گزارش روحانی از سفر به نیویورک

وی با اشاره به سخنرانی‌اش در سازمان ملل اظهار کرد: مهم‌ترین مساله‌ای که به نظرم امسال در مجمع عمومی بارز و مشهود بود، هم در رسانه‌ها می‌دیدیم و هم رهبران کشورها بیان می‌کردند، حقانیت جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران و زورگویی آمریکا بود. این نکته اصلی بود که آمریکا مسیر یکجانبه‌گرایی را اتخاذ کرده و به نهادها و سازمان‌ها و مقررات بین‌المللی‌ بی‌اعتنا است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه این موضوعی نبود که ما تنها بگوییم بلکه دیگران هم با لحن‌های مختلف بیان می‌کردند، تصریح کرد: برخورد آمریکا با دیوان بین‌المللی کیفری، شورای حقوق بشر، یونسکو و مجموعه قراردادهای تجاری که با کشورهای مختلف داشتند و از جمله خروج یکجانبه و نادرست از برجام همه مطرح بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی تاکید کرد: به نظرم آمریکایی‌ها از این مجمع عمومی هیچ دستاوردی نداشتند و حتی وقتی آقای ترامپ سخنرانی می‌کرد، وقتی اول سخنرانی‌اش خیلی از دولت دو ساله‌اش تعریف کرد، همه سالن خندیدند و همه رسانه‌ها گفتند سران جهان به آقای ترامپ خندیدند و رسانه‌های آمریکایی این را تحقیر دولت و ملت آمریکا تلقی کردند.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: توانستیم مواضع خودمان را به صراحت تبیین کنیم که این مواضع، مواضع رهبری نظام، ملت ایران و مواضع کل نظام است. در این داستان در چارچوب مقررات بین‌المللی و قانون عمل کردیم و آنها قانون را زیرپا گذاشتند. جالب است کسی سران کشورها را در شورای امنیت دعوت می‌کند که خودش مصوبه شورای امنیت را زیر پا گذاشته است. وی اظهار کرد: حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در مجموع فرصتی بود که هم مواضع کشورمان را برای جهان تا حد امکان تبیین کنیم و هم با بسیاری از کشورها در این فرصت درباره روابط دوجانبه صحبت کردیم. مهم این است که امروز در جهان، جز یکی دو کشور هیچ کس پشت‌سر آمریکا نیست و یک انزوای تاریخی و سیاسی کم‌نظیر برای آمریکا به‌وجود آمده است.

حمایت قاطع از ایران در شورای امنیت

روحانی در ادامه درباره نشست شورای امنیت گفت: مساله دیگری که از یکی دو هفته مانده به برگزاری مجمع عمومی مطرح بود، اجلاس ویژه‌ای بود که آمریکا می‌خواست در شورای امنیت تشکیل دهد. ابتدا گفت اجلاس درباره ایران است و بعد گفتند درباره موضوع دیگری است؛ اما در نهایت یک روز مانده به اجلاس خود آقای ترامپ توئیت کرد که موضوع این اجلاس درباره ایران است. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه آنچه آمریکایی‌ها از برگزاری این نشست شورای امنیت به‌عنوان هدف در نظر داشتند، درست ضد آن تمام شد و نتیجه عکس گرفتند، اضافه کرد: در این نشست شورای امنیت، اولا نتوانستند موضوع ایران را موضوع اصلی اجلاس قرار دهند و به اصطلاح خودشان موضوع خلع سلاح و تسلیحات کشتار‌جمعی به‌عنوان موضوع جلسه انتخاب شد و ثانیا این جلسه تبدیل شد به جلسه حمایت قاطع از برجام و ترامپ در این جلسه تنها ماند و یک انزوای مجددی برای آمریکا بود. روحانی ادامه داد: درست عکس قصد آمریکا برای سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای‌شان بر شورای امنیت، جلسه‌ای که برگزار شد نتیجه عکس داد.

ایجاد کانال ویژه بانکی از سوی اروپا

رئیس‌جمهوری سپس به تشکیل اجلاس ۱+۴ اشاره کرد و با بیان اینکه وزرای ۵ کشور مباحث خوبی داشتند و بیانیه بسیار خوب و قاطعی در پایان دادند، گفت: در این بیانیه علاوه‌بر مواضع مستحکم ۵ کشور نسبت به تعهدشان به برجام و تشکر از ایران به خاطر پایبندی به برجام، تعهدشان برای عمل به برجام را اعلام کرده و اعلام کردند یک کانال ویژه بانکی برای رابطه با ایران ایجاد کردند که ساز و کار اجرایی‌اش را اعلام خواهند کرد. خانم موگرینی هم رسما اعلام کرد که این ساز و کار قبل از نوامبر عملیاتی خواهد شد و آمریکایی‌ها از این موضوع هم ناراحت و عصبانی بودند.

