درخواست جمعی از نمایندگان برای توقف دو استیضاح

در همین حال به‌دنبال طرح برخی از نمایندگان برای استیضاح وزرای علوم و جهاد کشاورزی، روز گذشته شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با میزان از درخواست جمعی از نمایندگان مجلس مبنی‌بر توقف و خروج استیضاح وزرای علوم و تحقیقات و جهاد کشاورزی از دستور کار مجلس خبر داد. وی افزود: در شرایط فعلی بهتر است استیضاح وزرای علوم و جهاد کشاورزی از دستور کار مجلس خارج شود چرا که مردم فعلا از مجلس می‌خواهند نسبت به معیشت‌شان راهکارهایی را مد نظر قرار دهد. در همین حال روز گذشته اسدالله عباسی، عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: طبق قانون باید جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی روز چهارشنبه برگزار شود.

با این حال بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته در گفت‌وگو با خانه ملت اظهار کرد: براساس قانون وزرا ۱۰روز فرصت دارند تا برای حضور در جلسه استیضاح اعلام آمادگی کنند اما تا این لحظه هنوز نامه‌ای از سوی وزیر جهاد به هیات‌رئیسه نرسیده بنابراین هنوز زمان دقیق استیضاح وزیر جهاد مشخص نیست. بهروز نعمتی افزود: زمان دقیق استیضاح منوط به نامه وزیر به هیات‌رئیسه است و شاید تا روز چهارشنبه این نامه ارسال نشود و در این صورت یکشنبه استیضاح در دستور جلسه علنی قرار گیرد ضمن آنکه نمایندگان استیضاح‌کننده گزارشاتی از وزیر در خصوص محور‌های اصلی استیضاح خواسته‌اند و پس از آن استیضاح‌کنندگان نظرات خود را اعلام خواهند کرد و براساس آیین‌نامه برای منتفی شدن استیضاح اعلام وصول شده باید همه درخواست‌کنندگان امضای خود را پس بگیرند. طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ۲۸ آذر ماه با ۴۴ امضا اعلام وصول شد که عدم‌رعایت نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی توسط دولت، ممنوعیت صادرات محصولات مازاد بر نیاز، عدم‌اجرای احکام برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی از مهم‌ترین محورهای این طرح استیضاح است. وی افزود: استیضاح وزیر علوم هم در کمیسیون مربوطه در حال بررسی است و تصمیم نهایی درخصوص آن در کمیسیون آموزش و پس از جلسات استیضاح‌کنندگان با وزیر گرفته می‌شود.

مهلت دو هفته‌ای به وزیر علوم

در همین ارتباط روز گذشته منصور غلامی وزیر علوم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور یافت. محمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به بررسی تقاضای جمعی از نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دراین جلسه گفت: جمعی از متقاضیان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از پاسخ‌های وی قانع نشدند، با وجود این براساس تصمیم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، مهلتی دو هفته‌‌ای به وزیر علوم داده شد تا مشکلات مورد نظر نمایندگان را حل و فصل کند. او با اشاره به اینکه متقاضیان استیضاح غلامی از ۸۵ نفر به ۲۵ نفر کاهش پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: با توجه به مهلت دو هفته‌ای به وزیر علوم، به نظر می‌رسد تعداد متقاضیان استیضاح بیش از این کاهش یابد و در نهایت استیضاح غلامی منتفی شود. همچنین مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در دیدار رئیسان دانشگاه‌های قم، صنعتی و حضرت معصومه(س) قم، با اعلام مخالفت خود با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تمام تلاش خود را برای بازپس‌گیری امضای نمایندگان موافق انجام داده‌ام. به گزارش «ایرنا» او با قدردانی از عملکرد مثبت و ایجاد فضای آرام دانشگاه‌ها درزمان وزارت «منصور غلامی» اظهار کرد: امیدوارم مساله استیضاح به صحن علنی مجلس شورای اسلامی کشیده نشود.

گزارش فرمانده سپاه تهران درباره آسیب‌های اجتماعی

در خبری دیگر از مجلس، فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با «ایرنا» از جلسه سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران با مجمع نمایندگان تهران خبر داد. به گزارش «ایرنا» وی گفت: در این جلسه سردار یزدی فرمانده کل سپاه استان تهران حضور پیدا کرد و در مورد اقدامات و فعالیت‌هایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه آسیب‌های اجتماعی تهران و جمع‌آوری معتادان انجام داده، گزارشی را به نمایندگان ارائه کرد.

جلسه کمیسیون امنیت ملی با ظریف

ازسوی دیگر روز گذشته نشستی با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر و معاونان وزارت خارجه در محل این وزارتخانه برگزار شد. علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به این نشست گفت: در این جلسه آقای ظریف گزارشی از آخرین وضعیت تحولات منطقه و بین‌الملل و همچنین برنامه‌ها و فعالیت‌های وزارت امور خارجه ارائه کرد.

درخواست از رئیس قوه‌قضائیه

همچنین ۵۵ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه خواستار اتخاذ ترتیبی شدند تا با تشکیل شعبه‌ای ویژه و با نظارت عالیه خود ایشان کلیه پرونده‌های مربوط به خصوصی‌سازی مطابق قانون تجمیع و به تخلفات و اتهامات احتمالی رسیدگی دقیق صورت بگیرد.