آمریکا طرف مذاکراتی معتبری نیست

او افزود: ما نه به معافیت‌ها اهمیت می‌دهیم و نه به لغوشان، اما این بقیه دنیا هستند که باید ببینند آیا اجازه می‌دهند که کشوری به آنها بگوید شما حق ندارید قطعنامه شورای امنیت را اجرا کنید یا خیر. وزیر خارجه ایران گفت: کشوری پیدا شده است و به دیگران می‌گوید شما حق ندارید یک قطعنامه شورای امنیت را که به اتفاق آرا تصویب شده اجرا کنید و پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته است اگر این قطعنامه را اجرا کنید شما را مجازات می‌کنم.

ظریف افزود: حرکت آمریکا از دزد سر گردنه هم بدتر است زیرا دزدهای سر گردنه لااقل دیگران را مجبور به همراهی و دزدی نمی‌کنند اما آمریکا نه تنها خودش دزدی می‌کند و بر سر گردنه ایستاده به بقیه هم می‌گوید شما هم اگر همراه من دزدی نکنید مجازات خواهید شد. وزیر امور خارجه با اشاره به لزوم مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا افزود: جمهوری اسلامی تصمیمش را خیلی وقت پیش گرفته است. این سایر کشور‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند در مقابل این وضع سازش داشته باشند یا مقاومت می‌کنند؟ ظریف درباره اظهارات مقامات آمریکایی برای مذاکره مجدد با ایران تاکید کرد: آمریکا نشان داده است که یک طرف مذاکراتی معتبر نیست، این کشور نشان داده است که قوانین بین‌المللی و حتی توافق‌ها و تصمیم‌هایی که خودشان پیش از این گرفته‌اند را بی ارزش می‌داند.

ظریف با بیان اینکه این ایران نیست که به میز مذاکره بازگردد، اضافه کرد: این به عهده آمریکا است. ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکردیم، ما به دیدارهای خود با اعضای باقی مانده در توافق هسته‌ای ادامه می‌دهیم. این آمریکاست که تصمیم گرفت به میز مذاکره پایان دهد. وزیر خارجه ایران تاکید کرد: به نظر می‌رسد نگرانی و توجه ترامپ و اعضای کاخ سفید به منافع رژیم صهیونیستی نسبت به آمریکا بسیار بیشتر است و در واقع وارد بازی بسیار خطرناک اسرائیل و در حقیقت بازی نتانیاهو در منطقه ما شده‌اند. متاسفانه این کار بسیار خطرناک است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اینکه آیا تصمیم به  بستن تنگه هرمز روی میز ایران است یا خیر، گفت: من درباره گزینه‌های نظامی اظهار‌نظر نمی‌کنم و درباره این مساله باید بخش نظامی تصمیم‌گیری کند. ظریف افزود: ما گفته‌ایم که ایران از منافع خود که یکی از آنها ثبات در منطقه است محافظت می‌کند. ثبات در منطقه باید برای همه باشد، کامیابی اقتصادی باید برای همه باشد، منفعت نهایی ایران در ادامه حفظ ثبات منطقه است و ثبات باید برای همه فراهم باشد.

نظر ظریف درباره مسدود شدن تنگه هرمز

وزیر امور خارجه در سخنان خود در نشست «انجمن جامعه آسیا» در نیویورک با انتقاد از سیاست‌های دوگانه آمریکا در قبال کشورهای جهان گفت: آمریکا از باقی کشورها می‌خواهد که همانند کشوری عادی رفتار کنند اما خود این توصیه را رعایت نمی‌کند. به گزارش «ایسنا» ظریف در این نشست گفت: موضوع مهم این است که آمریکا به حرف‌هایی که مسوولان خود این کشور می‌زنند، گوش کند. آمریکا از باقی کشورها می‌خواهد که همانند کشوری عادی رفتار کنند. آیا هیچ کشوری از پیمان بین‌المللی که امضا کرده خارج می‌شود؟ آمریکا تنها از برجام خارج نشده. آمریکا می‌گوید برجام پیمانی است که به تصویب کنگره نرسیده است اما آمریکا از توافقاتی خارج شده است که حتی به تصویب کنگره رسیده است.

ظریف ادامه داد: آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و حتی از یونسکو خارج شده است. آمریکا از پیمان پاریس نیز خارج شد. حال بگویید که کدام کشور است که عادی رفتار نمی‌کند؟ این اولین سوالی است که باید به آن پاسخ دهند. ما پای میز مذاکره رفتیم. برایان هوک نیز آوریل گذشته آنجا بود. او نیز انتظار نداشت که این توافق پایان یابد. او باور نمی‌کرد که رئیس‌جمهورش چنین کاری کرده است. حال او باید  این سیاست را - که در واقع نمی‌توان آن را سیاست خواند - توجیه کند.

