محکومیت 2 متخلف اقتصادی به اعدام

وی ادامه داد: حکم این فرد در دیوان عالی تایید و قطعی شده است. به گزارش «ایرنا» سخنگوی قوه‌قضائیه درباره پرونده فساد ارزی و اینکه آیا اتهاماتی متوجه سیف، رئیس سابق بانک مرکزی بوده است یا نه، گفت: این موضوع دو پرونده دارد که یکی به شکایت از برخی اعضای شرکت‌های تعاونی و اعتباری اختصاص دارد و دیگری گزارش مجلس در رابطه با رئیس‌کل سابق و برخی اعضاست که هر دو پرونده در حال رسیدگی است.  وی ادامه داد: به‌دلیل توزیع خارج از مقررات و توزیع اسکناس و معاملات‌ها دو مدیرعامل تحت تعقیب قرار گرفتند که برای معاون ارزی و مدیرکل و واسطه او به نام سالار آقاخان و ٥ نفر دیگر کیفرخواست صادر شد و پرونده برای رسیدگی به دادگاه رفت. وی ادامه داد: از ١١ نفر دیگر، ١٠ نفر بازداشت و چند نفر احضار شده‌اند. رئیس سابق بانک مرکزی هم در این زمینه پرونده دارد که در حال رسیدگی است و وی همچنان ممنوع‌الخروج است. همچنین محسنی‌اژه‌ای با بیان دستگیری ٩٦ اخلالگر اقتصادی از کف خیابان در سه هفته گذشته گفت: ٢٨ نفر از آنان با قید وثیقه معتبر آزاد شده‌اند.

تغییر عنوان اتهامی فعالان محیط زیست

سخنگوی قوه‌قضائیه در بخش دیگری ازاین نشست خبری، درباره پرونده متهمان محیط زیستی گفت: کیفرخواست این متهمان تغییر نکرد، اما عنوان اتهامی تغییر کرد که تغییر عنوان اتهامی، طبیعی است. مثلا اتهام تصرف غیرمجاز، گاهی اختلاس می‌شود چون اختلاس تملیک کردن به نفع خود و دیگری است و ممکن است عکس این قضیه هم باشد.  وی ادامه داد: عنوان اتهامی اولیه این متهمان جاسوسی بود که اتهام جاسوسی می‌تواند تا افساد فی‌الارض پیش برود. براساس گزارش تکمیلی ستاد کل نیروهای مسلح و با توجه به اقاریر این افراد، اتهام را مشمول ماده ٢٨٦ قانون مجازات اسلامی دانسته‌اند. قاضی اتهام این متهمان را از جاسوسی محض به افساد فی‌الارض تغییر داده است.

محکومیت اعدام

سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه گفت: دو متخلف اقتصادی ارزی و قاچاق کالا در دادگاه‌های ویژه اقتصادی به اعدام محکوم شدند که البته رای هنوز به دیوان عالی کشور نرفته است. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای افزود: تعداد دیگری نیز در دادگاه‌های ویژه اقتصادی محاکمه شده‌اند و غیر از دو نفر که حکمشان قطعی است، دو نفر به اعدام و تعدادی هم به حبس و رد مال محکوم شده‌اند که حکم محکومان به حبس قطعی است. سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: در این مدت قاضی حجت‌الاسلام حجت‌الله یازرلو به اتهام رشوه به ۱۰ سال حبس، ٧٥ ضربه شلاق، سه سال انفصال از خدمت  و٧ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد. سخنگوی قوه‌قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با جرم خواندن جعل امضا و نسبت دادن خود به مقامات اظهار کرد: این کار جرم بسیار سنگینی است و مجازات سنگینی دارد؛ یک نفر با جعل امضای رئیس‌جمهوری برای شورای پول و اعتبار نامه نوشته است؛ او ادعا کرد داماد روحانی بودم از دخترش جدا شدم و بعد دختر یکی از مقامات خارجی را گرفته‌ام و از او هم جدا شده‌ام و در سال ٩٦ با دختر محسنی‌اژه‌ای ازدواج کرده‌ام.

بازداشت دو مدیرعامل تویوتا و رنو

محسنی‌اژه‌ای از صدور کیفرخواست برای ٧ نفر از واردکنندگان خودرو خبر داد و گفت: این افراد باهم در ارتباط بوده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی قوه‌قضائیه افزود: درخصوص پرونده خودروها چند پرونده تهیه شده و دو مدیرعامل از شرکت‌های تویوتا و رنو بازداشت شده‌اند و پرونده که به تهران احاله شده بود، در حال رسیدگی است.

آخرین وضعیت پرونده زنجانی

به گزارش خبرگزاری فارس، محسنی‌اژه‌ای در رابطه با پرونده بابک زنجانی و اجرای حکم وی و آخرین وضعیت رسیدگی به آن گفت: احکام این پرونده در حال اجراست، برخی موارد وجود دارد که ممکن است الزامی برای حضور وی وجود داشته باشد. وی درخصوص اظهارات دادستان تهران مبنی‌بر اینکه برای جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی کیفرخواست صادر شده است، گفت: در این پرونده برای متهم کیفرخواست صادر شده، وی در نقل و انتقال حواله‌ها دخالت داشته است؛ اما اینکه وی جعبه سیاه بوده یا نه مطمئن نیستم.