به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیدعلی پارسا در گفت‌وگو با شبکه خبر اختلاف نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی با میزان تورمی که مرکز آمار محاسبه می‌کند را یکی از مصیبت‌های کشور اعلام کرد و افزود: تمرکز بانک مرکزی روی نقاط شهری و شهرهای بزرگ است. او افزود: بانک مرکزی نرخ تورمی را که محاسبه می‌کند برگرفته از آمار ۷۹ شهر بزرگ، ۳۸۶ قلم کالا و ۱۲۱ هزار مظنه قیمت است در حالی که تمرکز آمارگیری مرکز آمار بر ۲۳۱ شهر، ۶۲۶ روستا، ۴۷۵ قلم کالا و ۴۲۰ هزار مظنه قیمت است.

پارسا، آمار مرکز آمار ایران را دقیق‌تر و مطمئن‌تر اعلام کرد و گفت: تنها ایران است که دو نرخ تورم و دو نرخ رشد اقتصادی دارد که در برخی مواقع به بی‌اعتمادی منجر می‌شود. رئیس مرکز آمار ایران به محاسبه نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه پرداخت و گفت: آماری که مردم مدنظر دارند همان تورم نقطه به نقطه است که در دوره زمانی مشابه نسبت به سال گذشته در نظر می‌گیرند. وی این تورم را متوسط ۳۵ درصد اعلام کرد. پارسا قیمت برخی اقلام خوراکی و تورم آنها را بیان کرد و گفت: بی‌طرفی مرکز آمار در واقعیات اقتصادی کشور از وظایف این مرکز است تا مبنای آمارگیری صحیح و مطمئن قرار گیرد. هر سال هزار قلم کالا و خدمات را در نمونه ۳۸ هزار خانوار روستایی و شهری آمارگیری می‌کنیم و این آمار علمی مبنای آمار ما قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز آمار ایران بالاترین افزایش تورم اقلام را ۲۴۴ درصد و کمترین نرخ تورم را حدود ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: آنچه به ادراک مردم نزدیک است معدل تورم نقطه به نقطه و ۳۵ درصد است و متوسط سالانه نقطه به نقطه ۶/ ۱۵ درصد است. او خوراکی‌ها و مسکن را دارای بالاترین سهم در آمار تورم اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه الگوی مصرف روستایی و شهری متفاوت است، واقعیت زندگی مردم معیار اصلی آمارگیری است. پارسا گفت در کل جهان فقط ۵ کشور هستند که مسوول آمارگیری آنها بانک مرکزی‌شان است و در مابقی کشورهای دنیا مرکز ملی آمار مرکز تصمیم‌گیری درباره آمار است.

رئیس مرکز آمار ایران اشکال اصلی در دونرخی بودن تورم و موازی‌کاری با بانک مرکزی را تبصره قانونی اعلام کرد و گفت: طبق ماده ۱۰ احکام دائمی، قانون برای رفع موازی‌کاری و به‌منظور رفع ابهام در آمارگیری مرکز آمار را مرجع اصلی آمارگیری در کشور محسوب کرده است اما در تبصره آن آمارگیری بانک مرکزی کشور را هم معرفی می‌کند. او با اعلام اینکه آمارگیری در مرکز آمار گسترده‌تر و معرف آمار در جامعه است، گفت: درست است که طبق قانون مرکز آمار موظف به تهیه آمار است اما ممکن است دولت به‌دلایلی به آمار بانک مرکزی استناد یا از آن استفاده کند.

پارسا با بیان اینکه آمارهای سنتی دقیق نیست و در آن خطای آماری وجود دارد، افزود: از ۲۰ سال پیش آمارگیری بر اساس خوداظهاری و به‌صورت سنتی انجام می‌شده است اما چنانچه آمار در حین انجام وظایف و عملکرد انجام شود دقیق‌تر است. وی گفت: نظام‌های آماری جدید «ثبتی‌مبنا» و بر اساس محل سکونت، کسب‌وکار و بر اساس کد ملی است. پارسا از پیش‌نویس درخواست اضافه شدن یک بند قانونی با عنوان کد «شناسه یکتا و کسب‌وکار» مبنی بر اعلام نوع فعالیت تمام ایرانی‌ها خبرداد و گفت: اگر تمام ایرانی‌ها هرگونه جابه‌جایی خود را ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز به ثبت احوال اعلام کنند و کنار آن کد «شناسه یکتا و کسب‌وکار» راه‌اندازی شود، آمارهای اتخاذشده یکپارچه و دقیق‌تر خواهد شد.