ملاقات‌های مهم روحانی

رئیس‌جمهوری کشورمان همچنین به تشریح دیدارهایش پرداخت و گفت: در ملاقات با سران کشورها نیز موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و به‌خصوص مساله برجام و روابط تجاری دوجانبه مطرح بود و اینکه همه کشورها تصریح داشتند که پایبند به تحریم آمریکا نخواهند بود و با ایران کار خواهند کرد. کشورهای اروپایی، ژاپن و دیگر رهبران کشورها این مساله را به صراحت بیان کردند. با مسوولان موسسه مالی ای‌ام‌اف هم که ملاقات داشتیم آنها هم درباره ترتیبات و روابط مالی ایران با ای‌ام‌اف و اقداماتی که می‌خواهند انجام دهند صحبت کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: در ملاقات با رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، ایشان بسیار متعجب بود از حرکت بسیار خوب ورزش در ایران و موفقیت‌های ورزشکاران ایران و به‌خصوص از حرکت بانوان و زنان ما در ورزش که قابل‌توجه بود. وی گفت: دبیرکل سازمان ملل نیز در ملاقاتی که داشتیم از ایران تشکر کرد و گفت ما قاطعانه از برجام حمایت و این را با صراحت اعلام می‌کنیم که کار آمریکا خلاف بوده و نسبت به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هم بسیار خرسند بود، از همکاری‌هایی که درباره یمن و سوریه داریم. رئیس‌جمهوری افزود: مجموعا دو سخنرانی در سازمان ملل، یکی در مجمع و یکی هم به مناسبت بزرگداشت ماندلا انجام شد و سه سخنرانی در جمع اصحاب رسانه‌های مهم آمریکا، فرهیختگان و سیاسیون و رهبران جوامع مسلمان که مجموعا ۸ سخنرانی داشتیم. همچنین دو مصاحبه اختصاصی و یک مصاحبه مطبوعاتی عمومی داشتیم.روحانی تاکیدکرد: این سفر سه روزه عمدتا برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی و بیان مواضع و رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در یک اجتماع بین‌المللی بود.

تاکید گوترش بر اجرای کامل برجام

در همین حال رئیس‌جمهوری پیش از ترک نیویورک، دیداری با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد داشت. روحانی در این دیدار بر ضرورت تلاش و اهتمام جامعه جهانی در راستای حفظ برجام به‌عنوان توافقی بین‌المللی و عمل به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید و اعلام مواضع صریح از سوی سازمان ملل متحد در این زمینه را، حائز اهمیت عنوان کرد. به گزارش «ایسنا» او افزود: سازمان ملل متحد باید به وظیفه خود در راستای استحکام قوانین بین‌المللی به گونه‌ای عمل کند که هیچ کشوری نتواند به تشخیص خود با تعهدات بین‌المللی، به‌ویژه قطعنامه‌های شورای امنیت مقابله کند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نباید عهدشکنی و بی‌قانونی در جامعه جهانی عادی و رویه شود، گفت: مواضع صریح دبیرکل سازمان ملل متحد در راستای حفظ برجام به‌عنوان نماد توافق موفق حاصل از گفت‌وگو و دیپلماسی، موثر خواهد بود. روحانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به‌رغم برهم خوردن توازن‌ها در این توافق، تاکنون بر تعهدات خود پایبند بوده است، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا سایر کشورها بتوانند علاوه‌بر مواضع سیاسی در راستای اقدامات عملی برای ادامه توافق برجام همکاری کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با تقدیر از مواضع سازنده ایران در واکنش به تصمیم دولت آمریکا در خروج از برجام، گفت: برجام به‌عنوان توافق بین‌المللی و مورد تایید سازمان ملل و شورای امنیت، باید به‌طور کامل اجرا شود و تحریم‌ها علیه ایران هرگز مورد تایید و در چارچوب تصمیمات سازمان ملل نیست. وی با بیان اینکه سازمان ملل متحد، اروپا و سایر شرکای ایران را برای مقاومت در برابر تحریم‌ها علیه ایران تشویق می‌کند، افزود: معتقدیم نقض برجام خلاف مقررات شورای امنیت بوده و تحریم‌های خارج از قواعد سازمان ملل، عوارض انسانی و اقتصادی به‌دنبال دارد. حسن روحانی همچنین روز چهارشنبه با «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا دیدار کرد.