ظریف ادامه داد: من تردید دارم که دونالد ترامپ خواهان جنگ یا تنش تازه باشد. شعارهای انتخاباتی او برای پیشگیری از یک جنگ تازه بود. من تصور می‌کنم که او قصد دارد به این تعهد پایبند باشد. او تصور می‌کند که با این کارزار «فشار حداکثری» ما را به زانو در‌می‌آورد. ما ۷ هزار سال تاریخ داریم، جنگیدیم، شکست خورده‌ایم، پیروز شده‌ایم، اما معمولا تعظیم نمی‌کنیم. محمد جواد ظریف گفت: ایالات متحده میز را ترک کرد، میز سر جایش است. من این توافق را مذاکره کرده‌ام، می‌دانم که نه ایران و نه ایالات متحده نمی‌توانند به توافق بهتری برسند. دونالد ترامپ ممکن است بگوید که توافق بهتری می‌خواهد، اما نمی‌تواند توافق بهتری به دست بیاورد، می‌تواند آرزو کند، اما نمی‌تواند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره بستن تنگه هرمز نیز تاکید کرد: خلیج فارس رگ حیاتی و جریان زندگی ما است. همچنین رگ حیاتی همه جهان است. بنابراین ما تاکید می‌کنیم که خلیج فارس همیشه خلیج فارس است و خلیج مکزیک نیست. او باید بین خلیج فارس و خلیج مکزیک فرق قائل شود چرا این کلمه را به کار می‌برم زیرا پادشاه سعودی در ریاض هم آن را خلیج فارس گفته، کویت هم به خلیج فارس اشاره دارد، پس چرا باید بچگانه رفتار کنیم. اسم آن خلیج فارس است و اسناد و نشانه‌هایی که وجود دارد نشان می‌دهد که خلیج فارس بوده و همه می‌دانند که در مرز کشور ما قرار دارد در واقع رگ حیاتی کشور ما و جهان است. باید آزادی رفت و آمد کشتی‌ها در اینجا برقرار باشد. تا جایی که به نفع منافع ملی ما باشد در خلیج فارس آزادی رفت و آمد برقرار است تا بتوانند آزادانه رفت و آمد کنند.

ظریف درخصوص اینس تکس هم گفت: حساب با کاربری ویژه یا آنگونه که الان نامیده می‌شود، اینس‌تکس، پیش‌زمینه لازم برای اجرای وعده‌های اروپا است. این یک سیستم تهاتری است، نه تهاتر معمولی بلکه تهاتر پیش‌پرداختی، یعنی کسانی که از ایران خرید می‌کنند به کسانی که به ایران صادرات می‌کنند پول پرداخت می‌کنند. او همچنین گفت: «ما چیزی برای پنهان کردن در تراکنش‌های مالی‌مان نداریم. بحث اصلی در ایران این است که چرا ما زمانی که از توافق بین‌المللی قبلی منفعت نمی‌بریم، باید وارد یک تعهد بین‌المللی جدید شویم؟»

وی اظهار کرد: آمریکا به برخی از کشورها مانند ژاپن فشار وارد می‌کند تا از ایران نفت خریداری نکنند اما ایران به فروش نفت خود ادامه می‌دهد و مشتریانی خواهد داشت. آمریکا گامی بزرگ‌تر نیز برداشته است و اعلام کرده که اگر کشوری از این قطعنامه پیروی کند، آن کشور را مجازات خواهد کرد. تا جایی که بنده اطلاع دارم این اولین باری است که یک عضو دائم شورای امنیت آشکارا از سایر کشورها می‌خواهد که یک قطعنامه این شورا را نقض کنند و آنها را تهدید به مجازات می‌کند. ایران نباید تصمیمی بگیرد. سایر جهان باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند چنین رفتاری ادامه یابد و یا خواهان توقف چنین اقداماتی هستند. ما می‌دانیم که آمریکا یک قدرت بزرگ اقتصادی است. ما می‌دانیم آمریکا بازار بزرگی دارد. می‌دانیم که همه به حفظ این بازار تمایل دارند اما دولت آمریکا باید بفهمد که بقیه از روی ناچاری دست به چنین کارهایی می‌زنند. این یک زورگویی تمام‌عیار است.ظریف گفت: آیا ما می‌خواهیم با زورگویی روابط جهانی را بنا کنیم؟ آیا این روابط پایا هستند؟ این‌ها سوالاتی اساسی برای کسانی است که به صلح و ثبات پایدار در جهان علاقه‌مند هستند. آنها باید از خود بپرسند که آیا زورگویی پایدار است؟ ما به عنوان دیپلمات نمی‌توانیم این را قبول کنیم. ما ایده‌آلیست نیستیم. ما می‌دانیم که قدرت نقش اساسی در روابط بین‌المللی ایفا می‌کند اما این قدرت باید با رشته‌ای از قوانین متعادل شود در غیر این صورت به این می‌ماند که در جنگل زندگی می‌کنیم. من نمی‌خواهم تاریخ را برایتان مرور کنم. ما یک امپراتوری داشتیم که برجهان حکومت می‌کرد؛ آن هم برای مدت زمان بیشتری از کل قدمت آمریکا اما تمام شد. این امپراتوری تمام شد. ما می‌خواهیم چیزی بسازیم که از امپراتوری‌مان بیشتر دوام آورد.

هشدار ظریف به ترامپ

وزیر امور خارجه ایران پیشتر در توییتی با اشاره به اقدامات مخرب چهار نفر از اطرافیان رئیس‌جمهور آمریکا که نام آنها با «ب» شروع می‌شود، به ترامپ هشدار داد. به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» دیروز (چهارشنبه) درباره زیاده‌خواهی‌ها و ماجراجویی‌های برخی مقامات آمریکایی به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده هشدار داد. ظریف در صفحه شخصی توییتر خود با قراردادن بخشی از ویدئوی صحبت‌های «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره اقدامات نادرستی که در سازمان سیا انجام می‌دهند، نوشت: «پمپئو، شما به همین کار ادامه می‌دهید. اما ترامپ، مراقب باش. شعار تبلیغاتی تو مبارزه با مداخلات (نظامی) گزاف و هزینه‌بار بود.»