دستور ویژه رئیس قوه‌قضائیه به دادستان‌ها عكس: میزان

رئیس قوه‌قضائیه افزود: کارخانه‌ای را با مبالغی که محل تامین آن جای بحث دارد می‌فروشند؛ زیرا اکثر مبالغ خرید این کارخانه‌ها تسهیلات بانکی است و در اصل خریدار آورده‌ای ندارد و در واقع منابع کشور را با ارتباطات و روابط استفاده کرده و کارخانه‌ها را می‌خرند و بعد از مدتی کارخانه تعطیل و زمین‌های آن تبدیل به مجتمع‌های مسکونی و تجاری می‌شود.

براساس آنچه خبرگزاری تسنیم گزارش داده است، رئیسی تاکید کرد: نباید نگاهمان فقط به دولت باشد و این‌گونه خصوصی‌سازی‌ها قبل از اینکه به بحران اجتماعی و کارگری تبدیل شود، باید در دست بررسی سازمان بازرسی و دادستان‌ها قرار گیرد. رئیس قوه‌قضائیه خطاب به سازمان بازرسی و دادستان‌ها گفت: نگذارید این موارد اتفاق بیفتد و اجازه سوداگری به سوداگران را ندهید. رئیسی با بیان اینکه سهم خصوصی‌سازی یک مساله درست و بجا است و در قانون‌های برنامه نیز از ادوار گذشته تاکنون به آن تاکید شده است، گفت: امروز ۷۰ درصد اقتصاد ما دولتی است و نباید این‌گونه باشد و همه به این موضوع رسیده‌اند، ولی خصوصی‌سازی باید به درستی انجام شود و روشی که امروز در برخی موارد مطرح است حتما قابل تداوم و استمرار نیست و باید همکاران ما در دستگاه قضایی با یک نگاه پیشگیرانه موضوع را دنبال کنند.

پرونده معوقه نباید در دستگاه قضایی باشد

رئیس قوه‌قضائیه در ادامه به موضوع اطاله دادرسی اشاره کرد و خطاب به روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها گفت: نسبت به رفع اطاله دادرسی به اقتضای استان و اقلیم و شرایط همکاران، راهکاری که حرکت جهادی را در قوه‌قضائیه به‌دنبال داشته باشد، پیدا کنید؛ گاهی ممکن است راهکار، دوشیفته کردن، استفاده از روز‌های تعطیل و استفاده از همکاران در بخش‌های دیگر باشد، الان نمی‌خواهم نسخه قطعی در این مورد عرض کنم؛ اما بنابر اقتضا در مورد اطاله دادرسی عمل شود. رئیسی افزود: ملاک این است که پرونده روز در دستگاه قضایی عبارت از پرونده‌ای است که مربوط به سال جاری است و پرونده معوقه و مسن مطلقا نباید در دستگاه قضایی باشد. هیچ پرونده‌ای مربوط به سال‌های گذشته در کل عدلیه و دادگستری نباید باشد و این امر نسبت به هیچ بخشی قابل قبول نیست.

مبارزه جدی با فساد در دستگاه قضا

رئیس قوه‌قضائیه همچنین در این نشست اعلام کرد که مبارزه جدی با ناسلامتی و فساد در برون و درون قوه‌قضائیه مورد تاکید ما است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیسی با بیان اینکه موضوع مبارزه با فساد تاکید همیشگی ما بوده و مساله سلامت در دستگاه قضایی بسیار مهم است، گفت: مبارزه با فساد و مبارزه با زمینه‌هایی که ایجاد، فساد می‌کند مورد تاکید است و هیچ‌گونه ناسلامتی و فساد پذیرفته نیست.

