همچنین همزمان با انتقادهای روسیه نسبت به عدم دعوت ایران و اعلام این مساله که مسکو نیز در این نشست شرکت نخواهد کرد، آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان روز گذشته اعلام کرد که دولت این کشور هنوز درباره دعوت جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس لهستان تصمیم نگرفته است.به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، آمریکا روز سه‌شنبه در جلسه شورای امنیت اعلام کرد که کنفرانس لهستان درباره خاورمیانه روی ایران متمرکز نخواهد بود و یک دستور کار گسترده‌تر خواهد داشت. جاناتان کوهن، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل در این نشست در پاسخ به انتقادات بین‌المللی نسبت به برگزاری این کنفرانس گفت که برگزاری این نشست محلی برای حمله به ایران یا بدنام کردن این کشور و بازگشایی بحث‌ها بر سر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نخواهد بود. وی همچنین گفت که این نشستی برای تبادل اندیشه در سطح جهانی با دستور کاری برای رسیدگی به امنیت سایبری، کمک‌های بشردوستانه در یمن و سوریه و افراط‌گرایی است.کوهن در ادامه اظهار کرد که این نشست همچنین به «فعالیت‌های موشکی ایران و دیگر اقدامات بی‌ثبات‌کننده این کشور» توجه خواهد داشت، اما موضوعات مورد بحث به مراتب گسترده‌تر است و محدود به یک کشور یا یکسری موضوع نخواهد بود.این اظهارات کوهن به‌دنبال شکایت‌های ایران به لهستان درباره همکاری در میزبانی و برگزاری این نشست و پیام توییتری محمدجواد ظریف مبنی‌بر اینکه این کنفرانس «یک سیرک ضدایرانی» است، مطرح شده است.مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا اوایل ژانویه (ماه جاری میلادی) گفت که نشست ورشو روی فعالیت‌های ایران در منطقه متمرکز خواهد بود؛ اما اکنون آمریکا در جمع کردن کشورهای متحدش برای شرکت در کنفرانس شکست خورده است.

روسیه هم به ورشو نمی‌رود

روسیه نیز به‌عنوان یک بازیگر در خاورمیانه روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت اعلام کرد که دعوت حضور در نشست را نپذیرفته است.

وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه خود با تاکید بر اینکه این نشست یک عرصه علیه ایران است، اعلام کرد که مقامات روس در آن شرکت نخواهند کرد. فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است که در این کنفرانس شرکت نمی‌کند. فرانسه هم اعلام کرده که هیچ‌کدام از دیپلمات‌های ارشدش را به این نشست نمی‌فرستد. همچنین آلمان و انگلیس تا به این لحظه برای شرکت در این نشست تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند.این در حالی است که واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت، کنفرانس لهستان را غیرسازنده توصیف کرد و از آمریکا پرسید که اگر این کنفرانس فرصتی برای ارتقای ثبات خاورمیانه است، چرا ایران که قدرتی منطقه‌ای است به کنفرانس دعوت نشده است.به گزارش «ایسنا» به نقل از واشنگتن پست، سفیر روسیه در سازمان ملل به شورای امنیت گفته است که مسکو می‌خواهد باور کند که کنفرانس لهستان تنها با هدف قرار دادن یک کشور تشکیل نمی‌شود.