دومین انتقاد علنی روحانی از دولت عكس: ایرنا

حسن روحانی رئیس‌جمهوری از برخی از وزرا به‌دلیل القای ناامیدی در کابینه انتقاد کرد. او روز گذشته در بیست‌ونهمین جشنواره ملی قدردانی از کارگران، ضمن تقسیم وزرا به دودسته ناامید و امیدوار گفت: البته هر دو دسته آدم‌های خوب و پرتلاشی هستند. نوای عده‌ای از اول سال ناامیدی است و می‌گویند امسال بودجه کم است، مجلس بودجه را کم تصویب کرد، نفت ارزان شد، مالیات چه شد. تمام صحبت‌های آنها ناامیدی است البته تلاش کردم، گوشم نسبت به این حرف‌ها کم بشنود عده‌ای هم امیدوارانه حرف می‌زنند، بارندگی کمتر است، اما باید این کار را انجام دهیم، الگوی کشت را تغییر دهیم، کشاورزان در برخی مناطق برنج‌کاری نکنند، تشویق کنیم آبخیزداری چگونه انجام شود، هم پیشنهاد می‌دهند و هم امیدوار هستند.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس‌جمهوری افزود: این ناامیدی و غم و غصه چه خاصیتی دارد؟ این چهره عبوس از اول سال برای اتفاقات بعدی است؟

روحانی همچنین گفت: عده‌ای آینده تاریخ را تاریک می‌بینند؛ برخی با این تفکر که فردا روز بدی است و سال دیگر سال سختی است و روز به روز در مشکل قرار می‌گیریم زندگی می‌کنند؛ درحالی‌که این تفکر ناصحیح است و با منطق اعتقادات و فرهنگ ما سازگار نیست. همیشه باید یک مؤمن و مسلمان به گشایش در روزهای آینده امیدوار باشد. همچنان که در روایات ما هم چنین آمده که هیچ عملی بالاتر و بهتر از انتظار برای گشایش نیست. رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش افزود: آقای هاشمی خدا رحمتشان کند، مرد امیدواری بود. وقتی به او می‌گفتم امید شما زیاد است ایشان که ۶ سال زندان بود می‌گفت شبی نخوابیدم مگر اینکه هر شب امید داشتم فردا آزاد می‌شوم. این روحیه را ۷ سال که در جنگ بودیم هم در او می‎دیدیم. آن زمان سختی‌ها زیاد بود عملیات زیاد بود از بیسیم معلوم بود چه می‌شود وقتی می‌گفتم به‌نظر من این عملیات موفق نیست می‌گفت از حالا غصه عملیات را نخورید. خدا به ما و ملت‌ها امید می‌دهد خدا آینده را برای ما روشن ترسیم می‌کند.

این دومین بار است که رئیس‌جمهوری در سال جدید مدیران دولتش را به‌دلیل عملکردشان مورد انتقاد قرار می‌دهد. رئیس‌جمهوری روز اول اردیبهشت نیز در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت با بیان این مطلب که برخی مدیران دولتی روزه سکوت گرفته‌اند، گفت: «نمی‌دانم از چه می‌ترسند، هر کس در پست دولتی است در هر رده مدیریتی باید بداند او طبق قانون اساسی و طبق وظیفه شرعی از توانمندی برخورد است و باید به وظیفه عمل کند و اگر از اخم این و آن هراس دارد برود کنار.»

او همچنین گفته بود: «واجب نیست صندلی که اشغال کرده تا پایان چهار سال آن را بچسبد. اگر به وظیفه قانونی خود می‌تواند عمل کند و اگر می‌داند که او وزیر، استاندار، مدیرکل، فرماندار است، دارای اختیارات بوده و از اختیارات خود باید استفاده کند. اگر به وظیفه قانونی می‌تواند عمل کند. آدم که از وظیفه قانونی خود به خاطر تلفن یک نفر کوتاه نمی‌آید، اگر از اخم یک نفر می‌ترسد و عقب‌نشینی می‌کند حق ندارد این صندلی را نگه دارد و برای او حرام است و باید رها کند و کنار برود.»

البته انتقاد روحانی از اعضای دولت تنها به دولت دوازدهم اختصاص ندارد. او سال گذشته نیز در دولت یازدهم در ضیافت افطار با وزرا، روسای سازمان‌ها، مدیران و استانداران برای اولین باراز برخی از وزرایش انتقاد کرد. او در آن سخنان از آنهایی که در این مدت به گفته‌اش «پاشنه گیوه‌شان خوابیده بود و ورنکشیدند و لخ‌لخ کردند.» و «از آنهایی که» سختشان بود دفاع کنند، خیلی نرم حرف می‌زدند و آرام. اگر در تنگنای ۳۰ خبرنگار قرار می‌گرفتند، در آن تنگنا یک کلمه‌ای می‌فرمودند. حرف نمی‌زدند و سینه سپر نمی‌کردند» به‌طور روشن گلایه کرد. حالا بعد از گذشت نزدیک به یک سال از عمر دولت دوازدهم به‌نظر می‌رسد روحانی از برخی از وزرا و مدیرانش گلایه‌های جدی دارد که ترجیح داده آنها رارسانه‌ای کند.

