دلیل اصلی قاچاق سوخت به روایت روحانی عكس: president.ir

رئیس‌جمهور دیروز در مراسم بهره‌برداری از مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه دشمن توطئه دی ۹۶ را آغاز کرد به خیال اینکه دی ۹۷ خودش در تهران باشد، افزود: «آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فکر می‌کردند که دی‌ماه امسال همه چیز تمام است و جمهوری اسلامی نمی‌تواند ۴۰ سالگی خود را جشن بگیرد. آنها به اشتباه فکر می‌کردند که ما دست‌مان را بالا خواهیم برد و در نفت و گاز و کشاورزی و توسعه قادر به فعالیت نخواهیم بود. اینکه در همین پالایشگاه بندرعباس تولید بنزین از ۸ میلیون لیتر به ۱۲ میلیون لیتر افزایش یافته و بهبود کیفیت تولید داشته‌ایم، نشان از تلاش و همت ملت ایران است.»

روحانی با ذکر خاطره‌ای از دوران جنگ گفت:«در عملیات بدر سال ۶۳، فقط یک فروند هواپیمای عراقی را توانستیم بزنیم، اما با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم، با کمک شهید بابایی و دوستان از بهمن ۶۴ تا فروردین ۶۵، موفق شدیم ۱۵۰ فروند هواپیمای عراقی را سرنگون کنیم که در مخیله هیچ نظامی نمی‌آمد.»

روحانی با بیان اینکه اراده، تصمیم، برنامه‌ریزی، تدبیر و فداکاری ما را در برابر دشمن پیروز کرد، گفت: «اگر می‌خواستیم دست روی دست بگذاریم و از میراژها و میگ‌های جدید و موشک‌های ضدرادار عراق بترسیم، نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم.»

رئیس‌جمهور افزود: «در آن شرایط سخت مهندسان و کارگران شرکت نفت، پالایشگاه را در مقابل بمباران دشمنان سرپا نگه داشتند و به‌رغم کمک همه دنیا به صدام، ما روی پای خود ایستادیم. نفت تولید کردیم، صنعت نفت را اداره کردیم و در طول مدت جنگ، نفت را هم صادر و هم سوخت جبهه و مردم را تامین کردیم.»

روحانی جنگ اقتصادی را سخت‌تر از جنگ نظامی دانست و ادامه داد: «در جنگ نظامی همه چیز آشکار است اما در جنگ اقتصادی این‌گونه نیست. اینکه چگونه نفت بفروشیم و چگونه نقل‌و‌انتقالات مالی را انجام دهیم، خود یک عملیات اقتصادی است.»

رئیس‌جمهور در ادامه با تشریح موفقیت‌های دولت، به موفقیت‌های حوزه سیاسی اشاره کرد و گفت: «مهرماه گذشته آمریکایی‌ها، ۲ ماه تلاش کردند تا برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای امنیت، ۱۵ عضو شورا را با خود هماهنگ کنند، اما در آن اجلاس که ترامپ خودش هم در آن شرکت کرد، آمریکا تنها ماند و ۱۴ کشور دیگر علیه آمریکایی‌ها سخن گفتند. آیا افتضاحی از این بدتر برای آمریکا سراغ دارید؟ هرچند که این پیروزی‌ها از سوی برخی‌ها و از جمله صدا و سیما کمتر دیده می‌شود. سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد ایران با خنده حاضران مواجه شد. اما چند بار این پیروزی‌های بزرگ ملت ایران دیده و بیان شد؟»

روحانی همچنین یکشنبه شب در جمع مدیران و مسوولان استان هرمزگان گفت: «ممکن است کسی بگوید گوشت را ارزان کنیم و خودکفایی در بنزین اهمیتی ندارد، اما باید بدانیم که در شرایط تحریم و فشار اقتصادی، زندگی مردم فقط یک چیز نیست.»

رئیس‌جمهور افزود: «وقتی مریضی به پزشک مراجعه می‌کند و بیماری قلبی تشخیص داده می‌شود، ممکن است آن مریض با مسکن یکی دو شب آرام باشد و بخوابد، ولی چاره اصلی او معالجه قلب بیمارش است و این پزشک است که تشخیص می‌دهد بیمار خود را چگونه باید درمان کند.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای ساخت زیردریایی ۶۸ میلیون دلار هزینه شده است، گفت: «اگر قرار بود این زیردریایی را از خارج بخریم، باید ۲۵۰ میلیون دلار هزینه می‌کردیم و چه بسا قطعات مورد نیاز آن را به ما نمی‌دادند، اما امروز این زیردریایی به دست متخصصان داخلی درست شده و این کار بسیار ارزشمندی است.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه می‌دانیم مردم در شرایط جنگ اقتصادی امروز با مشکلاتی مواجه هستند و شرایط عادی نبوده و با فراز و نشیب‌هایی همراه است، گفت: «همان دولتی هستیم که در سال ۹۲ و ۹۳ تورم بالای ۴۰ درصد را تک‌رقمی کردیم. چون مردم به آینده امیدوار شده بودند و می‌دانستند آینده بهتر خواهد شد.»

روحانی با بیان اینکه ما کار بزرگی نکردیم و فقط با انجام مذاکرات و پیشبرد آن، امید را در دل مردم زنده کردیم، گفت: قیمت دلار خود به خود کاهش یافت و قیمت اجناس و کالاها همین طور، چون مردم می‌دانستند که دولت در حال تلاش برای حل مشکلات آنهاست.

