در هفته منتهی به ۵ مرداد سال جاری، از میان ۱۱ گروه خوراکی، ۱۰ گروه تورم مثبت و یک گروه تورم منفی ثبت کرده‌اند. اما از میان گروه‌های با تورم مثبت تنها دو گروه تخم‌مرغ و گوشت مرغ تورم مثبت بالای یک درصد را ثبت کرده‌اند. براساس این گزارش، تورم هفتگی گروه تخم‌مرغ ۶/ ۷ درصد و تورم هفتگی گروه گوشت مرغ ۶/ ۵ درصد بوده است. گروه سبزی‌های تازه و روغن نیز به ترتیب تورم هفتگی ۹/ ۰ و ۷/ ۰ درصد را ثبت کرده‌اند. ۶ گروه دیگر نیز تورم زیر ۳/ ۰ درصد داشته‌اند. از سوی دیگر، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته نخست مرداد ماه تورم هفتگی برنج، میوه‌های تازه، چای و روغن به نسبت گزارش رسمی هفته آخر تیرماه کمتر بوده است. به‌عنوان مثال در هفته منتهی به ۵ مرداد ماه تورم گروه خوراکی برنج ۲/ ۰ درصد گزارش شده که کاهش ۹/ ۰ واحد درصدی را به نسبت هفته قبل از آن داشته است. گروه حبوبات نیز تورم منفی ۵/ ۰ درصد را ثبت کرده است. در این گروه سه قلم کالا عدس، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و لپه نخود تورم منفی، لوبیا سفید تورم صفر و لوبیا چشم بلبلی و نخود تورم مثبت داشته‌اند. در این گروه تورم لوبیا چشم بلبلی ۶/ ۰ درصد و تورم عدس منفی ۹/ ۱ درصد گزارش شده است. بررسی تورم ماهانه منتهی به ۵ مرداد سال جاری برخی اقلام خوراکی نشان می‌دهد در میان ۱۱ گروه خوراکی ۱۰ گروه تورم مثبت و تنها گروه حبوبات تورم ماهانه منفی داشته است. اما در میان ۱۰ گروه با تورم مثبت ۷ گروه تورم بالای یک درصد و ۳ گروه تورم زیر یک درصد را ثبت کرده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که گوشت مرغ با تورم ماهانه ۴/ ۲۴ درصد بیشترین افزایش و پس از آن تخم‌مرغ با تورم ۶/ ۱۰ درصد در جایگاه بعدی قرار دارد. گروه سبزی‌های تازه نیز تورم مثبت ۱/ ۶ درصد را تجربه کرد. از سوی دیگر برنج نیز به نسبت مدت مشابه ماه قبل ۱/ ۵ درصد افزایش قیمت داشته است. گزارش منتشر شده نشان می‌دهد که قیمت برنج داخله درجه یک در مدت یک ماه مورد بررسی ۷۵۰ تومان رشد کرده است که در واقع ۷/ ۵ درصد متورم شده است. برنج داخله درجه ۲ از حدود ۹۶۵۰ تومان به حدود ۹۸۰۰ تومان رسیده است. اما برنج وارداتی غیرتایلندی رشد قیمت قابل ملاحظه‌ای را ثبت نکرده است. تورم ماهانه گروه میوه‌های تازه نیز ۵/ ۳ درصد گزارش شده که به نسبت گزارش قبلی ۵/ ۵ واحد درصد کاهش یافته است. براساس گزارش بانک مرکزی، هلو با رشد قیمتی ۵/ ۱۶ درصد بیشترین افزایش تورم و انگور با تورم ماهانه منفی ۸/ ۲۲ درصد بیشترین کاهش ماهانه را ثبت کرده‌اند. در گروه روغن نیز رشد قیمت  ۵/ ۲ درصدی را شاهد بودیم. در این گروه روغن نباتی مایع ۳درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و هر لیتر آن به‌طور میانگین ۱۷۰تومان گران شد. روغن نباتی جامد نیز ۲/ ۱ درصد افزایش قیمت داشته است. بررسی گزارش بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که در یک سال منتهی به ۵ مرداد سال جاری، در میان ۱۱ گروه خوراکی ۸ گروه تورم دو رقمی و سه گروه تورم تک رقمی داشته‌اند.

براساس گزارش منتشر شده، سه گروه حبوب، قند و شکر و گوشت مرغ تورم نقطه به نقطه زیر ۱۰ درصد را ثبت کرده‌اند. آمار منتشر شده نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه گروه حبوبات یک درصد و تورم نقطه به نقطه گروه قند و شکر ۹/ ۱ درصد بوده است. گوشت مرغ نیز تورم سالانه ۶/ ۶ درصد را ثبت کرده است. تورم نقطه به نقطه پایین این سه گروه می‌تواند دو دلیل داشته باشد، اول اینکه قیمت برخی اقلام مانند گوشت مرغ به‌صورت فصلی در تابستان گران تر از سایر ماه‌ها بوده است و دوم اینکه قیمت برخی از کالاها مانند قند و شکر و حبوبات به‌صورت دستوری پایین نگه داشته شده است.

 

06-02