قاضی‌القضات جدید معارفه شد

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در این مراسم به تشریح برخی از اقدامات انجام شده در دستگاه قضا در طول ۹ سال اخیر مسوولیت خود پرداخت و گفت: کسانی مدعی شده‌اند که مردم از دستگاه قضا ناامید شده‌اند. من عرض می‌کنم خلاف این است. وقتی ما شاهد کثرت پرونده هستیم یعنی این استدلال مغالطه‌ای است.

وی تاکید کرد: کثرت پرونده ساخته دستگاه قضا نیست و سرریز مشکلات به دستگاه قضا است. البته بررسی سریع مولفه قابل توجه است. وقتی وضعیت اقتصادی دچار مشکل است جرم افزایش پیدا می‌کند؛ وقتی فساد افزایش پیدا کند یعنی سرریز دستگاه‌های دیگر به دستگاه قضا می‌شود. وقتی در بحث محیط زیست نظارت وجود ندارد نتیجه پرونده‌ای می‌شود که دستگاه قضا باید به آن بپردازد. آملی‌لاریجانی گفت: تعداد پرونده‌ها برخلاف این استدلال دلیل آن است که مردم امید معقول به رسیدگی قضایی دارند والا آدم عاقل به دستگاهی که امید ندارد مراجعه نمی‌کند. گاهی می‌‎گویند مردم ناچار هستند، اما امید دارند.

فساد در کشور وجود دارد

آملی لاریجانی با اشاره به مساله فساد گفت: فساد در کشور وجود دارد و در درون دستگاه قضایی هم وجود دارد. با آنکه بر برخورد با مفسدان تاکید می‌کردم، سیاه‌نمایی زیاد می‌شد و از فساد سیستماتیک سخن می‌گفتند و آن را معنی می‌کردند که مسوول رسیدگی به فساد، خود فاسد است. مهم این است که مسوولان این دستگاه عزم مقابله با فساد را داشته باشند که مسوولان عالی کنونی از فضلا، متدینین و پاکدست بودند که این مهم‌ترین سرمایه ما بود. آملی لاریجانی با بیان اینکه عزم دستگاه قضایی برای برخورد با مفاسد اجتماعی و اقتصادی جزم بود، ولی عِده و عُده به‌گونه‌ای نیست که با همه مفاسد برخورد کند، تاکید کرد: مهم‌ترین مساله برخورد با زمینه‌هاست که به همین خاطر، معاونت پیشگیری تاسیس شد و در استان‌ها این معاونت کار فعالی انجام می‌دهد.

نمی‌توانیم فضای مجازی را حذف کنیم

وی درباره فضای مجازی نیز گفت: یکی از منشاهای وقوع مفاسد فرهنگی، اجتماعی و حتی کلاهبرداری فضای مجازی است. ما نمی‌توانیم فضای مجازی را حذف کنیم و نمی‌خواهیم هم حذف کنیم. من از جمله مسوولان قضایی بودم که از فضای مجازی بیشتر استفاده می‌کنم (در بحث‌های علمی). تهمت به ما زدند که می‌خواهیم حذف کنیم. چه کسی می‌گوید حذف شود؟ حرف ما این است که فضای مجازی مدیریت شود و در کشورهای بسیار پیشرفته این مدیریت در حال انجام است. آملی لاریجانی یادآور شد: نمی‌گوییم اتوبان را ببندید، ولی اتوبانی که صدها راهزن دارد، باید از آن مراقبت کرد و اتوبان موازی برایش ساخت. فضای ملی مجازی اتوبان موازی بود که مقام معظم رهبری هم آن را ابلاغ کردند ولی کار چندانی در این باره نشده است. وی ادامه داد: من به رهبری هم گفتم نیروهای مسلح ما در حال جهاد است ولی دشمن به پستوی خانه‌های ما نفوذ کرده است. چرا در فضای مجازی اینچنین فساد گسترش یافته است؛ زیرا یکی از مولفه‌هایش فضای مجازی است.

