حضور جنبش «نُجَباء» برای کمک به سیل‌زدگان عكس: تسنیم

پیش از او ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرده بود که صدها نفر از سران عشایر و نخبگان عراقی از جمله اعضای حشدالشعبی با مراجعه به سفارت و سرکنسولگری‌های کشورمان در دیگر شهرهای عراق، با اخذ ویزا برای کمک به سیل‌زدگان عازم استان‌های لرستان و خوزستان شده‌اند. جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء یکی از گروه‌های نظامی تشکیل دهنده حشد الشعبی عراق است. شیخ اکرم الکعبی در حال حاضر دبیرکل این جنبش است. جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء (حرکة النجباء) اصلی‌ترین شاخه حشدالشعبی است که رابطه نزدیکی با ایران دارد. در همین راستا، یکشنبه شب ابومهدی المهندس یکی از فرماندهان ارشد بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) که به همراه تعدادی از نیروهای الحشد الشعبی برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی به خوزستان سفر کرده است، در اظهاراتی با بیان اینکه ما مدیون زحمت مجاهدان ایرانی و مدافعان حرم هستیم که در جریان مبارزه با داعش و صدام به ما کمک کردند، گفت: وظیفه خود می‌دانستیم که در اتفاقات اخیر به مردم خوزستان کمک کنیم. با کل توان خود اعم از مهندسی، بهداری، پزشکی و... با تعدادی از نیروهای حشد الشعبی به خوزستان آمده‌ایم و برای کمک به سیل‌زدگان از جمله کمک به مردم روستاهایی که زیر آب رفته‌اند، مستقر شده‌ایم. روز گذشته نیز کاروان مقاومت اسلامی نُجَباء در اولین روز فعالیت خود، دراستان خوزستان برای کمک به سیل‌زدگان وارد حمیدیه و اهواز شد. به گزارش «ایسنا» رزمندگان نُجَباء نیز با حضور در منطقه «الغدیر» واقع در محدوده شمال‌غربی اهواز در حاشیه جاده اهواز – اندیمشک، اقدام به ایجاد سیل‌بند کردند تا مانع از طغیان آب و نفوذ آن به شهر شوند. در این عملیات عمرانی، جمعی از فرماندهان، مدیران دفاتر استانی، اعضای ارشد این جنبش و در رأس آنها «حاج نصر الشمری» رئیس شورای اجرایی و معاون دبیرکل نُجَباء مشارکت داشتند. ورود این نیروها به داخل کشور با واکنش‌هایی نیز همراه بوده است.

استقبال از طرح امارات و عربستان

ازسوی دیگر به‌دنبال طرح مشترک هلال احمر امارات و عربستان برای کمک به سیل‌زدگان ایران، روز گذشته جمال بوحسن دبیرکل گروه ابتکار عمل پارلمان عربی از طرح هلال احمر امارات و عربستان برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان ایران حمایت کرد. روز جمعه هفته گذشته هلال احمر امارات و عربستان از ایجاد مکانیسم مشترکی برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان ایران خبر دادند و این اقدام را در راستای «برادری اسلامی» و «همبستگی بشردوستانه با ملت ایران» عنوان کردند.

دستور روحانی به استانداران ۷ استان

همزمان با این تحولات و در پی آغاز بارش‌های شدید در استان‌های فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی و وقوع سیل در خوزستان و لرستان، حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با استانداران این استان‌ها، بسیج و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و نهادها و اتخاذ تمهیدات لازم و ضروری جهت جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی در بارندگی‌های اخیر را مورد تاکید قرار داد. او همچنین از استانداران استان‌های مذکور خواست با تقویت هماهنگی و هم‌افزایی امکانات و تجهیزات همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط، نسبت به مواجهه با حوادث احتمالی کاملا آمادگی داشته باشند. در همین حال براساس گزارش‌ها، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در شرق کشور کنترل شده و اوضاع در مناطق سیل‌زده خوزستان و لرستان رو به بهبود است. سامانه بارشی از ۲ روز گذشته به شرق و جنوب شرق کشور وارد و موجب سیلابی شدن برخی از مناطق خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، کرمان، هرمزگان، فارس و سیستان و بلوچستان شده است.

