این اولویت پس از آن به لایحه CFT رسید که با رای نمایندگان مجلس، لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستور کار صحن علنی خارج شد. روز چهارشنبه گذشته علی مطهری، نایب رئیس مجلس که ریاست صحن را بر عهده داشت از جلسه ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خبر داد که قرار است فردا (یکشنبه) ساعت 6 صبح در محل صحن پارلمان برگزار شود. حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در تشریح جزئیات نشست مهم بهارستان برای بررسی CFT گفت: این جلسه از ساعت ۶ تا ۸ صبح روز یکشنبه و در صحن مجلس به منظور پاسخ به سوالات و شائبه‌ها درباره لوایح چهارگانه FATF و به‌ویژه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT برگزار می‌شود.

او افزود: از وزرای امور خارجه، اطلاعات، سرپرست وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی و تعدادی از استادان و صاحب‌نظران مخالف FATF نیز برای حضور و طرح دیدگاه‌های خود در نشست روز یکشنبه دعوت به‌عمل آمده است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: علاوه‌بر پیش‌بینی زمانی برای سخنان دولتی‌ها؛ نماینده حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نماینده سازمان پدافند غیرعامل، رؤسای سه فراکسیون نمایندگان ولایی، نمایندگان مستقل ولایی و امید مجلس، ۴ تن از استادان و صاحب‌نظران مدعو، تعدادی از نمایندگان موافق و مخالف این لایحه و همچنین نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس هم بر اساس زمانبندی صورت گرفته در این نشست صحبت خواهند کرد.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: نمایندگان می‌توانند نظرات خود درباره لحاظ حق شرط‌هایی در این لایحه را پیشنهاد و در زمان بررسی لایحه CFT در نشست علنی مجلس مطرح کنند. او افزود: پس از پایان این نشست غیر‌رسمی، نشست علنی مجلس شورای اسلامی آغاز و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT دستور کار اول نمایندگان خواهد بود. فلاحت‌پیشه همچنین گفت: گرچه هنوز با پیشنهاد بنده برای پخش مستقیم این نشست از صدا و سیما موافقت نشده است، اما با هیات‌رئیسه مجلس توافق کرده‌ایم که صدا و سیما با ضبط مشروح تمامی گفت‌وگو‌های این نشست، در زمان مقتضی مذاکرات جلسه را از رسانه ملی پخش کند.

موحدی کرمانی: FATF تصویب نشود

با این همه، مخالفان قرار گرفتن نام ایران در فهرست کشورهای همکار با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) همچنین فراهم شدن زمینه برای این منظور را به نفع کشور نمی‌دانند. دولت حسن روحانی در راستای توصیه‌های FATF، برای قرارگرفتن در فهرست کشورهای همکار این گروه ویژه، ۴ لایحه به مجلس ارائه کرد؛ دو لایحه اصلاحی ازجمله «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» و نیز دو لایحه‌ای که در صورت تصویب در مجلس و تایید نهایی از سوی شورای‌نگهبان، ایران را به دو کنوانسیون پالرمو و CFT الحاق می‌کند. از ابتدای ارائه این لوایح به مجلس، بسیاری از افراد به‌ویژه مخالفان دولت با تصویب آنها در پارلمان که روند قرارگرفتن ایران در فهرست کشورهای همکار با FATF را تسهیل می‌کند، مخالفت کردند.

در جدیدترین مخالفت‌ها، آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در دیدار با اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره سوالی پیرامون FATF گفت: مجلس باید بیدار و مراقب باشد، حتما این یک چیز خطرناکی است. دشمن در این برنامه وارد شده و سهیم است و حتما باید نمایندگان مجلس با دقت لایحه را بررسی کرده و حرف‌های منتقدان را بشنوند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، امام‌جمعه موقت تهران، گفت: این معاهده باعث می‌شود به‌طور مثال اگر ما بخواهیم به حزب‌الله، انصارالله و امثال آنها کمک کنیم، جلوی ما گرفته شود و غیر‌از این هم مسائلی خطرناک را به‌دنبال خواهد داشت. او ادامه داد: اگر هم مجلس تصویب کند من مطمئن هستم شورای‌نگهبان آن را رد خواهد کرد. موحدی‌کرمانی بیان کرد: شورای‌نگهبان هم که رد کند به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد آمد و ممکن است تغییراتی دهد ولی من به مجمع امیدوار هستم.