حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن نیز در این خصوص گفت: «با وجود چالش‌های موجود اینس‌تکس با جدیت به‌دنبال انجام اولین تبادل تجاری با طرف ایرانی در سریع‌ترین زمان ممکن است.»

بعیدی‌نژاد در توییتی نوشت: «فیشر رئیس اینس‌تکس (سازوکار تبادلات تجاری سه کشور اروپایی با ایران) روز دوشنبه در جلسه‌ای با صاحبان صنایع و روسای شرکت‌های بازرگانی انگلیس در لندن اعلام کرد با وجود چالش‌های موجود، اینس‌تکس با جدیت به‌دنبال انجام اولین تبادل تجاری با طرف ایرانی خود در سریع‌ترین زمان ممکن است.»

همچنین راب مک‌یر، سفیر انگلیس در تهران در حساب توییتری خود با اشاره به سخنرانی رئیس اینس‌تکس برای بازرگانان بریتانیایی نوشت که تمامی تلاش‌ها برای عملی کردن اینس‌تکس است. مدیر سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران (اینس‌تکس) و مقامات دولت انگلیس در نشستی که با حضور فعالان اقتصادی، موسسات مالی و علاقه‌مندان به تجارت با ایران در لندن برگزار شد، پیشرفت‌های صورت گرفته در رابطه با این سازوکار را تبیین کردند.

به گزارش «ایرنا» در این نشست که به همت وزارت تجارت بین‌الملل این کشور و اتاق بازرگانی ایران و انگلیس برگزار ‌شد، فیشر و مقامات دولت انگلیس علاوه بر سخنرانی، به نگرانی شرکت‌های بازرگانی درباره انجام مبادلات مالی با ایران پاسخ داده و درباره نحوه عملکرد بهتر این سازوکار در راستای تسهیل مراودات تجاری اروپا و ایران رایزنی کردند.

اینس‌تکس یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه مالی است که در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن ۱۳۹۷) توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیردلاری با ایران ایجاد شد. مقر اینس‌تکس در پاریس، فرانسه و ریاست آن بر عهده پر فیشر آلمانی، از مدیران پیشین کومرتس‌بانک است. هدف اصلی از ایجاد این کانال مالی ویژه، دادن امکانات به شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف مالی خود با ایران را حفظ کنند. این ساز وکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ اما به‌تدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.

فیشر پس از پایان این نشست به «ایرنا» گفت: «از اینکه در لندن هستم تا درباره توسعه اینس‌تکس تعاملات بیشتری را با بانک‌های انگلیسی و شرکت‌های بازرگانی داشته باشم خرسندم. نشست امروز آشکارا نشان داد که علاقه‌مندی وسیعی برای استفاده از این سازوکار وجود دارد.» وی افزود: «همان‌طور که ما به عملیاتی شدن این سازوکار نزدیک می‌شویم، این گفت‌وگوها بسیار مهم است تا اطمینان حاصل کنیم که اینس‌تکس در مسیر درستی قرار دارد و مطابق نیاز بازار تنظیم ‌شده است.» فیشر که اسفند گذشته برای دیدار با مقام‌های ایرانی و به ‌منظور رایزنی درباره عملیاتی کردن هرچه سریع‌تر اینس‌تکس به تهران سفر کرده بود، روز دوشنبه هم با مقامات دولتی انگلیس دیدار کرد و طرفین درباره گام‌های بعدی این سازوکار و سهم انگلیس در این رابطه رایزنی کردند.

طرف‌های اروپایی معتقدند که اینس‌تکس از بهمن‌ماه گذشته تاکنون پیشرفت خوبی را طی کرده و گام‌های موثری برداشته ‌شده تا این سازوکار هرچه سریع‌تر عملیاتی شود. با این‌حال تعلل اروپا در عملیاتی کردن این سازوکار، انتقادهایی را در داخل به همراه داشته است. نورمن لامونت، رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران که مسوولیت ارتقای روابط تجاری با ایران را از سوی دولت انگلیس بر عهده دارد، علت این تعلل را به مخالفت‌های جدی آمریکا نسبت می دهد.

او گفت: «ایران نباید تلاش‌هایی را که اروپا برای ایجاد این سازوکار صورت داد، دست‌کم بگیرد، چرا که اروپا به‌رغم فشارهای آمریکا در این زمینه، موضع خود را حفظ کرده است.»

«جک استراو» وزیر امورخارجه اسبق انگلیس هم معتقد است که سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه برای اولین بار طی سال‌های اخیر تصمیم گرفتند که موضع متفاوتی را در قبال آمریکا در حوزه سیاست خارجی اتخاذ کنند.

عراقچی: اروپا باید برای حفظ برجام هزینه بدهد

از سوی دیگر سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه با تاکید بر لزوم واکنش موثر جامعه بین‌المللی نسبت به اقدام یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا گفت: «حمایت‌های سیاسی از برجام کافی نیست و اروپا باید برای حفظ این توافق هزینه بدهد وگرنه برجام قادر به ادامه حیات نخواهد بود و مسوولیت تبعات آن با ایالات‌متحده است.»

به گزارش «ایرنا» از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امورخارجه، سیدعباس عراقچی در جریان نهمین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و نروژ که به ریاست وی و توره‌هاترم قائم مقام وزارت امورخارجه نروژ برگزار شد، گفت: «برجام یک توافق چندجانبه و بین‌المللی است و آمریکا با خروج از این توافق، موازین پذیرفته شده بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده، ولی متاسفانه این اقدام غیرقانونی با واکنش موثر جامعه بین‌الملل مواجه نشده است.»

وی یادآور شد: «آمریکا با این حرکت یک‌جانبه و غیرقانونی نشان داده است که زبان احترام و تعامل را نمی‌فهمد و تنها قادر است با زبان قلدری صحبت کند.» عراقچی ادامه داد: «ایران حداکثر حسن نیت، همکاری و خویشتن داری را برای حفظ برجام نشان داده است، اما ظاهرا تیم حاکم بر کاخ سفید اهداف و مقاصد دیگری در سر دارند.»

معاون سیاسی وزیر امورخارجه در عین حال گفت: «برای ایران انتخاب‌های متعددی وجود دارد و ما با توجه به منافع ملی خود واکنش مناسب را در برابر رفتار زورمدارانه آمریکا اتخاذ خواهیم کرد.» همچنین در این نشست توره‌هاترم، قائم مقام وزارت امورخارجه نروژ با تاکید بر اراده سیاسی جدی نروژ برای استمرار و فعال نگه داشتن همکاری‌های دوجانبه دو کشور و عاقلانه و موجه خواندن مواضع و رفتارهای ایران در قبال بدعهدی‌ها و خروج تاسف‌بار آمریکا از برجام گفت: «نروژ همواره هماهنگ با اتحادیه اروپا از حفظ و اجرای برجام که متضمن منافع و آثار مثبت به‌ویژه امنیتی برای کلیه طرف‌ها است، حمایت کرده است.»

وی در عین حال گفت: «انتظار این است که با ایجاد راهکارها و سازوکارهای عملیاتی همچون اینس‌تکس، راه برای همکاری‌های بیشتر در حوزه‌های مختلف اقتصادی هموار شود.»