خروج ایران از این فهرست به منزله ریسک کمتر در ارتباط مالی دنیا با ایران خواهد بود و حضور ایران در این فهرست یکی از مهم‌ترین موانع توسعه روابط مالی ایران در دوره کاهش محدودیت‌های سیاسی پس از برجام بوده است.  CFT همان لایحه‌ای است که حدود ۴ ماه پیش یعنی در ۲۰ خردادماه، در یک جلسه جنجالی در پارلمان، با جنجال و هیاهوی مخالفان روبه‌رو شد و در نهایت با رای نمایندگان، برای بررسی‌های بیشتر به مدت دوماه مسکوت ماند. FATF تیرماه امسال با توجه به تلاش‌های اخیر کشور در عمل به شروط مطرح شده و اصلاح برخی قوانین، یک بار دیگر تعلیق ایران از فهرست سیاه را تمدید کرد که تا پایان این مهلت ۴ماهه تنها چند روز باقی مانده است. با این حال در صورت تصویب نهایی لایحه CFT ایران مهم‌ترین شرط FATF را پذیرفته است.

 

08-01

مخالفان لایحه خطاب به موافقان: چرا در جنگ اقتصادی باید اطلاعات اقتصادی خود را در اختیار دشمنان قرار دهیم؟ چرا باید با پیوستن به این کنوانسیون برای محور مقاومت محدودیت ایجاد کنیم؟

 

08-02

بررسی لایحه CFT اولین بار در 20 خردادماه در صحن علنی بررسی شد؛ جلسه‌ای که حواشی آن، بررسی نهایی لایحه را ۴ ماه به تعویق انداخت. پیوستن به این کنوانسیون یکی از پیش شرط‌های اروپا برای اجرای سازوکار جدید به جای سوئیفت است.

 

08-03

  همزمان با بررسی لایحه CFT عده‌ای از مخالفان در خارج از مجلس تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

08-04

  موافقان لایحه در پاسخ گفتند: در صورت رد این کنوانسیون، کشورهای دوست نظیر روسیه و چین هم نمی‌توانند در مشکلات اقتصادی به ایران کمک کنند.

 

08-05

 مخالفان، نوسانات چندماهه نرخ ارز و مشکلات احتمالی در آینده کشور را معلول پایبندی ایران به توصیه‌های FATF می‌دانند.

 

08-06

ظریف: نه بنده و نه آقای روحانی نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به CFT مشکلات ما حل خواهد شد. اما تضمین می‌دهیم با نپیوستن به این لایحه، آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا می‌کند.

 

08-07

پیش از رای‌گیری، برخی از موافقان و مخالفان با کاغذنوشته‌هایی آرای خود را به نمایش گذاشتند. سرانجام این لایحه با 143 رای موافق، 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع،  از پیچ بهارستان عبور کرد.

 

08-09

ابطحی از مخالفان لایحه، در اعتراض به اداره جلسه توسط علی لاریجانی، کتابچه آیین‌نامه داخلی مجلس را پاره کرد.

 

عکس: امیر پورمند

 


 

عبور لایحه جنجالی از پیچ بهارستان