دیروز علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به «ایرنا» گفت که در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس، لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) با حق شرط‌های منسجم‌تر و متناسب با حقوق بین‌الملل مطرح می‌شود و نمایندگان درباره آن تصمیم می‌گیرند. نجفی توضیح داد: جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بررسی این لایحه سه‌شنبه هفته گذشته پیرو جلسه رئیس مجلس، وزیران اطلاعات و امور خارجه برگزار شد و در این جلسه جمع‌بندی لازم در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم صورت گرفت. او یادآوری کرد: علی لاریجانی، سیدمحمود علوی، محمدجواد ظریف و عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی پیش از این در جلسه‌ای در مورد ابعاد این لایحه بررسی‌های لازم را انجام دادند و نتیجه را به کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس ارائه کردند. لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یکی از لوایح چهارگانه مرتبط با FATF است که بنا به رای نمایندگان مجلس، از ۱۰ خردادماه امسال مسکوت گذاشته شد تا ابعاد آن بیشتر مورد بررسی قوای سه‌گانه و سایر دستگاه‌ها قرار گیرد. شنبه گذشته بنا به دعوت رئیس مجلس جلسه‌ای با حضور وزیران اطلاعات، خارجه، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، رئیس کمیسیون امنیت ملی، روسای فراکسیون‌های امید و مستقلین و نمایندگان شورای نگهبان، سرپرست وزارت اقتصاد برگزار و چالش‌های تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم به لحاظ فنی و کارشناسی به‌طور مبسوط بررسی شد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهایتا سه‌شنبه گذشته جمع‌بندی لازم در مورد این لایحه را انجام و آن را برای بررسی به مجلس ارائه کرد.نجفی خوشرودی فضای مجلس برای تصویب این لایحه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: به نظر می‌رسد فردا مجلس رای بالایی به لایحه CFT می‌دهد.از سوی دیگر دیروز علیرضا رحیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز فضا برای تصویب این لایحه را مثبت خواند و توضیح داد که فضای مجلس نسبت به تصویب لایحه CFT، از ترکیب رای هیات‌رئیسه قابل‌ارزیابی است. رحیمی در توییت خود نوشت: ‌فضای ‎مجلس، از موضع اعضای هیات‌رئیسه نسبت به لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم قابل‌ارزیابی است. از ۱۲ عضو هیات‌رئیسه، ۸ عضو موافق و ۴ عضو مخالف تصویب لایحه هستند. همین نسبت نیز با کمی شدت در فراکسیون‌ها قابل‌مشاهده است.

درخواست نمایندگان ازلاریجانی

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، جمعی از نمایندگان مجلس با نگارش نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی ضمن تاکید بر اینکه تاکنون کار تحقیقی و دقیق با استفاده از نظرات همه کارشناسان درباره FATF انجام نشده است، خواستار برگزاری نشستی برای بررسی ابعاد کامل FATF شدند.

جلسه غیر‌علنی مجلس برای بررسی مسائل اقتصادی

درخبری دیگر امروز مجلس برای بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی کشور جلسه غیر‌علنی تشکیل خواهد داد. به گزارش خبرگزاری فارس، قرار است تیم اقتصادی دولت اعم از رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در صحن مجلس حاضر شوند و گزارشی را از وضعیت اقتصادی کشور و اقدامات صورت‌گرفته ارائه کنند.