب دست‌نوشته باقی مانده است، سه برگه و جمعا به‌صورت پشت و رو ۶صفحه مطلب است که خطاب به من نوشته شده است. من آن را همان روز اول به مسوولان قضایی رسیدگی‌کننده به پرونده ارائه داده‌ام و در حال حاضر چیزی دست من نمانده است. دختر محمدعلی نجفی همچنین از رسانه‌ها و جریانات سیاسی و غیرسیاسی خواست تا به پرونده پدرش ورود نکرده و اخبار کذب منتشر نکنند و اجازه بدهند بدون حاشیه و هیاهو دستگاه قضایی به این پرونده رسیدگی کند. از سوی دیگر سرداررحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادعای مطرح شده ازسوی خبرگزاری «برنا» مبنی بر «ورود یک شاهد جدید» به پرونده قتل «میترا استاد» را تکذیب کرد. درخبری دیگر به گزارش خبر آنلاین، یک روزنامه‌نگار با انتشار اسکرین‌شات چت‌ خود با محمدعلی نجفی در روز انتشار خبر خودکشی او در آذرماه ۹۷، از بازپرس پرونده، وکیل نجفی، خبرنگاران و دستگاه امنیتی خواست ماجرای مسمومیت نجفی را واکاوی کنند.