این بیانیه حاکی است «فانون» در سفر به شهر «جده» عربستان همراه با یک هیات آمریکایی به ریاست «برایان هوک»، مدیر دفتر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت‌خارجه آمریکا سیاست‌های دولت کشورش در قبال ایران را به مقام‌های سعودی منتقل خواهد کرد. بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا، ضمن تکرار اتهامات همیشگی علیه ایران خاطرنشان کرده سیاست دولت «دونالد‌ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بر رسیدگی به آنچه «تمامیت تهدیدها و فعالیت‌های مخرب ایران» خوانده شده استوار است. در بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا آمده است: «فانون در جده برای منتقل کردن سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران، که بر مقابله با تمامیت تهدیدها و فعالیت‌های مخرب ایران استوار است به هیاتی به ریاست «برایان هوک»، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت‌خارجه آمریکا خواهد پیوست.» انتظار می‌رود ماموریت «فانون» در سفر به جده با برنامه‌ریزی‌ها در واشنگتن برای اجرایی شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران از چهارم نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) ارتباط داشته باشد. پیش‌تر منابع خبری گزارش داده‌اند یک روز پیش از اقدام «دونالد ترامپ» برای خارج کردن این کشور از توافق هسته‌ای «برجام»، یکی از مقام‌های دولت او با عربستان سعودی تماس گرفته و خواستار کمک این کشور جهت باثبات کردن قیمت نفت شده است. رویترز که این خبر را گزارش داده نوشته ریاض از جمله متحدان قدیمی واشنگتن است اما اعمال فشار مستقیم روی یکی از اعضای اوپک بر سر سیاست‌های نفتی اقدامی نادر است. واشنگتن آخرین بار سال ۲۰۱۲ عربستان سعودی را برای افزایش تولید نفت تحت فشار گذاشته بود. مطابق این گزارش، مقام‌های سعودی تا قبل از این تماس تلفنی در اظهاراتشان بر این نکته تاکید کرده بودند هنوز زود است که میزان عرضه خود به بازار نفت را افزایش دهند. سه منبع مطلع گفته‌اند یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا روز قبل از خروج از برجام با «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی تماس گرفت تا مطمئن شود که آمریکا می‌تواند روی کمک این کشور حساب کند.  به‌گفته این منابع، واشنگتن نگران بوده که تحریم‌ها از عرضه نفت ایران کاسته و باعث افزایش قیمت نفت شود. ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه آمریکا را از توافق هسته‌ای برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌های بخش‌های مختلف علیه ایران پس از طی دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

پیشنهاد پنج‌گانه چین درباره برجام

از سوی دیگر و پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اتریش، وزیر خارجه چین پیشنهاد پنج‌گانه‌ای را در مورد مساله هسته‌ای ایران مطرح کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رادیو بین‌المللی چین، وانگ‌یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین پس از شرکت در نشست وزرای خارجه درباره توافق هسته‌ای ایران در وین با رسانه‌های چین گفت‌وگو کرد. وانگ‌یی گفت: شرکت‌کنندگان با تصویب بیانیه مشترک مهم تصمیمی مسوولانه گرفتند. موضوع عمده این بیانیه ادامه اجرای برجام و مخالفت با تحریم یکجانبه و دفاع موثر از سیستم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. وی گفت: در مساله هسته‌ای ایران، چین بر پیشنهاد پنج‌گانه زیر پایبند است:

نخست: مقررات بین‌المللی باید رعایت شود.

دوم: برجام باید اجرا شود.

سوم: از ثبات خاورمیانه باید دفاع شود.

چهارم: تحریم یکجانبه باید لغو شود.

پنجم: گفت‌وگو و رایزنی باید ادامه یابد.

وزیر خارجه چین گفت: چین قاطعانه بر دفاع و اجرای برجام پایبند است و همواره به‌طور جدی مقررات و وظایف قید شده در برجام را اجرا می‌کند. چین هر اقدامی که برای دفاع از اجرای برجام مفید باشد را با تمام نیرو اجرایی می‌کند. چین مایل است به اتفاق طرف‌ها با حفظ تبادلات و هماهنگی، برای دفاع از دستاوردهای چندجانبه‌گرایی تلاش کند. ضمن اینکه پکن قاطعانه از منافع قانونی خود دفاع خواهد کرد. جلسه وزرای خارجه کشورهای باقی‌مانده در برجام، روز جمعه با یک بیانیه به کار خود پایان داد که در آن طرف‌های مذاکره‌کننده بر اراده خود برای حفظ برجام و بهره‌مندی ایران از مزایای این توافق هسته‌ای تاکید کردند. بیانیه پایانی این دیدار که نخستین جلسه در سطح وزرا پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام بود، ذکر می‌کند که حفظ توافق هسته‌ای در راستای منافع امنیتی همگان است.

در بیانیه قرائت شده از سوی فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شده: «طرف‌های شریک با حفظ تداوم همکاری‌ها از طریق بررسی مشترک و برگزاری دوباره کمیسیون مشترک، از جمله در سطح وزرا در هر زمانی که برای پیشبرد تلاش‌های مشترک مناسب است، موافقت می‌کنند. طرف‌های شریک بر عزم خود برای توسعه مؤثر و اجرای راه‌حل‌های عملی درخصوص مسائل فوق‌ تاکید می‌کنند.»

در این بیانیه اعضای برجام بر تعهد خود در رابطه با موارد زیر، با حسن‌نیت و در یک فضای سازنده، تاکید کردند:

حفظ و ارتقای روابط گسترده‌تر اقتصادی در حوزه‌های مختلف با ایران، حفظ و استمرار کانال‌های موثر مالی برای تعامل با ایران، تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی، تداوم روابط حمل‌ونقل دریایی (از جمله کشتیرانی و بیمه)، زمینی، هوایی و ریلی، تقویت پوشش‌های اعتبار صادراتی، حمایت روشن و موثر از کنشگران اقتصادی که با ایران تجارت می‌کنند، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط که شاکله اصلی بسیاری از اقتصادها محسوب می‌شوند، تشویق سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در ایران، حمایت از کنشگران اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌ها و دیگر فعالیت‌های تجاری و مالی که با، یا در رابطه با ایران انجام می‌دهند، گرد هم آوردن کارشناسان بخش دولتی و خصوصی، از جمله از طریق تقویت شوراهای تجاری، حمایت عملی از تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران، حمایت از شرکت‌ها در برابر آثار فراسرزمینی تحریم‌های ایالات‌متحده.