گزارش4 وزیر به مجلس درباره سیل

۲۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات

رضا اردکانیان وزیر نیرو که به‌زعم برخی نمایندگان مجلس، مقصر اصلی خسارات سیل اخیر است، در ارائه گزارش خود در جلسه علنی دیروز مجلس برآورد خسارت سیل و بارش‌ها به تاسیسات را مجموعا  ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان  اعلام کرد. وزیر نیرو در جریان بررسی ابعاد سیل اخیر با بیان اینکه شدت بارش از عوامل تعیین‌کننده سیل است، گفت: در مواردی شدت بارش زیاد نیست اما طول مدت بارش در شکل‌گیری سیل تعیین‌کننده است و در شرایط دیگر نه شدت و نه طول بارش که وسعت بارندگی باعث سیل می‌شود. در کشور ما آنچه در سه هفته گذشته رخ داد ترکیبی از این سه عامل بود که شدیدترین بارش‌ها در طولانی‌مدت و در وسیع‌ترین وسعت رخ داد و ۲۳ استان کشور را درگیر سیل کرد. اردکانیان با این یادآوری که کشور ما خشک و نیمه خشک است، توضیح داد: اگر برخی از نظریات درباره تغییر اقلیم تایید شود ممکن است خشکسالی‌های شدید یا متعاقب آن ترسالی‌های شدید داشته باشیم بنابراین باید آمادگی لازم را داشت تا در زمان ترسالی حداکثر استفاده را از سیلاب‌ها برد. او با بیان اینکه سیلاب اخیر باعث شد که ۴۰ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد سیراب و نیاز سدهای بزرگ تامین‌کننده آب شرب تامین شود، گفت: در عین حال بر اثر همین سیلاب، در حال حاضر یک و نیم درصد روستاها متاثر از سیل و قطعی برق و قطعی آب شرب هستند؛ یعنی۲ هزار و ۳۵۲ روستا با قطعی برق مواجه شدند که اکنون تنها یک و نیم درصد یعنی ۳۵ روستا متاثر از سیل و به‌دلیل عدم‌امکان دسترسی با قطعی برق مواجهند. همچنین ۳ هزار و ۷۸۸ روستا با قطعی آب مواجه است که الان حدود یک و نیم درصد مشکل برقراری شبکه آب را دارد. در مجموع ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات وارد شد.

هشدار وزیر کشور برای آمادگی دستگاه‌ها

همچنین عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، گزارش خود از عملکرد دستگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در ماجرای سیلاب اخیر را به نمایندگان ارائه کرد. او البته در اظهاراتش تعداد استان‌های گرفتار سیل را ۲۵ استان اعلام کرد و با بیان اینکه هماهنگی همه دستگاه‌ها در سیل اخیر از ویژگی‌های این سیل بود، بر ضرورت آمادگی لازم همه دستگاه‌ها برای بارندگی احتمالی و توام با ذوب برف‌ها در اردیبهشت‌ماه تاکید کرد. او با بیان اینکه ۲۵ استان در سیل اخیر گرفتار سیل شدند، افزود: با هدف‌گذاری صورت گرفته خسارات جانی را اولین هدف خود قرار دادیم و با جابه‌جایی جمعیت در ۲۵۰ روستا و بخش‌هایی از شهرها خسارات جانی را به حداقل رساندیم. سیل با این عظمت می‌توانست خسارت جانی بیشتری را در بر داشته باشد؛ در حالی که ۲۵ استان و چهار هزار و ۴۰۰ روستا درگیر سیل بود قدرت هماهنگی، بسیج‌شوندگی، تامین امکانات، منابع و ماشین‌آلات به‌خوبی اتفاق افتاد. ما همچنین ناگزیر بودیم از تجهیزات بخش خصوصی بهره ببریم.

رحمانی‌فضلی لایروبی رودخانه‌ها، کنترل سیلاب، جلوگیری از دست‌اندازی به منابع طبیعی و جلوگیری از ساخت و ساز در بستر رودخانه را از پیشنهادهای وزارت کشور عنوان و تاکید کرد: ما هنوز در مرحله مقابله قرار داریم. همه دستگاه‌های اجرایی باید آمادگی لازم برای بارندگی احتمالی توام با ذوب برف را در اردیبهشت‌ماه داشته باشند. به خصوص که میزان سیلاب‌ها قابل‌پیش‌بینی نیست. وزیر کشور از دستگاه‌ها خواست که تا آخر اردیبهشت جدیت در پیش گیرند. رحمانی‌فضلی خواستار ابلاغ هرچه‌ سریع‌تر لایحه مدیریت بحران شد و از مجلس خواست در بودجه‌های سالانه برای مقابله با سیل تمهیداتی بیندیشد. وزیر کشور رقم خسارات تاکنون را ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

