دو منشأ التهابات ارزی از نگاه روحانی عكس: President.ir

حسن روحانی همچنین روز گذشته در چهاردهمین جشنواره ملی شهیدرجایی بخشی از التهابات بازار ارز را داخلی توصیف کرد. او در بخش دیگری از سخنانش در این مراسم، با اشاره به پیام‌های مکرر دولت آمریکا برای مذاکره گفت: اگر شما دوستدار ملت ایران هستید، چرا می‌خواهید در زندگی مردم ایران فشار وارد کنید؟ رئیس‌جمهوری همچنین در سخنانی در این مراسم از تاخیر در استقرار دولت الکترونیک انتقاد کرد و خواستار تسریع در روند استقرار و اجرای دولت الکترونیک شد.

روحانی در بخش اول سخنانش در چهاردهمین جشنواره ملی شهیدرجایی با تاکید بر لزوم اجرای کامل دولت الکترونیک تا پایان دوران دولت دوازدهم، به التهابات اخیر بازار ارز اشاره و خاطرنشان کرد: دولت الکترونیک شفافیت ایجاد می‌کند. امروز در بازار ارز التهابات مشاهده می‌شود؛ بله، گرچه قبول است که بخشی از آن به‌دلیل فشار آمریکا و خارجی است، اما به‌عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم که بخشی از این التهابات داخلی است؛ یعنی صادرکنندگان ما حتی صادرکنندگان دولتی و خصولتی ارزی را که باید امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهند، ۴۸ ساعت بعد در اختیار این سامانه می‌گذارند؛ این کار خیانت به کشور است و من نیز در این زمینه به یکی از مسوولان مربوطه روز گذشته دستور دادم اگر فردی این کار را کرد، در اقدام نخست او را عزل و در گام بعدی او را به دادگاه معرفی کند.

به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه سالانه حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم، افزود: امروز که حدود ۶ ماه از سال می‌گذرد، باید ۲۰ میلیارد دلار به بانک مرکزی و سامانه نیما می‌آمده اما امروز نمی‌گویم که چقدر از این میزان آمده است؛ آیا این را هم می‌خواهیم بر گردن آمریکا و رژیم صهیونیستی بیندازیم؟ درست است که آنها خیلی جنایتکار هستند و ضربات بسیاری بر ما وارد کردند، اما ما چه کار کرده‌ایم؟

رئیس‌جمهوری در ادامه از سازمان امور اداری و استخدامی درخواست کرد که از امروز یک معیار برای تمام وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها برای زمان تحویل دادن ارز صادراتی تعیین کند و براساس آن مجموعه‌ای که یک دقیقه زودتر ارز صادراتی خود را به سامانه نیما تحویل داده تشویق شود و ازسوی دیگر مجموعه‌ای که ارز خود را با تاخیر به سامانه نیما داده است، مورد تنبیه قرار بگیرد.

انتقاد از تاخیر در استقرار دولت الکترونیک

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی اضافه کرد: اگر امروز دولت الکترونیک به‌طور کامل مستقر شده بود، دیگر همه این مشکلات حل شده بودند و نیازی نبود که بنده با ناراحتی اینجا چنین سخنانی بیان کنم و نیازی نبود عزل و نصبی بر مبنای این تخلفات انجام شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه مشکل آنجاست که در استقرار کامل دولت الکترونیک عقب هستیم، اظهار کرد: از آقای جهرمی و وزارت ارتباطات و تمام دستگاه‌های مربوطه دیگر موکدا می‌خواهم که روند استقرار و اجرای دولت الکترونیک را تسریع بخشند. اگر می‌خواهیم روال اداری شفاف و بدون معطلی باشد، راهی جز آن نیست که دولت الکترونیک را مستقر کنیم. روحانی همچنین بر لزوم تلاش همه دستگاه‌های دولتی برای اجرای کامل دولت الکترونیک تاکید کرد. رئیس‌جمهوری در ادامه با ذکر مثال‌هایی از جمله در زمینه مصرف دارو و استفاده از خدمات پزشکی و بهداشتی که به وسیله سیستم‌های الکترونیک کاملا قابل‌ساماندهی و مدیریت هستند، تصریح کرد: ببینید امروز در هر اداره‌ای که کار داریم، باید تعداد زیادی کپی از مدارک ارائه دهیم؛ پس چرا کارت ملی هوشمند به مردم داده‌ایم؟ اگر دولت الکترونیک به‌طور کامل مستقر شود، دیگر نیازی به صرف این همه کاغذ برای تهیه کپی نیست.

