به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ اسدالله عسگراولادی اظهار کرد: بنده شصت سال است که فقط با یک شرکت صادرات انجام می‌دهم و در تمام این مدت مشغول صادرات خشکبار بوده‌ام. وی در پاسخ به اینکه چرا بانک مرکزی گفته شما دو شرکت دارید و تا پایان آبان امسال بیش از ۱۶ میلیون یورو نیز صادرات داشته‌اید که هنوز وارد چرخه اقتصادی نشده است، اظهار کرد: بنده سه ماه است که صادرات را تعطیل کرده‌ام و از طرفی تنها با یک شرکتی که دارم، بیش از یک‌میلیون یورو صادرات نداشته‌ام که آن ‌هم هنوز سررسیدش نرسیده است. وی ادامه داد: اینها دروغ می‌گویند، چیکارش کنم؟ بانک مرکزی می‌خواهد با این حرف‌ها، سربه‌سر من بگذارد. وی درخصوص مشکلات کنونی صادرات اظهار کرد: وقتی اکنون صادرات داریم (صادرات خشکبار)، طرف خریدار (خارجی) به بنده می‌گوید، یک بانک معرفی کن تا پول واریز کنم. من هم می‌گویم نیما واریز کنید. در مقابل، طرف خارجی می‌گوید: نیما را نمی‌توانم واریز کنم. چقدر باید بگویم خارجی‌ها نیما را نمی‌شناسند.

حتی اگر اسم نیما را ببریم، حساب‌هایمان را می‌بندند، زیرا تحریم هستیم. با این شرایط، پیش‌بینی می‌کنم که صادرات کمتر شود؛ هرچند برای صادرات خشکبار در شرایط فعلی، کار بسیار سخت شده و به همین دلیل، سه ماه است صادرات خشکبار را تعطیل کرده‌ام.

عسگراولادی در پاسخ به اینکه چه باید کرد، اظهار کرد: به نظر بنده راهکار کنار گذاشتن سامانه نیماست، زیرا اگر راه را باز نکنند، صادرات روز‌های سخت‌تری را تجربه خواهد کرد و کمتر می‌شود. وی ادامه داد: باید نیما را حذف کنند و در مقابل، جواز صادراتی صادرکننده را تحت نظارت و کنترل بانک مرکزی به واردکننده بدهند تا کالای مورد نظر را وارد کند. عسگراولادی در واکنش به اینکه بانک مرکزی در جوابیه خود گفته است: شفافیت هدف اصلی سامانه نیماست و برخی آقایان شفاف و صادقانه با مردم صحبت نمی‌کنند و اینکه تمایلی ندارند در فضای شفاف فعالیت کنند و طی سالیان طولانی، در اتاق‌های بسته حوزه تجارت خارجی کشور را قبضه کرده‌اند و صرفا منافع شخصی و گروهی خود را می‌بینند به خبرنگار تابناک اقتصادی گفتند: خود بانک مرکزی شفاف نیست و بی‌شفاف‌ترین است...

عسگراولادی در پاسخ به پرسشی دیگر درخصوص اینکه آیا این امکان دارد که بانک مرکزی در سال آینده، نرخ ارز را تعدیل و کاهش دهد، گفت: خیر. بانک مرکزی نمی‌تواند با این برنامه‌هایش کاری کند. به گفته عسگراولادی، بزرگ‌ترین فسادی که در نرخ ارز به وجود آمد، اعلام نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. قبل از ۴۲۰۰ تومان، ما دو نرخ داشتیم، ولی بعد اعلام دلار ۴۲۰۰، ما با پنج نرخ ارز روبه رو شدیم. در این خصوص باید به گفت وگوی اخیر این فعال اقتصادی ۸۵ ساله در برنامه دست خط اشاره کرد. وی در آن برنامه گفته بود: نرخ اصلی ۴۲۰۰ تومان است. بعد نرخ نیما و سپس نرخ سنا است. نرخ هواپیمایی، نرخ دانشجو جداست، نرخ بیمار جداست، مسافر جداست. همه اینها نرخ‌های متفاوت است. یک نرخ نیست. این خیلی بد است. یک نرخ هم در بازار آزاد است. مردم بلاتکلیف هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به آخرین وضعیت همکاری بانک کونولن چین با فعالان اقتصادی اظهار کرد: کونولن در حال حاضر برای آنهایی که می‌توانند شرکت ثبت کنند، روبه‌راه و مشغول است.