آمار اشتغال به روایت روحانی

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد ما می‌توانیم بیکاری را مهار کنیم.رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش، فعالیت‌های اقتصادی کشور را با وجود فشارهای دشمنان، مثبت و امیدوارکننده دانست و تاکید کرد: به هیچ عنوان آمریکایی‌ها به اهداف خود برای جلوگیری از صادرات نفت و مشتقات آن دست نخواهند یافت و ایران اسلامی در این مسیر، اقدامات خود را با قوت ادامه می‌دهد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در ۹ ماه گذشته تراز تجاری ناشی از صادرات غیرنفتی با رقم حدود ۷۵۰ میلیون دلار، دارای تراز مثبت بوده که این رقم نشان‌دهنده تلاش‌های موفقیت‌آمیز فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی است.رئیس‌جمهور افزود: براساس گزارش وزیر نفت، فروش نفت به همان صورتی که مدنظر بود ادامه دارد و برخی مشکلات جزئی که وجود دارد قابل حل بوده و به‌زودی برطرف خواهد شد.روحانی با اشاره به آمار رئیس بانک مرکزی گفت که این آمار هم امیدوارکننده بوده و نشان می‌دهد که التهاب قیمت‌ها در حال کنترل است. آمار بانک مرکزی همچنین به شاخص قیمت‌های تولیدی در سطح عمده‌فروشی مربوط می‌شود و بر این اساس در ماه آذر نسبت به ماه آبان ۵/ ۴ درصد کاهش داریم و این خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است.وی افزود: آمار تورم در تولید، همیشه پیشخوان اعلام اقتصاد ماه‌های آینده است و این نشان می‌دهد مسیری که دولت و ستاد اقتصادی دولت انتخاب کرده، مسیری درست و امیدوارکننده است و ان‌شاء‌الله این مسیر ادامه می‌یابد.

ارائه به موقع بودجه به مجلس

روحانی در ادامه خطاب به اعضای هیات دولت و مجلس شورای اسلامی گفت: ما امسال باوجودی که تاحدودی مشکلات اقتصادی داشتیم، موفق شدیم لایحه بودجه را به موقع تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم و این کار بسیار مهمی است. رئیس‌جمهور با قدردانی از تلاش سازمان برنامه و بودجه و همه وزرا و معاونان در روند تدوین بودجه اظهار کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم که به دو اصل 52 و 126 قانون اساسی توجه کنند. اصل ۵۲ اگر با اصل ۱۲۶ دیده نشود، ممکن است مسیر غیردقیق انتخاب کنیم، طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی، مسوولیت برنامه و بودجه کشور، مسائل اداری و استخدامی، مستقیما در اختیار رئیس‌جمهور و با مسوولیت رئیس‌جمهور است و این نه صرفا برای دستگاه‌های اجرایی بلکه تمام بودجه کشور برای همه بخش‌هاست.

حادثه مهم در منطقه

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح و تبیین مسائل منطقه‌ای پرداخت و گفت: ما اخیرا شاهد حادثه مهمی در منطقه بودیم. آمریکایی‌ها از سال ۲۰۰۳ میلادی مدعی هستند که عراق و افغانستان را نجات داده‌اند، اما اگر این ادعا درست است، چرا شما سفر رسمی علنی به عراق انجام نمی‌دهید تا در خیابان‌های بغداد و بصره ببینید عراقی‌ها چگونه از شما استقبال می‌کنند؟ اینکه مخفیانه و در شب تاریک وارد یک پایگاه کوچک نظامی می‌شوید و با چند نظامی عکس می‌گیرید و صحبت کوتاهی کرده و یکی دو ساعت بعد نیز از عراق خارج می‌شوید، این به معنای شکست شما است.

انتخاب ۴ استاندار

رئیس‌جمهور در ادامه به انتخاب استانداران خراسان رضوی، قم، شیراز و یزد اشاره کرد. در جلسه روز گذشته هیات‌وزیران، «علیرضا رزم‌حسینی»، «بهرام سرمست»، «محمدعلی طالبی» و «عنایت‌الله رحیمی» را به ترتیب به‌عنوان استانداران استان‌های خراسان رضوی، قم، یزد و فارس انتخاب کردند.

