به گزارش «ایرنا» به نقل از وب‌سایت سفارت ایران در ورشو، در این بیانیه آمده است: «با توجه به تعهدات مقامات لهستانی برای عدم تمرکز نشست ورشو بر محور ایران، اما باید گفت که مقامات آمریکایی صریحا هدف اولیه برگزاری نشست ورشو را تضعیف نقش ایران در منطقه خاورمیانه عنوان می‌کنند.» سفارت ایران در لهستان در بیانیه خود تصریح کرده است: «اهداف مخرب آمریکا در نشست ورشو تلاش دیگری است از سوی دولت ایالات متحده برای تضعیف و جلوگیری از توافقنامه‌های بین‌المللی در جهت حفظ صلح و امنیت که در سازمان ملل متحد و شورای امنیت به‌دست آمده است.» این بیانیه می‌افزاید: «خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) خود نمونه‌ای از عدم تعهد و بی‌مسوولیتی آمریکا به توافقات بین‌المللی است. آمریکا همچنین از طریق اعمال قوانین و مقررات داخلی خود به اتباع و شرکت‌های دیگر کشورها، به دنبال کسب اهداف سیاسی خود است. بنابراین رفتار آمریکا تهدید جدی برای آزادی تجارت و کسب و کار در جهان است.» در بخش دیگر این بیانیه آمده است که آمریکا خود به تنهایی نقش اصلی بی‌ثباتی در منطقه آسیای غربی را بر عهده دارد.

میانجیگری لهستان برای نزدیکی بیشتر مواضع اروپا و آمریکا

از دیگر سو همزمان با برگزاری این نشست که قرار است ایران یکی از محورهای آن باشد، وزیر امورخارجه لهستان از میانجیگری کشورش برای نزدیکی بیشتر مواضع اروپا و آمریکا در مسائل مختلف از جمله برجام خبر داد.  به گزارش خبرگزاری تسنیم، «جاکیچ کژاپوتوویژ»، وزیر امورخارجه لهستان که کشورش میزبانی نشست ضدایرانی ورشو را با همکاری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بر عهده دارد در مصاحبه‌ای با روزنامه «دی ولت» آلمان کشورش را به‌عنوان میانجی بین بروکسل و واشنگتن مطرح کرد و گفت: البته لهستان قصد دارد در دراز مدت با آمریکا فرآیند ورشو را شروع کند. به گفته او کشورهای شرکت‌کننده در نشست ورشو در چند گروه کاری درباره مسائل مختلف بحث و تبادل نظر می‌کنند تا در نتیجه در ایجاد یک وضعیت با ثبات در خاورمیانه ایفای نقش کنند. وزیر امورخارجه لهستان تاکید کرد که ما می‌خواهیم سهم خود را انجام دهیم تا اروپا و آمریکا به همدیگر نزدیک شوند و روند حل مشترک مشکلات را آغاز کنند. به‌طور مشخص برای دولت ورشو که ارتباطات تنگاتنگی با واشنگتن دارد این مساله مطرح است که اتحادیه اروپا و آمریکا را در مساله برجام به یک موضع مشترک برساند. بروکسل می‌خواهد همچنان به توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشد، اما واشنگتن از آن خارج شده است. وزیر امورخارجه لهستان تصریح کرد لهستان می‌خواهد حالا شرایطی را ایجاد کند که آمریکا و اتحادیه اروپا در این مساله به هم نزدیک شوند. او با تاکید بر اینکه ما از تصمیمات اتحادیه اروپا در این راستا آگاهی داریم در عین حال گفت که ما همچنین می‌بینیم اینها اغلب کافی نیستند. او تاکید کرد که همراه با همتای آمریکایی خود می‌خواهد در ورشو گروه‌های کاری را تاسیس کند. به گفته وی این گروه‌های کاری نباید برخی کشورها را موضوع قرار دهند بلکه باید به موضوعات مهمی مانند محدود کردن توسعه و تکثیر موشک‌ها، جرائم سایبری و تروریسم و تامین مالی آن بپردازند. به‌خصوص موضوع مسائل انسانی و مساله پناهندگان مطرح است.