پیام‌های آمریکا برای مذاکره

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات زمان شهیدان‌ رجایی و باهنر گفت: به‌رغم مشکلاتی که در آن دوران با آن مواجه بودیم و هر روز عزیزی را از دست می‌دادیم، مردم نه‌تنها دچار ترس نشده و عقب‌نشینی نکردند، بلکه با روحیه قوی ایستادگی کرده و از آن شرایط عبور کردیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری تصریح کرد: مگر ملت ایران ملتی است که در برابر فشار یک گروه حاکم جدید در کاخ سفید که خودشان هم نمی‌دانند چه می‌گویند و چه کار می‌کنند و با همه درگیر هستند، دچار هراس می‌شوند؟

روحانی اضافه کرد: گروه جدیدی که در کاخ سفید مستقر شده‌اند، نه‌تنها با نظام جمهوری اسلامی ایران بلکه با دوستان قدیمی و سنتی‌شان و با کشورهایی که با آنها روابط اقتصادی بالا دارند نیز دچار درگیری هستند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی ادامه داد: از یک طرف ملت ایران را تحت‌فشار قرار می‌دهند، از یک‌طرف هر روز برای ما از طرق مختلف پیغام می‌دهند که بیایید با هم مذاکره کنیم. هر دو هفته یک پیام جدید می‌آید اینجا مذاکره کنیم، آنجا مذاکره کنیم، ما می‌خواهیم مسائل را حل کنیم. رئیس‌جمهوری گفت: قسم حضرت عباس یا دم خروس، کدام؟ پیغامتان را ببینیم، نرمش در پیام را ببینیم یا عمل ددمنشانه شما را ببینیم؟ اگر شما راست می‌گویید، اگر شما دوستدار ملت ایران هستید چرا می‌خواهید در زندگی مردم ایران فشار وارد کنید؟ اگر تصور می‌کنید با فشار و اقدامات شما مردم به خیابان‌ها آمده و دستان خود را به نشانه تسلیم در مقابل آمریکا و کاخ سفید بالا می‌برند در خطا و اشتباه هستید.

امروز، روز گله‌مندی نیست

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد، اظهار کرد: در این شرایط همه احزاب‌، گروه‌ها، قوا و ارگان‌های مختلف بدانند که امروز نه روز گله‌مندی، نه روز رقابت و نه خدای ناکرده روز انتقام است، چراکه همه در میدان مبارزه قرار داریم. روحانی خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس اگر به فرض بین سپاه و ارتش در مساله‌ای اختلاف نظر و سلیقه‌ای بود، اما زمانی که عملیات شروع می‌شد، ولو اینکه آن را سپاه انجام می‌داد، در این شرایط ارتش نمی‌گفت که چون در قرارگاه با آن عملیات مخالفت کرده پس همکاری نمی‌کند، بلکه با تمام توان و قوا از عملیات انجام شده پشتیبانی می‌کرد.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: زمانی که جنگ شروع شد، اختلاف‌نظر و اختلاف سلیقه معنا ندارد و باید همه در کنار هم و پشتیبان یکدیگر باشیم. امروز روز آزمایش ملی ما است و جنگ، جنگ اقتصادی و تبلیغاتی است و دولت در صف مقدم این جنگ است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی همچنین افزود: ما می‌دانیم مردم در سختی هستند و زمان جنگ است، باید امروز آستین‌ها را بالا بزنیم و با تمام قدرت برای خدمت مردم و کشور بسیج شویم. روحانی تصریح کرد: وقتی در یک ماه یا حتی یک سال دچار سختی و مشکلات شدیم و راه سختی پیش‌روی ما قرار گرفت نمی‌توان از اهداف خود عقب‌نشینی کرده و امیدمان متزلزل شود بلکه باید قبول کنیم که زندگی با فراز و نشیب مواجه است.