توصیه به کاستن از فاصله‌های جناحی

روحانی درادامه سخنانش با تاکید و توصیه به کاستن از فاصله‌های جناحی در این شرایط سخت کشور، گفت: شاید نتوان رقابت را هیچ‌وقت حذف کرد اما می‌توانیم آن‌را کم کنیم. شرایط کنونی، شرایطی نیست که این همه بر سر مسائل جزئی جنگ و دعوا شود. امام‌جمعه‌ها، حوزه‌ها، جناح‌های مختلف، قوه‌قضائیه، قوه‌مقننه، صدا و سیما و رسانه‌ها و نیروهای مسلح باید به کمک دولت بیایند. ما یک کشور واحد هستیم و یک رهبر و یک قانون اساسی داریم و باید در کنار هم باشیم. امروز دشمنان، دشمنی آشکارتر علیه ما انجام می‌دهند. باید آنها را مایوس کنیم و حتما آنها را مایوس خواهیم کرد.روحانی خاطرنشان کرد: اشکال ندارد که یکی چپ، یکی راست و یکی وسط باشد. ولی باید میمنه، میسره و میانه میدان جنگ باشد، در میدان جنگ وقتی با دشمن می‌جنگیم، جناح راست، چپ و وسط داریم ولی هر سه با هم علیه دشمن می‌جنگند، نه اینکه میمنه با میسره بجنگد. چنین چیزی در تاریخ وجود ندارد. در میدان جنگ، لشکرها از سمت و سوی مختلف به‌هم کمک می‌کنند و در یک نقطه به‌هم می‌رسند، نه اینکه این لشکر با آن لشکر بجنگد.رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: جناح راست، میمنه نظام و لشکر اسلام است،جناح چپ،میسره و جناح وسط، جناح میانه و قلب لشکر است. همه باید با هم جلو برویم و دشمن را زمین بزنیم. با چشم غره رفتن به یکدیگر به جایی نمی‌رسیم باید به دشمن چشم غره بیاییم. همه جزو یک ملت هستیم، همه مسلمان و انقلابی هستیم.روحانی خدمت به مردم و تلاش برای آبادانی کشور را از معیارهای اصلی انقلابی بودن برشمرد و تصریح کرد: معلوم نیست برخی‌ها دماسنج‌های انقلاب و تقوا را از کجا پیدا کرده‌اند؟ همین‌طوری نگاه می‌کنند می‌گویند دماسنج ما نشان می‌دهد این انقلابی نیست یا میزان انقلابی بودنش کم یا بالاتر است.رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کسی با شعار انقلابی نمی‌شود و همه شعار دادن بلد هستند، اظهار کرد: باید در عمل انقلابی بود امروز هرکس برای آبادانی ایران کمک کرد، انقلابی است. هرکس آب را به مردم ساکن فلات مرکزی برساند و هر کس معتدل رفتار کرد و هرکس به تولید و صادرات کشور کمک کرد، هرکس توانست بازار را آرام نگه دارد و جلوی التهاب را بگیرد، انقلابی است، انقلابی بودن به این معناست و انقلابی دیگری نداریم.روحانی با بیان اینکه فحاشی، سخن درشت، دروغ و تهمت اصلا نسبتی با انقلاب ندارد، اظهار کرد: اگر بنا باشد در کشور خدای ناکرده، دروغ و تهمت شایع باشد هرکه را می‌خواهیم مسوول یک‌جا بگذاریم یک عده شروع می‌کنند در فضای مجازی دروغ و راست علیه آن فرد به دروغ‌‌پراکنی. این چه اخلاق، ادب و چه منافع ملی است؟رئیس‌جمهور افزود: در مطالب دروغ و تهمت آلودی که می‌نویسند و پخش می‌کنند، نویسنده مرتکب گناه بزرگ می‌شود، تهمت می‌زنند، خواننده مرتکب گناه بزرگ می‌شود، آنها را بی‌خودی می‌خواند. سومی مرتکب گناه می‌شود آن را پخش می‌کند، چهارمی فوروارد می‌کند و همه گناه می‌کنند. برای یک نفر که می‌خواهد مسوول شود، چقدر گناه می‌شود؟