محکومیت حمله تروریستی چابهار

پاسگاه انتظامی چابهار صبح روز پنج‌شنبه شاهد یک حمله تروریستی بود. حمله‌ای که دو شهید و ۴۳ مجروح بر جای گذاشت. براساس گزارش‌ها ساعت حدود ۱۰ روز پنج‌شنبه یک تروریست سوار بر خودروی وانت بمب‌گذاری شده قصد ورود به مقر ستاد فرماندهی انتظامی چابهار واقع در بلوار شهید ریگی را داشت که پس از ممانعت نیروهای انتظامی مستقر در دژبانی خودرو را به در کوبید و در همان حال منفجر شد. به گزارش «ایرنا» به نقل از شبکه‌های اجتماعی گروهکی با عنوان «انصارالفرقان» مسوولیت این انفجار را بر عهده گرفته است. ۱۰ نفر از شهدا و مجروحان این حمله تروریستی از کادر نیروی انتظامی و بقیه شهروندان عادی بودند. به گفته مسوولان محلی، شرایط در این شهر به وضعیت عادی بازگشته‌ و حال مجروحان نیز مساعد گزارش شده ‌است. در همین حال به‌دنبال این حادثه سردار رمضان شریف، سخنگو و مسوول روابط عمومی کل سپاه از رهگیری و تنبیه شدید عوامل حادثه تروریستی در چابهار خبر داد. ازسوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با اشاره به حادثه تروریستی صبح پنج‌شنبه در چابهار در صفحه توییتر با بیان اینکه تروریست‌های تحت حمایت خارجی‌ها مردم بی‌گناه چابهار را  کشته و مجروح کرده‌اند، هشدار داد که چنین جنایت‌هایی بدون مجازات باقی نخواهند ماند.

به گزارش «ایسنا» ظریف در بخش دیگری از این توییت با بیان اینکه نیروهای امنیتی ما در سال ۲۰۱۰ راه افراطیونی را که در راه امارات‌متحده عربی بودند سد کرده و آنها را دستگیر کردند، تاکید کرد: کلمات مرا به خاطر بسپارید: ایران تروریست‌ها و اربابانشان را محاکمه خواهد کرد. همزمان بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز تاکید کرد که خشونت‌ورزان و مرگ‌طلبان به‌زودی تاوان سختی خواهند پرداخت. شهرستان چابهار از شرق با کشور پاکستان، از جنوب با دریای عمان (مکران)، از غرب با بندر کنارک و از شمال به شهرستان‌های دیگر سیستان و بلوچستان متصل است. بندر و منطقه آزاد چابهار نیز در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. شهریورماه سال‌جاری نیز در یک حمله تروریستی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در اهواز ۲۵ نفر از غیرنظامیان و نیروهای نظامی شهید و ۶۰ نفر نیز زخمی شدند.

تشییع پیکر مطهر ۲ شهید

در همین حال روز گذشته پیکر مطهر ۲ شهید حادثه تروریستی چابهار با حضور فرماندهان نظامی و انتظامی و اقشار مختلف مردم شیعه و سنی این شهرستان تشییع شد. به گزارش «ایرنا» تشییع پیکر مطهر شهیدان ستوان یکم داریوش رنجبر و سرباز وظیفه ناصر درزاده با حضور سید‌عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، سردار محمد مارانی فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور، سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی، سردار محمد قنبری فرمانده نیروی انتظامی این استان و شماری از مسوولان برگزار شد. پس از مراسم تشییع در چابهار پیکر شهید ستوان یکم داریوش رنجبر به زادگاهش شیراز و سرباز وظیفه شهید ناصر درزاده به بمپور ایرانشهر منتقل شد. همزمان سردارمحمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» اخبار منتشره مبنی‌بر شهادت فرمانده انتظامی چابهار در این عملیات تروریستی را تکذیب کرد. او همچنین گفت که این عملیات تروریستی یک عملیات کور بوده و هیچ حاصلی برای تروریست‌ها نداشته است.

کشف سرنخ‌هایی از عوامل حادثه

در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی گفت: ما هوشیاری لازم را داریم و تعداد زیادی از اعضای تیم تروریستی چابهار در مرز ناموفق بودند و حرکاتشان خنثی شده و به هلاکت رسیدند. ازسوی دیگر محمدهادی مرعشی معاون امنیتی ـ انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: براساس پیگیری‌های نیروی انتظامی و سیستم‌های اطلاعاتی، سرنخ‌هایی از عوامل حادثه تروریستی چابهار کشف شده است. وی افزود: بقایای زیادی از عامل انتحاری باقی نمانده است، اما تلاش برای شناسایی او ادامه دارد.

محکومیت حادثه  از سوی کشورها

به‌دنبال حمله تروریستی چابهار، مقامات کشورهای مختلف جهان این حادثه را محکوم کردند. در همین راستا، رابرت مک‌ایر سفیر انگلیس در تهران با خانواده قربانیان حمله تروریستی چابهار ابراز همدردی کرد. به گزارش «ایسنا» سفیر انگلیس در تهران با ‌ابراز همدردی با مصیبت‌دیدگان حمله تروریستی چابهار در صفحه توییتر خود نوشت: هیچ وقت هیچ توجیهی برای تروریسم نیست.

