حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره اقدام مجلس درباره قانون‌نویسی در حوزه مبارزه مالی با تروریسم به جای پیوستن به CFT گفت: از مجموعه کارشناسی و مشاوره‌ای مرتبط با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواستیم در رابطه با بیانات مقام معظم رهبری در موضوع بومی‌سازی قوانینی که دارای برد بین‌المللی هستند مثل قانون مبارزه مالی با تروریسم و پولشویی، فعال شده و در این زمینه قانون‌گذاری صورت گیرد یا اگر خلأیی وجود دارد، پر شود.

او با تاکید بر اینکه کنوانسیون‌های بین‌المللی شرایط خاص خودشان را دارند، عنوان کرد: بخشی از شروطی که در کارگروه ویژه اقدام مالی(FATF) بررسی می‌شود شروطی است که دوجانبه و با مذاکره حاصل شده و بخش دیگر معاهدات چندجانبه است و کشورها باید شروط خود را بیاورند. فلاحت‌پیشه ادامه داد: ما نیز در مباحث کارشناسی باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که در عین حال که بهانه‌زدایی کرده و نقش فعالی در قانون‌گذاری مرتبط با شرایط بین‌المللی پیدا می‌کنیم، فضای بین‌المللی را تنش‌زدایانه پیش برده تا دولت بتواند کار کند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه تنش‌زدایی یکی از سیاست‌هایی است که باید در پیش بگیریم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی باید سالانه بیش از ۶۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند از این رو لازم است مناسبات بین‌المللی دولت را تسهیل کرده و در فضای بین‌المللی بهانه‌زدایی کنیم. فلاحت‌پیشه رویکرد جمهوری اسلامی در قبال مناسبات بانکی و توجه به مواردی همچون پولشویی و... را بسیار شفاف‌تر از سایر کشورهای مرتبط با FATF خواند.

بررسیCFT در کمیسیون امنیت

از سوی دیگر دیروز کمال دهقانی‌فیروزآبادی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که این کمیسیون، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را بعد از تعطیلات مجلس مجددا بررسی خواهد کرد. دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به مهلت چهار ماهه FATF به ایران درباره بررسی CFT در کمیسیون امنیت ملی گفت: حدود دو هفته گذشته نمایندگان مجلس در صحن علنی رای به مسکوت ماندن دو ماهه CFT دادند به همین دلیل این لایحه برای بررسی مجدد به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد. او افزود: اکنون کمیسیون امنیت ملی یک ماه و نیم زمان برای بررسی مجدد این لایحه را دارد به همین دلیل ما بعد از تعطیلات هفته آینده مجلس یعنی حدودا دو هفته دیگر رسیدگی به این لایحه را شروع خواهیم کرد که یک ماه زمان داریم. دهقانی گفت که در زمان بررسی این لایحه از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و وزارتخانه‌های اطلاعات، اقتصاد، امور خارجه و دستگاه‌های ذی‌ربط دعوت به عمل خواهد آمد تا براساس نظرات اخذ شده در کمیسیون لایحه مورد بررسی قرار گیرد. او تاکید کرد که قطعا در بررسی این لایحه نظر دولت و مقام معظم رهبری لحاظ خواهد شد.

گروه ویژه اقدام مالی FATF جمعه با توجه به تداوم تلاش‌های دولت ایران، تعلیق اقدامات مقابله‌ای خود و قرار دادن ایران در لیست سیاه را تا ماه اکتبر تمدید کرد.