این نماینده مجلس اظهار کرد: ملاک‌ها و ویژگی‌های رجل سیاسی را باید مجلس شورای اسلامی به‌صورت مصوبه تعیین و بعد شورای نگهبان تایید کند، نه اینکه این شورا ملاک‌ها را تعیین کند. او ادامه داد: شورای نگهبان می‌تواند برای خودش چارچوبی داشته باشد که هر گاه مصوبه مجلس شورای اسلامی ارائه شد طبق آن نظر بدهند نه اینکه این موارد قانون شود. نایب‌رئیس مجلس تاکید کرد: بنابراین باید در اصلاح قانون انتخابات این موضوع بیاید و معیارها کاملا مشخص شود تا اینکه نتوانند بی‌جهت کسی را رد صلاحیت کنند.

بررسی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی؛ امروز

خبر دیگر از پارلمان آنکه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی این هفته پس از یک هفته تعطیلی پارلمان، جلسه خواهند داشت و با حضور مسوولان اجرایی به بررسی دستور کارهای خود می‌پردازند. بر این اساس، طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن، امروز در جلسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، همچنین در این جلسه، نمایندگان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان را بررسی می‌کنند. همچنین بررسی لایحه تجارت، بررسی طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری و بررسی طرح اصلاح قانون تابعیت، دستور جلسات کارگروه‌های حقوق خصوصی، حقوق جزا و حقوق بین‌الملل کمیسیون قضایی در هفته جاری است.

بررسی گزارش سقوط هواپیمای تهران - یاسوج

از سوی دیگر کمیسیون عمران مجلس این هفته با دعوت از رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، گزارش حادثه سقوط هواپیمای ATR تهران- یاسوج را بررسی می‌کند. کمیسیون مشترک اصلاح بخشی از ساختار دولت هم این هفته به بررسی کلیات لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت یا همان لایحه تفکیک سه وزارتخانه، می‌پردازند.

بررسی تفحص از پرسپولیس و استقلال

مجلسی‌ها علاوه‌بر برنامه کمیسیون‌های تخصصی، این هفته جلسات علنی نیز دارند. براساس دستور کار منتشر شده صحن علنی، بررسی تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از منابع و مصارف و نظام مدیریتی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در ۱۰ سال اخیر و همچنین گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی درباره نحوه اجرای قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار دارد. همچنین گزارش کمیسیون انرژی در مورد نحوه اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان درخصوص تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی و همچنین رد تقاضای تفحص از نحوه ساخت و ساز و هزینه‌ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به‌ویژه بوستان مادر از دیگر موارد کاری هفته جاری مجلس است. بررسی طرح تشکیل وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی و لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی از دیگر موارد کاری این هفته مجلس است.

آخرین وضعیت افزایش تعداد نمایندگان مجلس

خبر دیگر آنکه دیروز سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس آخرین وضعیت طرح افزایش تعداد نمایندگان در مجلس را تشریح کرد. اصغر سلیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان در این کمیسیون گفت: در سال ۹۸، باید ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان اضافه شود.  این فرصت مناسبی است تا در بسیاری از استان‌ها و جاهایی که اختلاف وجود دارد، این‌ها را بتوانیم حل کنیم. او با اشاره به اختلافاتی که بر سر راه افزایش تعداد نمایندگان وجود دارد، اظهار کرد: برخی نمایندگان معتقد هستند که تعداد جمعیت حوزه انتخابی‌شان افزایش یافته اما تعداد نمایندگان کم است. سلیمی تصریح کرد: اختلاف دیگر این است که بعد مسافت بین ۲ منطقه حوزه انتخابیه زیاد است که لازم است تا هر منطقه نماینده‌ای مجزا در پارلمان داشته باشد. سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: قرار است در جلسات آتی کمیسیون نمایندگان و روسای مجمع نمایندگان استان‌هایی را که درباره آنها اختلاف وجود دارد، به جلسات کمیسیون شوراها دعوت کنیم تا نظرات آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم و در نهایت در کمیسیون در مورد آنها رای‌گیری کنیم تا با یک تفاهم کاملتر این طرح را به صحن علنی مجلس ارائه دهیم.