آخرین وضعیت شهرهای سیل زده

آخرین وضعیت شهرهای سیل‌زده نیز حاکی از آن است که ۲۱۱ روستا در بخش‌های تابعه شهرستان نیکشهر در سیستان و بلوچستان از صبح یکشنبه تاکنون در محاصره سیلاب قرار گرفته است. این ۲۱۱ روستا در چهار بخش بنت، مرکزی، آهوران و لاشار قرار دارند. به گزارش «ایرنا» نیکشهر از شمال به شهرستان‌های ایرانشهر و دلگان، از شرق به شهرستان‌های قصرقند و سرباز، از جنوب به شهرستان‌های کنارک و چابهار و ازغرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است. سیلاب ۱۱ مسیر ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان را نیز بسته است. به گزارش خبرآنلاین، با شدت گرفتن بارش باران، در بسیاری از خیابان‌های شهر زابل در شمال سیستان و بلوچستان سیلاب جاری شد. بر اثر این بارش‌ها تمام مدارس در تمام مقاطع تحصیلی این شهرستان تعطیل شد و دستگاه‌های اجرایی در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.استاندار خوزستان نیز از محاصره دکل‌های نفتی در هورالعظیم در آب خبر داده است. به گزارش «ایسنا» غلامرضا شریعتی با اشاره به آبگیری ۹۰ درصد از تالاب هورالعظیم گفت: حداقل ارتفاع آب در هورالعظیم ۵۰ سانتیمتر است و هیچ محدودیتی برای ورود آب به تالاب نیست و دور تا دور بسیاری از دکل‌های نفتی مستقر در هورالعظیم آب است. او با اشاره به تلاش‌های انجام‌گرفته درخصوص پایداری شرایط اهواز گفت: اگر سیلاب‌ها را در دشت‌ها پخش نمی‌کردیم اهواز اکنون زیر آب بود و شرایط به این شکلی که اکنون است، نبود. پخش سیلاب در دشت‌ها یکی از اهدافی بود که توانستیم با اجرای آن بسیاری از مشکلات را حل کنیم. همچنین در پی وقوع سیل در خوزستان و منطقه مرزی دشت آزادگان، مرز چزابه از دو هفته پیش جهت تردد زائران به عتبات عالیات مسدود شده است.  برآورد خسارات ناشی از سیل در استان کرمانشاه نیز قریب به یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. گزارش‌ها از شهر گمیشان دراستان گلستان هم حاکی از آن است که در حال حاضر آب در ۳ درصد از سطح شهر گمیشان وجود دارد. گمیشان از نخستین مناطقی بود که در سیل اخیر دچار آبگرفتگی شد.

نخستین جلسه ستاد بازسازی

در همین حال روز گذشته نخستین جلسه ستاد بازسازی با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران، تقی رستم‌وندی رئیس سازمان امور اجتماعی، علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر و مدیران ارشد سایر دستگاه‌های عضو قرارگاه، در محل وزارت کشور و به ریاست عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور برگزار شد. وزیر کشور در این جلسه گفت: رویکرد اصلی ستاد بازگشت و تحقق کامل جریان عادی زندگی مردم و روند اشتغال و تولید در مناطق سیل‌زده است. ازسوی دیگر اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به حضور وزیر نیرو درمجلس گفت: عده‌ای از نمایندگان بر این باور بودند که مدیریت آب پشت سدها و تخلیه بخشی از آن در ماه‌های قبل می‌توانست در کاهش خسارات سیل موثر باشد. او همچنین گفت که کمیسیون انرژی از پاسخ‌های وزیر نیرو قانع نشد و قرار شد کمیته‌ای برای روشن شدن حقایق و دلایل وقوع سیل در کمیسیون تشکیل شود و بررسی‌های کارشناسانه صورت گیرد.

کمک دولت کره جنوبی به هلال احمر

همچنین در ادامه کمک‌های بشردوستانه کشورها به سیل‌زدگان، دولت جمهوری کره مبلغ ۲۰۰ هزار دلار برای کمک به سیل‌زدگان به جمعیت هلال احمر ایران اهدا کرد.