به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود ادریسی‌کرمانشاهی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ورشو روز دوشنبه در ملاقات با «ماچی پرز میسلاولانگ» معاون وزیرخارجه لهستان نگرانی جدی جمهوری اسلامی ایران را از برگزاری کنفرانسی با موضوع امنیت و ثبات در خاورمیانه در ماه فوریه در ورشو ابراز کرد. وی در این دیدار اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران چنین کنفرانسی را بر خلاف امنیت ملی خود دانسته و آن را یک رفتار خصمانه که می‌تواند بر روابط دیرینه دو کشور تاثیر بسیار منفی داشته باشد، می‌داند. سفیر جمهوری اسلامی ایران در این ملاقات از لهستان خواست که مورد سوءاستفاده ایالات‌متحده قرار نگیرد و نسبت به لغو برگزاری این نشست اقدام کند. وزارت امورخارجه لهستان نیز در این باره با اشاره به دیدار سفیر ایران با معاون وزیرخارجه لهستان اعلام کرد: «در این دیدار که به درخواست طرف لهستانی برگزار شده، طرفین در مورد «نگرانی‌های ایران در ارتباط با کنفرانس ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه» که قرار است ماه آینده در شهر ورشو برگزار شود، بحث کرده‌اند.» در بیانیه وزارت‌خارجه لهستان آمده است: «دو طرف توافق کردند که به این گفت‌وگو ادامه دهند.»

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا روز جمعه ۲۱ دی ماه اعلام کرد لهستان سیزدهم و چهاردهم ماه آینده میلادی میزبان نشستی علیه ایران خواهد بود. پمپئو در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» با بیان اینکه واشنگتن تلاش می‌کند ده‌ها کشور از مناطق مختلف جهان را برای حضور در این نشست گردهم آورد، گفت که این همایش برای ارتقای ثبات، امنیت و آزادی در منطقه غرب آسیا و با هدف کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران برگزار می‌شود. در همین زمینه و در اعتراض به کنفرانس مزبور که قرار است ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه در ورشو برگزار شود، روز شنبه ۲۲ دی ماه «ویچخ اونلت» کاردار لهستان در تهران (در غیاب سفیر این کشور) به وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران فراخوانده شد.

در این دیدار رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امورخارجه مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام طرف لهستانی در همراهی با آمریکا برای برگزاری این کنفرانس را اعلام داشته و گفت: «این یک حرکت خصمانه از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است و انتظار می‌رود لهستان از همراهی با آمریکا در برگزاری این کنفرانس خودداری کند.»  محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران نیز به این تصمیم لهستان واکنش نشان داد و در صفحه توییترش نوشت: «جهت یادآوری به میزبان/ شرکت‌کنندگان همایش ضدایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضدایرانی آمریکا شرکت کردند یا مرده‌اند یا سیاه‌رو شده‌اند یا به حاشیه رانده شدند و ایران قوی‌تر از همیشه است. دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند. درحالی‌که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضدایرانی شده است.» از سوی دیگر سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در واکنش به برنامه دولت لهستان برای میزبانی نشست ضدایرانی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کشورهایی که قصد شرکت در آن دارند، با انتشار عکسی از قبرستان لهستانی‌ها در تهران در صفحه توییترش نوشت: «۱۸۹۲ لهستانی از ۱۹۴۲ تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها در قلب تهران آرمیده‌اند.»