در افتتاحیه نشست ورشو، اشاره‌ای به ایران نشد

مایک پمپئو و همتای لهستانی‌اش در افتتاحیه نشست ورشو، در بیانیه‌ مشترکی موضوعات مورد بحث در این نشست را اعلام کردند که ایران در میان آنها نبود. به گزارش «ایسنا» به نقل از تایمز آو اسرائیل، وزرای خارجه آمریکا و لهستان در بیانیه مشترک آغازین نشست ورشو، موضوعات مورد بحث در این نشست را بی‌ثباتی‌های سوریه و یمن و رابطه میان اسرائیل و فلسطین عنوان کردند. این مساله برخلاف گفته‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که ادعا کرده بود ایران محور اصلی گفت‌وگوها در نشست ورشو است. در بیانیه مشترک آغازین پمپئو و کژاپوتوویژ تنها به‌صورت غیرمستقیم به ایران اشاره شده است. در این بیانیه آمده است: ما انتظار داریم که هر کشور نظراتی را بیان کند که نشانگر منافع آن کشور باشد. اختلافات در یک حوزه نباید باعث جلوگیری از وحدت در سایر حوزه‌ها شود. به‌طور مثال، دو کشور ما (آمریکا و لهستان) مواضع مخالفی بر سر توافق هسته‌ای ایران داشته‌اند. برخلاف این اختلاف نظرات بزرگ، روابط میان آمریکا و لهستان به قوت خود باقی است.

نشست ورشو حاصل تصمیمات هرج‌ومرج‌آفرین است

همزمان مقام‌های فرانسه، آلمان و انگلیس ضمن مضر خواندن نشست لهستان تاکید کردند وزیر خارجه آمریکا این نشست را بدون مشورت یا توجه به نظرات «شرکای سنتی ایالات‌متحده» پیش برده است. سه مقام فرانسوی، آلمانی و انگلیسی که نخواستند نامشان فاش شود، نشست لهستان را «یک موضوع فرعی و مضر» خواندند و از مواضع دولت کنونی آمریکا در قبال ایران و همچنین خروج واشنگتن از سوریه به شدت انتقاد کردند. یک مقام اروپایی که در سازمان ملل کار می‌کند، درباره تصمیم آمریکا برای برگزاری نشست ضد ایرانی در لهستان به پایگاه اماراتی «نشنال» گفت: «این تصمیمات مجموعه‌ای از تصمیمات هرج‌ومرج‌آفرینی است که به‌صورت تصادفی اتخاذ شده است.» او ادامه داد: «آمریکا یک نشست با لهستانی‌ها برگزار کرد و تصمیم گرفت که یک نشست در سطح وزرای خارجه برگزار کند. آنها از هیچ‌کس دیگری سوال نکردند که آیا آنها هم در این نشست حاضر می‌شوند. این یک نمونه کلاسیک از عدم سنجیدن آغاز تا پایان کارها است.»

توجیه پمپئو برای حضور نیافتن وزیران اروپایی

وزیر امورخارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی اظهاراتی درباره برگزاری نشست ضدایرانی ورشو مطرح کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از یورونیوز، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا که با مایک پنس، معاون خود در این نشست شرکت خواهد کرد، پیش از حضور خود در ورشو در نشستی مطبوعاتی در پایتخت اسلواکی سعی داشت عدم حضور برخی از وزیران اروپایی در این نشست را بی‌اهمیت جلوه دهد. مایک پمپئو در این باره گفت: وزرای برخی کشورها حضور خواهند داشت و برخی دیگر نه، این انتخاب آن‌هاست. او افزود: ما بر این باوریم که یک پیشرفت واقعی خواهیم داشت.