13 و 14 آبان اتفاق جدیدی نمی‌افتد عكس: fvpresident.ir

معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه کشور از نظر تاریخی در مقطعی خاص قرار گرفته است، گفت: امروز مقطعی است که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند مرحله دیگر تحریم‌های خود را از هفته دیگر آغاز می‌کنند.

جهانگیری توضیح داد: آمریکایی‌ها در دروغی دیگر می‌گویند که بعد از برجام ۱۵۰ میلیارد دلار منابع مالی در اختیار ایران قرار گرفته است؛ اولا اگر چنین پولی بوده، پول خودمان بوده و دلیلی ندارد که آمریکایی در دنیا منت آن را بر سر ما بگذارند؛ پول ایران به ناحق در جایی حبس بوده و الان آزاد شده است؛ دوما آنکه هم آمریکایی‌ها و هم ما می‌دانیم که این پول ۱۵۰ میلیارد دلار نبوده است. آمریکایی‌ها به خاطر اینکه به مردم دنیا دروغ بگویند، این رقم را اعلام می‌کنند این در حالی است که بخشی از منابعی که بعد از برجام دسترسی به آن امکان‌پذیر شده، ذخایری است که در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران در گذشته وجود داشته و الان هم وجود دارد؛ ما نه آن موقع از آن ذخایر می‌خواستیم و می‌توانستیم استفاده کنیم و نه الان می‌خواهیم و می‌توانیم انجام دهیم.  معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه ایران از نظر ذخایر، کشوری است که براساس محاسبات بانک مرکزی بالای ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد، تاکید کرد: در همین ایام خود را به‌گونه‌ای توانستیم تجهیز کنیم که آمریکایی‌ها هم فکر آن را نمی‌کردند؛ ما نفت خود را می‌فروشیم، حمل‌ونقل و خریدهای مورد نیاز خود را انجام می‌دهیم و همچنین با همت متخصصان داخلی بخش عمده‌ای از داروهای مورد نیاز در داخل کشور ساخته می‌شود.

۱۳ آبان اتفاقی رخ نمی‌دهد

جهانگیری در ادامه به قرار گرفتن روزشمار آغاز دور جدید تحریم‌ها در پایگاه‌های اینترنتی کاخ سفید اشاره و تصریح کرد: مردم با اطمینان بدانند هیچ اتفاق جدیدی در ۱۳ و ۱۴ آبان‌ماه نخواهد افتاد؛ چراکه همه اتفاقات مورد نظر آمریکایی‌ها طی ماه‌های قبل رخ داده است؛ ما نیز کار خود را در این مدت انجام داده‌ایم. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ایران کشوری بزرگ و با موقعیت جغرافیایی استثنایی است که با ۲۵ کشور مرز مشترک دارد که هر کدام از آنها دروازه‌ای بزرگ به سمت ایران هستند، تاکید کرد: راه برخورد با ایران، راه تعامل، منطق و گفت‌وگو است و نمی‌توان با ملت ایران با زورگویی سخن گفت.

تخصیص ارز به دارو

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به تخصیص ۵/ ۳ میلیارد دلار از منابع کشور به بخش دارو و همچنین تخصیص حدود ۱۳ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی از ابتدای سال‌جاری تاکید کرد: به‌دلیل شرایطی که با آن مواجه شدیم در بخش‌های تولیدی با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده‌ایم، اما با شناختی که از بخش خصوصی دارم، می‌دانم که اگر این بخش با قدرت به صحنه بیاید، دولت نیز به صحنه می‌آید و مشکلات برطرف خواهد شد.

جهانگیری با بیان اینکه بخش سلامت و دارو همواره از بخش‌هایی بوده که در اقدامات این‌گونه و فشارها و تحریم‌ها مستثنی قرار می‌گیرد، ادامه داد: تلاش آمریکایی‌ها تاکنون این بوده که حتی اگر می‌توانند مانع شوند تا ما در تامین دارو و درمان مردم در ماه‌های گذشته و ماه‌های پیش‌رو با مشکل مواجه شویم و نتوانیم کالاهای اساسی مورد نیاز خود را وارد کشور کنیم. تمام سازوکارهایی که آمریکایی‌ها داشتند این بود که به هر روش که شده مانع خرید دارو و کالاهای اساسی و سایر نیازهای مردم ما شوند. آنها همچنین خیلی مانور دادند و گفتند که فروش نفت ایران را تا ماه نوامبر به صفر می‌رسانند.  او افزود: آمریکایی‌ها این مرتبه وقتی مشاهده کردند که دولت‌هایی مانند روسیه، چین و هند و همچنین اتحادیه اروپا در برابرشان مقاومت می‌کنند و حق را به ایران می‌دهند، خود را با بخش‌های خصوصی دنیا، طرف قرار دادند. این بخش‌ها نیز مستقل از دولت‌ها و براساس منطق خود تصمیم‌گیری می‌کنند.

صادرات نفت ایران

جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه با سازوکار و اقدامی که دولت انجام داده است، با افتخار می‌گویم که آمریکایی‌ها به هیچ وجه قادر نخواهند بود صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، تاکید کرد: ایران در ماه‌های گذشته حدودا ۵/ ۲ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد. امروز گرچه مقداری از این میزان کم شده است، اما همواره در جلسات بر این موضوع تاکید داشته‌اند که نباید صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز برسد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند که نفت کشورهای دیگر باید جایگزین نفت ایران شود، ادامه داد: دروغی که آمریکایی‌ها به مردم دنیا و خودشان می‌گویند این است که نفت عربستان سعودی و سایر کشورها باید جایگزین نفت ایران شود تا قیمت نفت بالا نرود. این در حالی است که نفت ایران هیچ جایگزینی ندارد؛ امروز قیمت نفت حدودا بشکه‌ای ۸۰ دلار است و ما همچنان نفت خود را می‌فروشیم، اما اگر آمریکایی‌ها زورشان هم می‌رسید و می‌توانستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند حتما قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار می‌رسید. به گفته جهانگیری با همین فضاسازی که آمریکایی‌ها تاکنون انجام داده‌اند فکر می‌کنم که اگر ایران یک میلیون بشکه نفت نیز با قیمت ۸۰ دلار صادر کند مانند سال‌۱۳۹۴ درآمد نفتی خواهیم داشت.