به گزارش «ایسنا» او همچنین ادعا کرد: ما اجازه نمی‌دهیم که کشتی‌های ایرانی بیمه شوند و این باعث خواهد شد که اگر کشتی‌های ایرانی باعث ایجاد حوادث دریایی شوند، کشورها نتوانند خسارت‌های خود را از شرکت‌های بیمه دریافت کنند. او مدعی شد: وزارت امورخارجه آمریکا مدرکی دارد که نشان می‌دهد کشتی‌های ایرانی در تلاشند تا با از کار انداختن فرستنده‌های تعیین محل که برای جلوگیری از تصادف مورد استفاده قرار می‌‌گیرند، تحریم‌های آمریکا را دور بزنند. این یک تهدید امنیتی ناوگان دریایی به‌حساب می‌آید. این فرستنده‌ها برای به حداکثر رساندن میدان دید در دریا طراحی شده‌اند و خاموش کردن آنها فقط خطر بروز تصادف و صدمه دیدن را زیاد می‌کند.

به‌دنبال این اظهارات حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، در صفحه توییتر خود ضمن محکومیت اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بر کشتی‌های ایران به‌عنوان اقدامی در نقض معاهدات بین‌المللی دریانوردی و به‌خطر انداختن ایمنی دریانوردی نوشت: ما خواستار بررسی ویژه این اقدام آمریکا در شورای سازمان دریانوردی هستیم. بعیدی‌نژاد افزود: بدون شک ایران به‌دلیل خواست غیرقانونی آمریکا نمی‌تواند از فعالیت ناوگان کشتی‌های خود برای صدور نفت و همچنین صادرات و واردات کالاهای تجاری و صنعتی ممانعت کند و قطعا آمریکا مسوول ایجاد هر حادثه‌ای در دریا خواهد بود.

در همین ارتباط نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «هشدار آمریکا به بیمه‌گذاران نفتکش‌های ایرانی با عرف و قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد» خطاب به دولت و دستگاه دیپلماسی خواست که در این‌خصوص به‌دنبال راهکار باشند. یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: البته باید توجه کنیم آمریکا در تحریم‌های خود خیلی پایبند مقررات، معاهدات و اعمال بین‌المللی نیست. مطمئنا طبیعی است که کشتی‌ها در آب‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و آزاد دچار خسارات احتمالی ‌ شوند و اگر بیمه نباشند دچار مشکل خواهند شد. همچنین مقررات بین‌المللی هم اجازه نمی‌دهد آنها بدون بیمه در آب‌ها حرکت کنند؛ بنابراین با این وجود باید به‌دنبال راهکاری حقوقی و بین‌المللی در این‌خصوص باشیم. همانگونه که در سایر موارد تحریم‌ها را دور می‌زدیم باید کاری کنیم تا بیمه نفتکش‌ها هم دچار مشکل نشود. البته در گذشته هم این مسائل بوده است. ما از کشتی‌هایی که تحت حمایت کشورهای دیگر بودند استفاده می‌کردیم، ولی متاسفانه آمریکا آنها را شناسایی کرده و این راه هم برای ما بسته شده است.  در واکنشی دیگر محمد کاظمی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: شرکت‌های بیمه عموما خصوصی هستند و در حیطه موسسات خصوصی فعالیت می‌کنند. آنها دولتی نیستند و در واقع یک وزارتخانه دولتی آمریکا نیستند که براساس تصمیم دولت آمریکا اقدام کنند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، خروج کشورش از توافق هسته‌ای (برجام) با ایران را، به‌صورت یک‌جانبه اعلام کرد و به‌دنبال آن دستور بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه ایران را در دو مرحله صادر کرد. دوراول این تحریم‌ها ۱۵ مرداد ماه اجرایی شدو دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شامل ممنوعیت خرید نفت از ایران می‌‌شود، از دوشنبه هفته گذشته آغاز شد. با این حال همزمان با آغاز مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هشت کشور ازجمله ژاپن، هند، کره‌جنوبی، ایتالیا، یونان و تایوان به‌طور موقت از تحریم نفتی ایران معاف شده‌اند.