امیر، ولیعهد و نخست‌وزیر کویت هم حادثه تروریستی چابهار را محکوم کردند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رسمی کویت، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت در پیامی به حسن روحانی با محکوم کردن عملیات تروریستی در چابهار، این حادثه را به رئیس‌جمهوری کشورمان و خانواده شهدا تسلیت گفت. ازسوی دیگر، شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت نیز در پیامی جداگانه به حسن روحانی حادثه تروریستی چابهار را تسلیت گفت. همچنین شیخ جابر المبارک الحمد الصباح، نخست‌وزیر کویت در پیامی مشابه به رئیس‌جمهوری کشورمان این حادثه را تسلیت گفت. راویش کومارسخنگوی وزارت امور خارجه هند، محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، عمار حکیم، رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق و رئیس حزب حکمت ملی این کشور، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان، ماجد القطارنه سخنگوی وزارت خارجه اردن و وزارت خارجه ترکیه نیز در پیام‌های جداگانه‌ای حمله تروریستی روز پنج‌شنبه در چابهار را به‌شدت محکوم کردند.

واکنش‌های داخلی

در داخل کشور سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگو و مسوول روابط عمومی کل سپاه نیز درباره عملیات تروریستی چابهار، با بیان اینکه «گروهک‌های تروریستی عمدتا با سرویس‌های امنیتی بیگانه مانند کشور عربستان مرتبط هستند و همواره سعی دارند ناامنی‌هایی را در مناطق مرزی ما ایجاد کنند» گفت: این حملات تروریستی پاسخ‌های کوبنده‌ای در پی دارد و علاوه‌بر تلفات میدانی که این افراد می‌دهند رهگیری و گروه‌های پشتیبان‌کننده آنها نیز تنبیه می‌شوند. همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در پیام تسلیتی از استاندار و همه مسوولان انتظامی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان خواست تا تمام توان و تلاش خود را برای شناسایی و برخورد با مسببان این حادثه تروریستی به کار گیرند. او تاکید کرد: این قبیل اقدامات عزم جمهوری اسلامی ایران را برای مبارزه با تروریسم راسخ‌تر خواهد کرد.

به گزارش «ایسنا» عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور نیز در پیامی ضمن محکومیت این حادثه نوشت: جرثومه‌های ترور و وحشت که این روزها به شدت درگیر فضاحت تاریخی و ماندگار خود در کشتن مردم در سفارتخانه‌هایشان هستند با چنین اقدامات رذیلانه‌ای پرونده سیاه خود را برای زمان سرنوشت سنگین‌تر می‌کنند. پیروز حناچی، شهردار تهران هم در توییتی با اشاره به حمله تروریستی چابهار نوشت: این حملات کور و داغی که از آن بر جای می‌ماند ما را در برابر دشمنان ایران متحدتر می‌کند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در واکنش به حمله تروریستی چابهار در توییتر خود نوشت: چابهار پاره‌ای از وجود کوه‌پیکر ایران است. با سوزن خیاطی به جنگ فیل رفتن، نتیجه‌اش روشن است. همچنین سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی چابهار گفت: «کسانی که این اتفاق ناگوار را رقم زدند به گمان اینکه خودشان می‌خواهند در توسعه این منطقه اخلالی ایجاد کنند دست به این اقدام زدند؛ اما چابهار منطقه امنی بوده، هست و خواهد بود و با این ترقه بازی‌ها امنیت این منطقه به هم نمی‌ریزد.» علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل هم در پیامی تاکید کرد عاملان و حامیان جنایت حادثه تروریستی چابهار در انتظار سیلی سخت جمهوری اسلامی ایران باشند.

هشدار در مورد ایجاد ناامنی در کشور

همچنین مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان طی بیانیه‌ای حمله تروریستی صبح روز پنج‌شنبه چابهار را محکوم کرد. او در این بیانیه نوشت: بارها تاکید کرده‌ام و اکنون نیز تاکید می‌کنم که ایجاد هرگونه ناامنی در کشور و استان ازسوی هر فرد یا گروهی که باشد، هرگز به نفع مردم منطقه نیست، بلکه دشمنان ملت و فرصت‌طلبانی را که دنبال سوءاستفاده هستند، به خواسته‌هایشان می‌رساند.

سود ناامن شدن چابهار برای برخی قدرت‌ها

از سوی دیگر قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفت‌وگو با انتخاب با اشاره به اقدام تروریستی اخیر در چابهار با اشاره به رقابت چین و هند در منطقه بلوچستان در هر دو کشور ایران و پاکستان گفت: ناامن شدن چابهار می‌تواند هزینه حضور هندی‌ها و توافق ایران و هند را بالا ببرد. محبعلی تاکید کرد: شاید یکی از دلایل ناامن شدن چابهار این باشد که قدرت‌های شرقی یعنی قدرت‌های پاکستانی و عربی که تمایل ندارند این طرف امن باشد در تلاش هستند از تروریست‌ها برای ناامن کردن این منطقه استفاده کنند. وی درباره منطقه بلوچستان پاکستان نیز اظهار کرد: در بلوچستان پاکستان، مشکلات منطقه‌ای و قومی نشان می‌دهد اقوام این منطقه هیچ‌گاه حاکمیت دولت مرکزی اسلام آباد را نپذیرفتند. او تاکید کرد: این موضوع زمینه سوءاستفاده قدرت‌ها و دولت‌های خارجی را فراهم آورده است. در واقع ناامن شدن این مناطق هم برای ما و هم برای پاکستان هزینه‌های زیادی را به بار می‌آورد.

پیگیری حمله چابهار در مجلس

به‌دنبال این حادثه تروریستی سردارمحمد قنبری، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تنها عامل حادثه تروریستی چابهار در صحنه به هلاکت رسید، گفت: اقداماتی برای شناسایی و دستگیری مسببان و مرتبطان این حادثه تروریستی در دست انجام است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درگفت‌وگو با «ایرنا» ضمن محکوم کردن این حادثه گفت: این کمیسیون در اولین فرصت حادثه تروریستی چابهار را رسیدگی می‌کند. وی گفت: عامل این‌گونه حوادث گروه‌های وابسته به کشورهای مرتجع هستند.