خسارت ۱۳ هزار میلیاردی بخش کشاورزی

از سوی دیگر، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم در ارائه گزارش خود به نمایندگان اعلام کرد که بخش کشاورزی در جریان سیل اخیر ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است. حجتی با بیان اینکه از این میزان خسارت، سه هزار میلیارد تومان مربوط به کشت خوزستان است و هنوز هم آسیب‌ها ادامه‌ دارد گفت: ما مصوباتی در این زمینه داشته‌ایم که ابلاغ شد که بخشی از آن کمک‌های بلاعوض بود که ۵۰ درصد از آن تخصیص داده شد. ۵۴۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض دیده شده و به چهار بانک نیز ابلاغ شده است که به خسارت‌دیدگان وام اعطا شود. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار هکتار گندم آماده درو از بین رفته، گفت: امیدواریم در ارتباط با گلستان و مازندران نوعی آرامش خاطر برای مردم ایجاد کنیم. در این مناطق خزانه برنج از بین رفته و دوباره نشاکاری صورت گرفته است. در سایر استان‌ها هم برآورد انجام شده است.

آسیب ۳۵۰۰ میلیاردی به جاده‌ها

همچنین در ادامه جلسه علنی دیروز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ارائه گزارش خود گفت: تا به امروز بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های کشور در بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نقطه کشور دچار آسیب شده و ۷۲۵ پل به‌طور کامل تخریب شده است. اسلامی افزود: حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر و روستا آسیب دیدند که ۵۰ هزار واحد نیاز به احداث مجدد و ۱۰۰ هزار واحد نیاز به تعمیر و بازسازی دارد.او افزود: موضوع دیگری که در این مقطع ما شاهد بوده‌ایم فعال شدن چشمه‌سارهایی بود که سالیان سال خشک بودند و با حرکت آب در آنها به جاده‌ها آسیب وارد شد. نکته‌ای که وجود دارد این است که در مسیرها و رودخانه‌ها حجم روان آبی که داده شد بیش از سه برابر دوره‌ بلند‌مدت بود. به همین دلیل مشاهده کردیم که حجم سنگینی از آب از روی پل عبور می‌کرد و به آنها آسیب می‌زد. مهم‌ترین آسیب در بخش جاده‌ای به جاده‌ پلدختر وارد شد که از ۱۰۸ کیلومتر بیش از ۴۰ کیلومتر آسیب جدی دیده است و ۲۸ کیلومتر آن قابلیت بازسازی دارد؛ اما ۱۲ کیلومتر آن باید مجددا احیا شود.  وزیر راه گفت: در طول نوروز امسال نیز حدود ۴۵ میلیون سفر با سواری، ۳/ ۷ میلیون سفر با اتوبوس، ۵/ ۳میلیون سفر با هواپیما و ۱/ ۲میلیون سفر با قطار انجام شده است.

هزینه ۱۳۰ میلیاردی هلال احمر

در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس، علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر با تشریح عملکرد این سازمان در سیلاب‌های اخیر کشور گفت‌ که بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان منابع داخلی جمعیت هلال احمر برای کمک به سیل‌زدگان هزینه شده است و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مردمی به حساب هلال احمر واریز شده است. پیوندی در ادامه صحبت‌های خود امداد و نجات را اولین وظیفه جمعیت هلال احمر عنوان و یادآوری کرد: خارج کردن افراد درگیر در سیل اولین وظیفه جمعیت هلال احمر است. ما تلاش کردیم ۴۴۵ هزار نفری که درگیر سیلاب بودند را از حادثه خارج کنیم و اقلام امدادی و مواد غذایی را منتقل کرده و تعداد زیادی از افراد مصدوم ناشی از سیل را به نقاط مختلف انتقال دهیم.  او با بیان اینکه حدود ۲۲۷ هزار نفر را اسکان اضطراری دادیم، به واریز بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به حساب جمعیت هلال احمر اشاره کرد و گفت: همچنین ۳۰ میلیارد تومان اقلام غیر‌نقدی اهدا شده است. علاوه‌بر این تا به حال ۱۰ کشور با ارسال اقلام مختلف به کمک ما شتافته‌اند.

سیل اخیر ناشی از تغییر اقلیم بود

سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی نیز ازجمله مسوولانی بود که دیروز به تشریح عملکرد این سازمان در سیل اخیر  پرداخت و این سیلاب را ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی دانست. او گفت: طی سال زراعی ۹۸-۹۷ مجموع کل بارش کشور ۲۰۴ میلی متر بود که در مقایسه با بلند‌مدت ۲۲ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان بارش در زمستان ۱۱۹ میلی متر بود که نسبت به بلند‌مدت ۱۳ درصد افزایش داشته است. از نظر خشکسالی تقریبا برای بازه یک‌ساله ۶۵ درصد از کشور تحت‌تاثیر خشکسالی هستند و در بازه ۱۰ ساله ۹۴ درصد از کشور تحت‌تاثیر خشکسالی قرار دارند. بنابراین به‌نظر می‌رسد کشور هنوز تحت‌تاثیر خشکسالی است و دوره ترسالی نشده است و سیلاب‌های اخیر هم ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی بوده است.