پیش‌لرزه‌های بررسی CFT در صحن علنی

ماجرا از دقایقی پس از علنی شدن جلسه دیروز آغاز شد؛ آن زمان که علی لاریجانی رئیس مجلس پیش از آغاز بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تاکید کرد که شورای نگهبان خواستار توقف بررسی این لایحه است. او با بیان اینکه در جلسه سران قوا روز گذشته درخصوص این لایحه صحبت کردیم، گفت: طبق قانون باید ابتدا قوه‌قضائیه این لایحه را به دولت ارائه می‌داد؛ اما دولت بدون اینکه نظر قوه‌قضائیه را بگیرد آن را به مجلس ارائه داده است. به گفته لاریجانی، شورای نگهبان ایراد قانون اساسی به این مصوبات می‌گیرد، حتی اگر این لایحه در مجلس تصویب شود، اعلام می‌کند که این لایحه از طریق قانونی ارائه نشده و رد می‌شود.لاریجانی ادامه داد: شورای نگهبان ایرادات این لایحه را وارد دانست و اگر این لایحه را این گونه تصویب کنیم حتما ایراد به آن می‌گیرد. با شورا و قوه‌قضائیه به این نتیجه رسیدیم که بررسی این لایحه در مجلس متوقف شده و به کمیسیون اقتصادی برای بررسی بیشتر ارجاع شود.رئیس مجلس گفت: کمیسیون اقتصادی باید از قوه‌قضائیه دعوت کند که نظراتش را در مورد مواد این لایحه بدهد. در این فاصله نیز اگر در مورد موادی که در مجلس تصویب شده، قوه‌قضائیه ایرادی دارد آن را به شورای نگهبان اعلام کند؛ چون ما نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم.لاریجانی افزود: شورای نگهبان اعلام کرد که حتما باید بررسی این لایحه در مجلس متوقف شود؛ چون در صورت تصویب نهایی در مجلس آن را رد می‌کنیم. نمایندگان اما با آنچه لاریجانی برای ارجاع لایحه به کمیسیون تخصصی به رای گذاشت مخالفت کردند تا بررسی جزئیات این لایحه در صحن علنی را ادامه دهند. هرچند در این زمان جنجالی به پا نشد، اما طرح دوباره این موضوع، این بار از سوی علی مطهری که ریاست ادامه جلسه علنی را برعهده داشت، سبب شد نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری به دلایلی نظیر آنکه نماینده اخطار‌دهنده یعنی جهانبخش محبی‌نیا، برای اخطار خود ثبت‌نام نکرده بود، به از دستور کار خارج شدن لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعتراض کردند؛ اعتراضی که به جنجال تبدیل شد و معترضان با صدای بلند خطاب به علی مطهری می‌گفتند که هدف از خارج شدن این لایحه از دستور کار صحن علنی، تلاش برای بررسی هرچه زودتر لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT) در صحن علنی مجلس است. نمایندگان هم در رای به اخطاری که جهانگیر محبی‌نیا مطرح و خواستار ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شده بود، آن را وارد دانستند و موافقت خود را با خارج شدن این لایحه از دستورکار صحن علنی مجلس اعلام کردند. همین رای موافق، هیاهوی نمایندگان معترض را بیش از پیش کرد؛ به نحوی که آنها با جمع شدن در جایگاه هیات‌رئیسه اعتراض جنجالی خود را خطاب به علی مطهری اعلام کردند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در این اعتراضات خطاب به علی مطهری گفت: شما این لایحه را از دستور کار خارج کردید تا FATF را در مجلس بررسی کنید، این خلاف است.با این همه نمایندگان در شرایطی به ارجاع این لایحه رای موافق دادند که صبح دیروز، علی لاریجانی پیشنهاد ارجاع این لایحه را برای نخستین بار به کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد که این موضوع رای نیاورد.

تکذیب مطهری

البته علی مطهری، نایب‌رئیس دوم مجلس پس از آرام شدن جلسه تاکید کرد که هدف ما از ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جلو انداختن بررسی لایحه CFT در مجلس نبود.لایحه الحاق ایران به CFT، همان لایحه‌ای است که بیستم خردادماه امسال نیز با جنجال همین گروه از نمایندگان، به ناچار تا امروز مسکوت ماند؛ لایحه‌ای که از مهم‌ترین لوایح چهارگانه دولت است که به توصیه گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. این لایحه پس از گذشت بیش از ۳ ماه از مسکوت ماندن آن، از یکشنبه این هفته در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت؛ اما به‌دلیل متعدد بودن تعداد مواد لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر روز به جلسه بعدی موکول شد. با ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون، به‌نظر می‌رسد بررسی لایحه الحاق ایران به CFT، در جلسه علنی روز یکشنبه بررسی شود.

مجلس جای فریاد نیست

هیاهو و جنجال چند نماینده مجلس که حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده عضو فراکسیون ولایی و نماینده شاهین شهر در مجلس از جمله معترضان اصلی بود، انتقاد برخی دیگر از نمایندگان را برانگیخت. قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده مردم دماوند در مجلس در تذکر به حواشی دیروز مجلس گفت: مجلس جای داد و بیداد و فریادکشی نیست.اعتراضات به بررسی CFT به ماجرای دیروز محدود نمی‌شود؛ نمایندگان در دو هفته اخیر از دریافت پیامک‌های تهدیدآمیز سخن می‌گویند و آنها را در رسانه‌ها منتشر کرده‌اند.

جلسه ویژه CFT؛ صبح یکشنبه

با این همه، مجلسی‌ها روز یکشنبه صبح، پیش از آغاز جلسه علنی جلسه‌ای ویژه برای بررسی لایحه CFT برگزار می‌کنند؛ جلسه‌ای که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) برگزار خواهد شد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره این جلسه گفت: در این جلسه سعی می‌کنیم علاوه بر استماع نظرات نمایندگان موافق و مخالف از نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران دانشگاهی هم بهره ببریم؛ البته آن دسته از صاحب‌نظرانی که مخالف این لایحه هستند. همچنین از نمایندگان دولت، وزیر امور‌خارجه، وزیر اطلاعات، رئیس‌کل بانک مرکزی و سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی برای حضور در این جلسه دعوت به عمل می‌آید.

واکنش واعظی

با این حال محمود واعظی، مسوول دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس درباره مخالفت‌ها و تجمعات مقابل مجلس، علیه CFT گفت: باید کار کارشناسی در مجلس در مورد آن انجام شود نه موافقان باید کاری کنند که مجلس تصمیم درست خود را نگیرد و نه مخالفان باید کاری کنند که مجلس تحت فشار قرار بگیرد. فضاسازی موافقان و مخالفان در بیرون از مجلس اشتباه است.واعظی در پاسخ به سوالی در مورد مزایای پیوستن به لایحه مقابله با پولشویی، تصریح کرد: برای برقراری ارتباط بانکی با دنیا باید استانداردهایی را در کشور داشته باشیم. چهار لایحه FATF به ما چارچوبی می‌دهد که دیگران چگونه با ما همکاری کنند. اگر این لایحه را تصویب نکنیم، سایرین با ما همکاری نمی‌کنند.