رئیس‌جمهور با اشاره به گرانی قیمت گوشت گفت: «در حالی با گرانی گوشت مواجهیم که واردات گوشت و تولید آن بیش از سال گذشته بوده است. البته به خاطر گران شدن نهاده‌های دامی مقداری گرانی گوشت اتفاق افتاده اما اگر چند دلال، بازار را به هم می‌زنند این وظیفه همه ماست که با امید، یکدیگر را برای حل مشکلات کمک کنیم.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دلار و ارزی که برای واردات در سال‌جاری اختصاص یافته نه تنها کمتر از پارسال نبوده بلکه بیشتر هم بوده گفت: «اگر کسانی دلار دولتی را گرفته و با تقلب و درست کردن صورتحساب جعلی به مردم خیانت کردند چه می‌توان کرد. در مقابل این گونه کارها باید همه دست به دست هم دهیم، تا از مشکلات عبور کنیم.

روحانی اظهار کرد: «همین چند وقت پیش برخی افراد پیش من می‌آمدند و می‌خواستند که رب و تخم‌مرغ را کوپنی کنیم.»

رئیس‌جمهور ادامه داد: «هنگامی که ۶۰ میلیون دلار گوجه فرنگی در یک سال صادر می‌شود، معلوم است که در بازار داخل دچار مشکل خواهیم شد.»

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه یکی از دلایل قاچاق ارزانی آن جنسی است که قاچاق می‌شود، گفت: «هنگامی که گازوئیل در کشور لیتری ۳۰۰ و بنزین ۱۰۰۰ تومان است و در دیگر کشورها رقمی بالاتر دارد، معلوم است که قاچاق می‌شود.»

روحانی با بیان اینکه هزینه تولید یک متر مکعب آب در شهر ۱۰۰۰ تومان و در روستا بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان است و با قیمتی پایین‌تر به مردم می‌دهیم، گفت: «این در حالی است که باید ببینیم قیمت آب در کشورهای دیگر چقدر است.»

رئیس‌جمهور با اشاره به هزینه شیرین‌سازی و انتقال آب گفت: «یا باید با همان قیمت تمام شده خدمات را به مردم ارائه دهیم که این هم موجب فشار به مردم خواهد شد.» روحانی با اشاره به اینکه براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه سالانه ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت در بخش‌های مختلف پرداخت می‌شود، ‌افزود: «این به معنای آن است که ما ۲ برابر بودجه سالانه را در کشور یارانه می‌دهیم که اگر بخواهیم هر کدام از این خدمات را به قیمت واقعی برگردانیم که البته اقتصاد واقعی هم همین است، به مردم و زندگی آنان فشار وارد می‌شود. تمام این اقداماتی که انجام می‌شود و یارانه‌ای که دولت در بخش‌های مختلف پرداخت می‌کند برای کاهش فشار از دوش مردم است.»

رئیس‌جمهور افزود: «مطمئنا تحریم مشکل‌ آفرین است اما این مشکلات آن‌طور نیست که ما را از پای درآورد.»

رئیس‌جمهور افزود: «اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول یک‌سال در دادگاهی بین‌المللی مقابل آمریکا ۳ بار به پیروزی رسیده که یکی از آنها به تازگی به‌وقوع پیوسته و ۹ قاضی بین‌المللی حق را به ایران داده‌اند، کاری بزرگ و در تاریخ کشور بی‌سابقه است و نشان می‌دهد که همه حقوقدانان و دیپلمات‌های ما در حال کار و تلاش هستند.»

روحانی افزود مخالفت اروپایی‌ها با خروج از برجام به‌رغم میل آمریکا نشان از موفقیت ایران است. روحانی در ادامه سفر خود به استان هرمزگان دیروز  در نشست خبری پایان سفر خود نیز گفت: «باید تسهیلاتی فراهم شود که صادرکنندگان بخشی از ارز را به سامانه نیما برگردانند و بخشی از ارز حاصل از صادراتشان را بتوانند به بازار آزاد برده و از طریق صرافی‌ها بفروشند. در زمینه تعیین نسبت این عرضه ارز حاصل از صادرات تسهیلاتی قرار دادیم تا صادرکننده‌ها تشویق شوند و بخشی از درآمدشان را در  سامانه نیما عرضه کرده و بقیه را به بازار آزاد ببرند.»

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در زمینه واردات مشکلاتی هست، اظهار کرد: «گردش نقدینگی در این عرصه کم است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تسهیلات مالی در اختیار تولیدکنندگانی قرار دهیم که اجناسشان در داخل و خارج مشتری دارد. برای این منظور مجموعا ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم. از سوی دیگر مقرر شده تولیدکنندگان در مناطق آزاد بتوانند از محل درآمدهای ارزی خودشان مواد اولیه مورد نیاز را وارد کنند.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه با توجه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۰ در قطر، برنامه دولت برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری در جزایر هرمزگان و جذب گردشگر چیست، تصریح کرد: جام جهانی موضوعی است که وابسته به کشور میزبان است. ما میزبان نیستیم، اما به‌طور کلی آبادانی سواحل و جزایر هدف مهمی است که دولت بر آن تاکید دارد.