برخی بازداشت‌های موقت ضرورتی ندارد

وی با بیان اینکه توجه به زندان و زندانیان از مسائل کلیدی دستگاه قضایی بود، تاکید کرد: در مورد جرم‌زدایی تلاش زیادی کردیم ولی سرریز مشکلات دیگر به دستگاه قضایی می‌شود. در مورد برخی از حبس‌ها و زندان‌ها ضرورتی وجود ندارد و برخی از بازداشت‌های موقت هم ضرورتی ندارد که فرد دو یا سه روز بازداشت موقت باشد؛ بنابراین تذکر هم دادیم و دستورالعملی برای ساماندهی زندانیان صادر کردیم.

نقد دستگاه قضایی باید منصفانه باشد

وی با تاکید بر اینکه نقد دستگاه قضایی باید منصفانه باشد، تاکید کرد: یک قاضی باید در روز چند پرونده را بررسی کند، باید چند دادستان ترور شوند و مورد حمله قرار گرفته باشند، ولی ارزیابی‌ها غیرمنصفانه است و تخریب گسترده علیه دستگاه قضایی است. آقای رئیسی من به این خاطر گفتم که باید رویکردتان مبتنی‌بر صبوری باشد چون تیرهای بلا خواهد آمد.آملی لاریجانی با اشاره به شایعاتی که پیرامون خانواده و دخترش وجود دارد، گفت: گاهی دشمن بیرونی و جاهل درونی مشکل ایجاد می‌کند. دشمن شایعه کرد دختر رئیس قوه‌قضائیه جاسوس است. صبیه ما می‌رفت می‌گفتند شما از زندان آزاد شدید. عزیزی از ما حلالیت طبید، من گفتم عهد کردم از کسی که تهمت بزند نمی‌گذرم و کسی را هم که حرف ناحقی را شنید، ولی دفاع نکرد، حلال نخواهم کرد. چرا وظیفه شرعی خود را انجام نمی‌دهیم و در برابر تهمت ساکت هستیم. برخی از قضات در کانالی بودند و تهمتی زدند و یک نفر گفت عجب دختر رئیس قوه جاسوس است. من کسی که تهمت بزند را حلال نمی‌کنم. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: در درون کشور یک مسوول که قسم خورده بود از قانون اساسی صیانت کند، می‌گوید مگر دختر من جاسوس است یا من ۶۳ حساب دارم؟ او همچنین ابراز امیدواری کرد که رئیس جدید قوه‌قضائیه بتوانند با درایت، تدبیر و البته صبر و صبر و صبر این بار را به دوش بکشد و موفق باشد.

هیچ‌کس حق دور زدن قانون را ندارد

ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه‌قضائیه نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت اجرای عدالت گفت: اجرای عدالت باید به‌گونه‌ای باشد که هیچ‌کس در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه منشور ۸ بندی رهبری را منشور کاری برای همکاران قضایی در این دوره قلمداد خواهم کرد، گفت: مردم همچنان به‌رغم تلاش‌هایی که انجام شده است، در مورد عدالت نگران هستند و خواهان این هستند که عدالت را بیشتر ببینند. بنابراین  اساس تحول قضایی باید در بستر گام دوم شکل بگیرد و برنامه تحول قضایی در بستر گام دوم با همکاری همه بخش‌ها چه دولت و چه مجلس باید انجام شود و باید همه تلاش کنند این گام دوم در عرصه عدالت به خوبی برداشته شود. وی با تاکید براینکه مساله اجرای قانون را باید جدی گرفت، گفت: کشور ما کشوری است که هر روز یک جریان و یک حزبی می‌آید و  ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و آن را جدی بگیریم.  تاکید بنده هم بر اجرای قانون خواهد بود. رئیسی با بیان اینکه در ارتباط با دستگاه قضا تلاش‌های بسیاری شده اما امروز همچنان اطاله دادرسی و کثرت ورودی پرونده زیبنده نظام اسلامی ما نیست، گفت:  این تعداد ورودی پرونده زیبنده نیست و باید سرچشمه را بررسی کرد. در این رابطه وظیفه پیشگیری را هم دولت و هم مجلس بر عهده دارد. تمامی اقدامات باید با نگاه پیشگیرانه باشد.در این مراسم چهره‌هایی همچون علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور،  ناطق نوری و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری  نیز حضور داشتند.

 

08-01