او درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دلیل این استعفا را کاهش بودجه سلامت و اختلافات این وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد و گفت که روحانی به‌دنبال سرپرست برای این وزارتخانه است. همزمان روز گذشته یک منبع آگاه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شنیده‌ام وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور اعلام کرده است اگر مسائل تا یک روز خاص حل نشود، استعفا خواهد داد؛ یعنی تاکنون استعفایی به‌صورت رسمی و کاغذی ننوشته و در این حد نبوده است. با تمام اینها حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس، خبر استعفای وزیر بهداشت را تکذیب کرد. رمضانعلی سبحانی‌فر، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه نیز در گفت‌وگو با خبرآنلاین این خبر را تکذیب کرد و گفت: «وزیر بهداشت به علت سرماخوردگی نتوانسته است در محل کار خود حاضر شود.» همچنین تا لحظه انتشار این گزارش این خبر ازسوی وزارت بهداشت تایید یا تکذیب نشده است. آن‌طور که خبرگزاری تسنیم گزارش داده است، با گذشت حدود ۱۵ روز از استعفای وزیر بهداشت، حسن روحانی رئیس‌جمهور تاکنون در این باره پاسخی به نامه‌ استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی نداده است اما محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور تلاش کرده که با وساطت، موضوع را حل کند اما وزیر بهداشت اصرار داشته که بودجه دارو و تجهیزات پزشکی باید تامین شود. براساس این گزارش، قاضی‌زاده‌هاشمی بعد از استعفا و تا مشخص شدن وضعیت استعفا، همچنان در وزارت بهداشت مشغول به‌کار بوده و در هفته پیش ۳ سفر استانی به سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد داشته است.  

جزئیات بودجه طرح تحول سلامت

درهمین راستا روز گذشته سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه از افزایش ۱۳ درصدی بودجه سلامت در سال ۹۸خبر داد. مژگان خانلو درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد:‌ در سال ۹۲ کل اعتبار بخش سلامت و بهداشت بالغ بر ۲۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که برای سال ۹۸ به ۷۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه ضمن تشریح جزئیات بودجه ۳۶ هزار میلیارد تومانی طرح تحول سلامت در سال ۹۸ گفت: ۵/ ۳ میلیارد دلار از ارز ۴۲۰۰ تومانی مختص کالاهای اساسی در سال آینده، به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد. او گفت:‌ کاهش سهم هزینه بستری، کاهش پولی که از جیب مردم هزینه شده که به حدود ۴۰ درصد رسیده است،افزایش ۳۳ پایگاه اورژانس، اضافه شدن ۲۵ هزار تخت بیمارستانی در اجرای طرح تحول سلامت، اجرای پزشک خانواده به‌صورت آزمایشی در دو استان فارس و مازندران، راه‌اندازی مرکز سلامت برای ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین اطراف شهرها که فاقد بیمه بودند و... از جمله این اقدامات است که تداوم و حفظ این دستاوردها در اولویت قرار دارد. سخنگوی ستاد بودجه سال ۹۸ سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه بخش اعتبارات هزینه‌ای از محل منابع عمومی ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شد، گفت: این اعتبار نسبت به اعتبارات هزینه‌ای سال ۹۷ از محل بودجه عمومی تقریبا ۱۲ درصد رشد کرده است.

سهم کل بودجه سلامت از کل بودجه عمومی ۱۴‌درصد است که ۱۳ درصد رشد منظور شده است. خانلو یادآور شد:‌ در بودجه سلامت فصل بهداشت با ۲۲ درصد سهم، ۱۴ هزار میلیارد تومان، فصل درمان با ۷۷درصد بیشترین سهم و تحقیق و توسعه یک درصد سهم دارد که البته نسبت به سال ۹۷، ۱۷ درصد رشد دارد. این مقام مسوول با بیان اینکه در لایحه بودجه ۹۸ حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاصی وجود دارد که ۵۸ درصد آن مربوط به مجموعه وزارت بهداشت است، بیان کرد: وزارت بهداشت به تنهایی ۳۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی دارد که ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز از هدفمندی یارانه‌ها می‌گیرد. خانلو در پاسخ به این سوال که مسوولان وزارت بهداشت توقع دارند که از بودجه عمومی منابع بیشتری در اختیارشان قرار گیرد، تصریح کرد: به هر حال منابع عمومی تا جایی که مقدور باشد اعتبارات را در نظر گرفته و حتی منابع طرح تحول هم تقریبا ۱۴ درصد رشد کرده درحالی‌که کل بودجه کشور ۴/ ۵ درصد رشد دارد.