براساس آنچه «ایلنا» از این جلسه گزارش داده است، نوبخت در این زمینه با بیان اینکه تحریم‌ها در سطح کلان و فرابخشی نیز روی بودجه تاثیرگذار است، افزود: در بخش صادرات نفت نیز به‌دلیل تحریم بانکی دچار مشکل می‌شویم که برای این مهم نیز برنامه واقع‌بینانه در نظر گرفته شد. او در توضیح این موضوع با اشاره به اینکه در پنج ماه ابتدای سال جاری روزانه ۲ میلیون و ۴۵۷ هزار بشکه نفت صادر شد که پیش‌بینی ما صدور ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه بود، گفت: در بودجه امسال پیش‌بینی شده بود هر بشکه به مبلغ ۵۵ دلار صادر شود که این رقم به ۷۰ دلار و ۵۰ سنت افزایش یافت. نوبخت در ادامه اما به کاهش روند صادرات نفت ایران از ماه سپتامبر اشاره کرد و گفت که در ماه سپتامبر میزان صدور نفت به یک میلیون و ۱۱۸ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

نوبخت با بیان اینکه براساس گزارش‌های رسمی در پنج ماه ابتدای امسال همچنان با شاخص‌های مطلوب و رضایت بخش روبه‌رو هستیم، گفت: اما روند کار به سویی می‌رود که باید آمادگی داشت و پیش‌بینی‌های لازم نسبت به آینده و تحریم‌های جدید را انجام دهیم.  رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دو مجموعه تحریم ۹۰ و ۱۲۰ روزه را پیش‌رو داشتیم، گفت: در این ارتباط تدوین برنامه جامع مقابله با تحریم در دستور کار قرار گرفت و در این برنامه آسیب‌های دستگاه‌های اجرایی و راهکارها برای کاهش آسیب‌ها در نظر گرفته شد و برای ۱۴ دستگاه بسته‌های لازم مواجهه با تحریم تهیه و به سران سه قوه ارائه شد.

۱۳ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه بسته تامین معیشت با هدف کاهش فشار به اقشار کم‌درآمد آماده و قطعی شده است، تاکید کرد که برای تامین کالاهای اساسی مردم با ارز دولتی، ۱۳ میلیارد دلار از محل درآمد ارزی تخصیص یافت. او گفت: این بسته مشمول مایحتاج عمومی، دارو و نهاده‌های کشاورزی است که در جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت با مسوولیت رئیس‌جمهوری قطعی شد که بر این اساس ۱۳ میلیارد دلار برای ۲۵ قلم کالای اساسی و مورد نیاز مردم با ارز ۴۲ هزار ریالی تا پایان امسال اختصاص داده می‌شود. نوبخت افزود: بسته دیگری نیز برای اقشار کم‌درآمد طی روزهای آینده تهیه و اطلاع‌رسانی می‌شود و بسته‌هایی نیز برای حمایت از حقوق بگیران، تولیدکنندگان و پیمانکاران در دست تهیه است. به گفته نوبخت، برخی از این بسته‌ها در شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه نیز مطرح و مواردی در این شورا تصویب شده است که به تاکید رهبر معظم انقلاب، مصوبات این شورای‌عالی برای همه دستگاه‌ها و بخش‌ها لازم‌الاجرا است.

رشد ۴۸ درصدی تحقق منابع

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین با بیان اینکه تا ۲۵ مرداد ماه امسال ۱۱۸ هزار میلیارد تومان از بودجه در بخش منابع، تحقق یافته که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۸ درصد افزایش داشته است گفت: آنچه تاکنون در بخش هزینه‌ای بودجه پرداخت شده نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۱ درصد رشد داشته است. به گفته نوبخت، در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز ۵۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشتیم و به طرح‌های عمرانی ۲۴۳ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال پرداخت شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت که تاکنون ۵۰ هزار میلیارد ریال به گندمکاران پرداخت شده و بخش دوم پرداختی نیز از شنبه آینده آغاز می‌شود. نوبخت همچنین از پرداخت معوقات فرهنگیان بازنشسته تا پایان شهریورماه خبر داد. او افزود: تاکنون یک ریال از خزانه برای هدفمندی یارانه‌ها برداشت نشده درحالی‌که پارسال ۱۳۰ هزار میلیارد ریال برای هدفمندی یارانه‌ها از خزانه برداشت شد.