توصیه به چپ و راست برای حمایت از دولت

روحانی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند از یک طرف با آمریکا بجنگد و از طرفی حواسش به راست و چپ باشد، گفت: امروز روبه‌روی دولت، رژیم صهیونیستی قرار دارد و باید راست و چپ در این میدان جنگ حامی دولت باشند. رئیس‌جمهوری با اشاره به انتخابات سال آینده و اینکه شرایط انتخابات را به خوبی درک می‌کند، اظهار کرد: امروز باید همه چیز را کنار بگذاریم و شرایط کنونی روز آزمایش ملی است. در این شرایط اگر جناحی تصور کند که چنانچه علیه دولت حرفی بزند، محبوب می‌شود، در خطا و اشتباه است و بدانید که مغضوب خواهید شد و مردم به شما پشت خواهند کرد. چرا که مردم به انسان‌های غیور احترام می‌گذارند و در زمان جنگ غیرت اقتضاء می‌کند که در مقابل دشمن در کنار هم و پشتیبان یکدیگر باشیم.روحانی با بیان اینکه امروز دشمنی به جز آمریکا، رژیم صهیونیستی و اذنابش نداریم، گفت: امروز باید راست و چپ همه با هم باشیم. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: مردم به افراد غیور احترام می‌کنند نه کسانی که هنگام رویارویی پشت دولت را خالی می‌کنند.

نامه به رئیس‌جمهوری پس از طرح سوال

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه پس از حضور و سخنرانی در مجلس شورای اسلامی، نامه‌ای دریافت کرده که در آن توصیه شده که ای کاش در آن جلسه چنین و چنان سخن می‌گفتی، اظهار کرد: در پاسخ به این نامه اعلام کردم که همه حرف‌های شما درست است، اما اینها برای شرایط صلح است و اگر چنین شرایطی بود و دشمن به میدان نیامده و آمریکا شمشیر را از غلاف بیرون نیاورده بود، قطعا به گونه دیگری سخن می‌گفتم، اما امروز روز جنگ با دشمن است و همه باید با انسجام و یکدلی در کنار یکدیگر باشیم. امروز مجلس، دولت و قوه‌قضائیه با هم هستند.

اشاره به بیانات رهبری

رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت بیانات رهبر معظم انقلاب در روز پنج‌شنبه گذشته، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود، تصریح کردند در روز سخت کسی حق ندارد پشت دولت را خالی کند؛ بنابراین امروز مردانگی، مروت، اخلاق و اصول انقلاب و منافع ملی، اقتضا می‌کند که در کنار یکدیگر و یاور یکدیگر باشیم.

تهیه بسته حمایتی برای کارمندان

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید زمان خدمت‌رسانی به مردم کوتاه و دقیق شود، گفت: نباید مهر و امضایی که در دست مسوولی قرار دارد به ابزاری برای قدرت‌نمایی و فخرفروشی تبدیل شود و نباید بر سر مردم برای کاری که انجام می‌دهید، منتی بگذارید؛ چراکه مردم ولی‌نعمت و آقای ما هستند و باید احساس کنند که ما خادم و خدمتگزار آنها هستیم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: تقریبا همه هفته گذشته ما تا شب پنج‌شنبه که با دوستان مذاکره می‌کردیم بخش بزرگی از بحثمان این بود که بسته‌های حمایتی را چگونه اجرا کنیم، ما می‌دانیم که مردم در سختی‌اند، ما می‌دانیم که زمان جنگ است، زمان جنگ یعنی موشکباران، بمباران، گلوله‌باران و آمدن زخمی. جنگ اقتصادی هم اینچنین است.

فتیله مرد‌سالاری را پایین بکشیم

روحانی در بخش بعدی سخنان خود با تاکید بر اینکه باید حضور زنان و جوانان را در عرصه مدیریت تقویت کنیم، خاطرنشان کرد: اگر قرار نیست از زنان در پست‌های مدیریتی استفاده شود، پس چرا رنج تحصیل و حضور در دانشگاه را به آنان می‌دهیم؟ باید فتیله مرد‌سالاری را پایین بکشیم. زنان قدرت فهم، ‌فراگیری علم، توان مدیریتی و ذوق هنری و توانایی‌های خوبی دارند که در برخی عرصه‌ها حتی از مردان نیز بالاتر است پس باید همه تلاش کنیم به جوان‌ها و زنان بیشتر میدان دهیم.

تقدیر از ۱۴ دستگاه برتر دولتی

به گزارش «ایسنا» در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره شهید رجایی با حضور رئیس‌جمهوری از ۱۴ دستگاه برتر دولتی تقدیر شد. در بخش ملی و در مجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی وزارتخانه‌های دفاع و پشتیبانی‌ نیروهای مسلح، فناوری و ارتباطات و اطلاعات و نیرو به‌عنوان دستگاه منتخب، انتخاب شدند محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در بخش اصلاح ساختار سازمانی مورد تقدیر رئیس‌جمهوری قرار گرفتند.