در این دیدار ابعاد گوناگون روابط دوجانبه با تمرکز بر توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور همسایه و نیز مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. وزارت‌خارجه جمهوری آذربایجان بیانیه‌ای درباره دیدار «المار محمد یاروف» وزیرخارجه این کشور با همتای ایرانی خود صادر و اعلام کرد، دو طرف درباره روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و مناقشه «قره‌باغ» تبادل‌نظر کردند. طبق اعلام وزارت‌خارجه جمهوری آذربایجان، محمد یاروف و ظریف درباره نشست آتی سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به میزبانی باکو و برگزاری نشست وزرای‌خارجه این سازمان پیش از نشست سران صحبت کردند. وزیرخارجه آذربایجان همچنین در دیدار با علی شمخانی گفت که تحریم‌ها نمی‌تواند بر روابط خوب با ایران اثر منفی داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، المار محمد یاروف عصر دیروز با علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون تحولات منطقه و راهکارهای گسترش همکاری‌های دوجانبه با وی گفت‌وگو کرد.

شمخانی در این دیدار با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی میان دو کشور همسایه اظهار کرد: توسعه روابط همه جانبه به‌ویژه ارتقای مناسبات اقتصادی میان تهران و باکو خواست و اراده مردم و رهبران دوکشور بوده و به نفع امنیت و ثبات در منطقه است. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه مرزهای مشترک فرصتی ارزشمند و دروازه‌های صلح و دوستی میان دوکشور است، افزود: ظرفیت‌های فراوانی برای افزایش سطح تعاملات تجاری میان دو کشور وجود دارد که می‌تواند موجب رفاه، ثبات و امنیت دو کشور شود. او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای رفع موانع تحقق توافقات جامع میان دو کشور آمادگی کامل دارد. شمخانی گفت: تکمیل راه‌آهن شمال-جنوب برای منطقه و نیز آذربایجان به لحاظ پیشبرد توافقات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بسیار ضروری بوده و موجب توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه‌های ترانزیت وحمل ونقل خواهد شد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی افزود: روابط گرم و دوستانه ایران و آذربایجان علیه هیچ کشوری نبوده و هرگز تحت تاثیر عوامل مخرب منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار نخواهد گرفت.

المار محمد یار وف، وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با اثربخش‌خواندن گفت‌وگوهای صورت گرفته میان مقامات دو کشور گفت: جمهوری آذربایجان مایل به افزایش مبادلات و همکاری‌های همه‌جانبه با ایران بوده و در این مسیر از ابتکارات و پیشنهادهای ارائه شده استقبال می‌کند. او افزود: باکو به روند ارتقای همکاری‌های اقتصادی با تهران ادامه خواهد داد و تحریم‌ها نمی‌تواند بر روابط خوب دوکشور اثر منفی داشته باشد.