اخبار اختلاس‌ها نگران‌کننده است

از سوی دیگر، تخلفات اقتصادی و تبعات آن برای جامعه یکی از موضوعاتی بود که در جریان سفر رئیس قوه‌قضائیه به قم و دیدار با مراجع عظام از سوی ایشان مطرح شد. برای نمونه می‌توان به اظهارات آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در دیدار رئیس قوه‌قضائیه اشاره کرد؛ این مرجع عالیقدر حفظ امنیت سرمایه و اموال مردم را از مهم‌ترین وظایف قوه‌قضائیه برشمرد و عنوان کرد: اخباری که از اختلاس‌ها و دزدی‌ها شنیده می‌شود بسیار نگران‌کننده است. شما باید جدی وارد شده و جلوی اختلاس‌ها را بگیرید. البته اقدام مهم‌تر اینکه بستر و زمینه اختلاس و دزدی از سیستم اقتصادی کشور برطرف شود. مطمئن باشید اقتدار شما در جلوگیری از اختلاس‌ها، نقش زیادی در رفع مشکلات اقتصادی کشور خواهد داشت‌. به گزارش «ایسنا» صافی‌گلپایگانی همچنین به موضوع مجازات حبس اشاره کرد و افزود: بارها گفته‌ایم که زندانی‌کردن بدهکاران مالی از جمله برای مهریه، وجه شرعی ندارد و چنانچه بدهکاری، معسر و مفلس شناخته شد، باید احکام شرع برای او اجرا شود و حق حبس او را نداریم.  او با اشاره به برخی بایدها و نبایدهای قوه‌قضائیه افزود: این قوه باید کاری کند که اعتماد مردم حفظ شود، یعنی چنان عالمانه، عادلانه و آگاهانه رفتار کند که مردم عزیز ما، برای احقاق حق خود به آنجا مراجعه و قوه‌قضائیه را مورد اعتماد خویش بدانند. صافی‌گلپایگانی همچنین تاکید کرد: در روند قضایی باید آبروی مردم کاملا محفوظ بماند. عدالت هم به‌طور کامل و بدون تبعیض باید برای همگان اجرا شود.

توصیه‌های آیت‌الله جوادی‌آملی

در ادامه سفر رئیس قوه‌قضائیه به قم، آیت‌الله رئیسی با آیت‌الله جوادی‌آملی نیز دیدار و

گفت‌و گو کرد. آیت‌الله جوادی‌آملی در این دیدار تاکید کرد: وظیفه قوه قضا این است که جلوی سوء‌استفاده‌ها از خلأهای قانونی را بگیرد، باید مراقب بود کسانی با مغالطات و مسائلی همچون ظاهرسازی، دستگاه قضایی را آلوده نکنند. به گزارش «ایسنا» آیت‌الله جوادی‌آملی درباره جلوگیری از سوء‌استفاده از برخی خلأ‌های قانونی گفت: هیچ پرونده‌ای از پرونده‌های سنگین اختلاس یا دیگر جرائم نیست که بدون کمک گرفتن از برخی وکلا که خلأ‌های قانون را می‌شناسند رخ داده باشد. وظیفه قوه قضا این است که این افراد را سر جایشان بنشاند و از طرف دیگر جلوی این سوء‌استفاده‌ها از خلأ‌های قانونی را بگیرد. در دستگاه قضا، قاضی و وکیل خوب کم نیست اما یک غده بدخیم در یک گوشه از بدن برای کل بدن مشکل ایجاد می‌کند؛ بنابراین باید مراقب بود کسانی با مغالطات و مسائلی همچون ظاهرسازی، دستگاه قضایی را آلوده نکنند.او تاکید کرد: اگر این اقدامات صورت بگیرد هرگز کسی نخواهد توانست اختلاس‌ها و خیانت‌های سنگین را در کشور انجام دهد.

دیدار رئیسی با رئیس صداوسیما

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همچنین دیروز با علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما دیدار و گفت و گو کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه‌قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیما و رئیس قوه‌قضائیه در این دیدار بر لزوم همکاری‌ بیش از پیش صداوسیما و دستگاه قضایی در راستای افزایش آگاهی‌های حقوقی مردم و تعامل در برنامه‌سازی‌های هدفمند قضایی که می‌تواند موجب رفع ابهامات حقوقی و قضایی مردم در جامعه شود، تاکید کردند. براساس این گزارش معاونان رئیس سازمان صدا و سیما نیز در این دیدار حضور داشتند و طی گزارشی از زمینه‌های تعامل با دستگاه قضایی کشور در برنامه‌سازی‌های صدا و سیما سخن گفتند.