رئیس‌جمهور، در بخش دیگری از سخنانش، استانداران سراسر کشور را به تلاش مضاعف برای تسریع در پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای و سازندگی استان‌ها فرا خواند و تاکید کرد که استانداران به‌عنوان نمایندگان عالی دولت و نظام، باید در راستای سیاست اعتدالی دولت، با اولویت شایسته‌گزینی از همه نیروهای متخصص و بااستعداد با هر ایده و سلیقه‌ای، در پیشبرد فعالیت‌های اجرایی استان بهره بگیرند. روحانی پس از رای اعتماد هیات دولت به آقایان عزیزالله شهبازی، انوشیروان محسنی بندپی و علیرضا آشناگر به ترتیب به‌عنوان استانداران البرز، تهران و سمنان گفت: یکی از مسوولیت‌های سنگین وزارت کشور بعد از اجرای قانون مربوط به بازنشستگان، تعیین استانداران جدید بود که این موضوع برای دولت و مردم ما بسیار مهم است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه استاندار نماینده عالی دولت و نظام در یک استان است، اظهار کرد: مردم ما همه ایرانی، مسلمان، برادر و یار یکدیگر هستند اما در عین حال یک سلسله مباحثی در استان‌ها از جمله فعالیت جناح‌ها و احزاب مختلف، قومیت‌ها و مهاجرت‌ها وجود دارد که استاندار به‌عنوان رئیس شورای تامین استان باید به آنها برای حفظ وحدت، توجه داشته باشد.

نمی‌‌توانیم بگوییم شرایط عادی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با اشاره به اینکه اکنون در مقطع تحریم هستیم و در مقطع تحریم به‌طور طبیعی مردم با مشکلاتی مواجه هستند، افزود: یک نوع جنگ اقتصادی و روانی وجود دارد و نمی‌‌توانیم بگوییم شرایط عادی است. در این شرایط سخت همه باید با وحدت همدیگر را یاری کنیم. یکی از مسائل بسیار مهم این است که مردم برای دسترسی به کالاهای اساسی با دشواری مواجه نباشند و قیمت‌ها در بازار متعادل باشد تا به مردم اجحاف نشود.

اهمیت تهران

رئیس‌جمهوری با اشاره به انتخاب استاندار تهران و اهمیت این شهر گفت: تهران به کارهای زیادی نیاز دارد. از امنیت تا سلامت، از پارک‌ها تا خیابان‌ها. اگر در تهران متکدی در سطح خیابان زیاد باشد با شهرهای دیگر فرق می‌کند. اگر معتادی کنار پارکی باشد، با شهرهای دیگر فرق می‌کند. روحانی ادامه داد: استان تهران، در ظاهر یک استان است ولی عملا بخش بسیار عظیم و بزرگی از کشور ایران و میهن ماست؛ شهرستان‌های اطراف تهران، هر کدام مثل یک استان هستند؛ خیلی مهم، بسیار پرجمعیت و مردمی پرتلاش و در عین حال نیازمندی‌های زیادی دارند به‌گونه‌ای که اگر استاندار تهران از صبح تا نیمه شب هم کار و تلاش کند، وقت کم می‌آورد.

ضرورت تکمیل جاده البرز

روحانی در ادامه با اشاره به ترافیک سنگین روزهای پایانی هفته و تعطیلات در راه‌های استان البرز با توجه با حجم سنگین مسافران شمال و غرب کشور هم گفت: مردم استان از این وضعیت رنج می‌برند و تلاش در روند تکمیل جاده در دست احداث باید تسریع شود و ضروری است سازمان برنامه و بودجه بکوشد تا این پروژه که برای مردم البرز بسیار مهم است، زودتر تکمیل شده تا از بار ترافیکی استان نیز کاسته شود. وی با اشاره به انتخاب عزیزالله شهبازی به‌عنوان استاندار البرز گفت: ان‌شاء‌الله این مسوولیت‌شان را با موفقیت انجام دهند.

انتقاد از برخی مقالات

روحانی همچنین به مشکل کم‌آبی در استان‌های حاشیه کویر از جمله سمنان اشاره کرد و گفت: مشکل آب در این استان‌ها باید حل شود. این ‌مساله‌ای ملی است و همه باید به آن توجه کنیم. آب فراوانی در جنوب و شمال داریم که متاسفانه در این زمینه سرمایه‌گذاری اندکی شده است. روحانی با بیان اینکه در شمال باید همانند دیگر همسایگان از دریای خزر استفاده کنیم، گفت: درحالی که دیگران در حال بهره‌گیری از آب دریای خزر هستند، اما ما معطل مانده‌ایم و تماشا می‌کنیم.کشورهای همسایه دریای خزر این همه آلودگی درست می‌کنند به‌گونه‌ای که در ساحل خزر در مازندران، گیلان و گلستان لایه نفتی روی آب بسته شده است و ما استفاده مشروع‌مان از این دریا را به بهانه‌های بسیار جزئی که نادرست و ناصحیح است، انجام نمی‌دهیم. وی با اشاره به اینکه برخی مقالاتی که در دنیا نوشتند گویی برای عدم توسعه ما ساخته شده است و الا این مقالات برای خودشان نیست، گفت: ما گاهی گرفتار یکسری مقاله شدیم و رفتیم پشت سر آن مقاله‌ها و ملت خودمان را به دردسر انداختیم؛ آنها هم خودشان هیچ مراعات نمی‌کنند؛ مگر آنها این مساله و بحث‌های مربوط به گازهای گلخانه‌ای را که می‌گویند، خودشان مراعات می‌کنند. رئیس‌جمهور با اشاره به تعیین علیرضا آشناگر به‌عنوان استاندار سمنان گفت: از آقای آشناگر می‌خواهم که از لحاظ اجرایی برای زندگی مردم و رفع مشکلات، فعال شود. سیاست ما در دولت، سیاست اعتدال است. ما به همه جناح‌ها و احزاب احترام می‌گذاریم و از آنها هم اعتدال و میانه‌روی را درخواست می‌کنیم. در همین حال در جلسه روز گذشته هیات وزیران که به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد، ضمن قرائت رهنمود‌های مقام معظم رهبری درباره بودجه سال ۹۸ کل کشور و تاکید ایشان بر ضرورت‌های این امر، اعضا به بحث و تبادل‌نظر در این باره پرداختند. در ابتدای جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور توضیحاتی را درباره تمایزاتی که در بودجه سال ۹۸ متناسب با شرایط ویژه اخیر ایجاد شده است، به هیات‌وزیران ارائه کرد و ادامه مباحث برای انطباق هرچه بیشتر بودجه کل کشور با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، به جلسه بعدی هیات دولت موکول شد.

لزوم نظریه‌پردازی علمی

حسن روحانی همچنین شامگاه سه‌شنبه در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که در محل ساختمان ریاست‌جمهوری برگزار شد، قدرت علمی را باعث غرور ملی خواند و گفت: از لحاظ علمی رشد قابل قبولی داشته‌ایم و البته توقع این است که در زمینه علومی که بیشتر منشأ خارجی دارد، نظریه‌پردازی‌های علمی صورت گیرد. در این جلسه همچنین لزوم مقابله جدی با آسیب‌های اجتماعی و نیز توجه ویژه به موضوعات مختلف فرهنگی و تقویت اخلاقیات فردی و اجتماعی مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در یک سال آینده ارتقای کارکردهای فرهنگ عمومی در عرصه‌های مختلف از جمله سینما و کتاب را با جدیت پیگیری کند.