انتقاد از فربه و بزرگ شدن دولت

اما انتقاد از وزرای دولت تنها سخنان روز گذشته حسن روحانی نبود. او در بیست‌ونهمین جشنواره ملی قدردانی از کارگران که در محل اجلاس سران برگزار شد، از فربه و چاق شدن و بزرگ بودن دولت نیز انتقاد کرد. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری گفت: در گذشته تصور این بود که جوان باید تحصیل کند و سپس دولت باید آنان را استخدام کند، همه دنبال صندلی و میز در اداره‌ای بودند امروز این دوره گذشته است، دولت فربه و چاق شده است و نمی‌تواند راه رود این دولت باید وزنش را کم کند با این وزن، نه تنها نمی‌تواند تند راه رود کم‌کم راه معمولی را هم باید با ویلچر برود. روحانی افزود: ما نمی‌توانیم دولت را هر روز بزرگ و بزرگ‌تر کنیم، دولت باید لاغر و چابک شود تا بتواند کار کند.

نمی‌توانیم زنان را خانه‌نشین کنیم

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اشتغال زنان پرداخت و گفت: همان‌طور که بارها توصیه کردم امروز زمانی نیست که بگوییم وظیفه دولت این است که برای مردها شغل فراهم کند و زن‌ها بیکار باشند؛ چراکه امروز زنان تحصیلکرده ایرانی دارای مهارت و شغل هستند، بنابراین نمی‌توانیم به آنها بگوییم که در خانه بنشینید و کار نکنید. به گزارش «ایرنا» وی با تاکید بر حضور زنان در مشاغل مختلف تاکید کرد: خوشحالم که دولت یازدهم اولین دولتی بوده که در زمینه اشتغال طی یکی دو سال تعداد زنان شاغل بیشتر از مردان شاغل بوده است، بگذارید محیط کار برای همه باشد و وزارت کار باید در این زمینه توجه داشته باشد.

لزوم آموزش مهارت کار به جوانان

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که جوان باید برای بازار کار و نه برای بازار استخدام درس بخواند و بازار کار نیز با تولید و رونق ایجاد می‌شود بنابراین توصیه من به وزیران تعاون، آموزش و پرورش و علوم این است که به جوانان مهارت کار را آموزش بدهند.  وی اضافه کرد: جوان دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس و حتی دکترا گرفته ولی هیچ شغل و مهارتی بلد نیست؛ بنابراین ما باید به جوانان مهارت یاد دهیم که این وظیفه وزارت کار، آموزش و پرورش، علوم، معاونت فن‌آوری رئیس‌جمهوری و دیگر مسوولان است.  رئیس‌جمهوری تاکید کرد: امروز خیلی مدرک مهم نیست، مهارت مهم است؛ بتوانیم فناورانه کار کنیم، مهم است.

باید عِرق ملی ما به حرکت درآید

روحانی به باور نادرست در زمینه ترجیح کالای خارجی بر کالای ایرانی اشاره کرد و افزود: فرهنگ بسیار بدی سال‌ها در ایران از مغازه دار تا خریدار وجود داشته است و آن این بوده که می‌گویند جنس خوب جنس خارجی است مگر هر چیزی خارجی است خوب است، اینکه جنس خارجی را معادل جنس با کیفیت قلمداد کردیم، اشتباه بزرگ در فرهنگ ما است.  روحانی ادامه داد: باید عِرق ملی ما به حرکت درآید، حتی اگر کیفیت جنس ایرانی کمی از خارجی کمتر است باید جنس ایرانی بخریم، البته اگر فاصله بسیار زیاد شود کار سخت می‌شود، اگر جنس ایرانی گران و با کیفیت پایین تولید کنیم به فروش نمی‌رود و در انبار کارخانه می‌ماند.

امیدواری به آینده

او در ادامه با تاکید بر اینکه امیدواری به آینده مساله بسیار مهمی است، یادآور شد: یک توطئه دشمنان علیه ملت ایران ایجاد یاس و ناامیدی برای آینده کشور است.  روحانی گفت: آقایی که در آمریکا اخیرا سمتی به او داده و خیلی بددهن است و نسبت به ایران هم همیشه بد حرف می‌زند از پارسال می‌گفت که جمهوری اسلامی ایران چهلمین سال انقلاب خود را نخواهد دید، حال ما به کوری چشم او وارد چهلمین سال انقلاب شدیم. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دشمن به‌دنبال ایجاد یاس و ناامیدی برای آینده کشور است، گفت: ما باید با کمک هم و امید به آینده ایران را آبادتر بسازیم.

به گزارش خبرآنلاین روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مرحوم شریعتی می‌گفت انتظار، مذهب اعتراض است، ولی می‌شود این تعبیر را کرد که انتظار، مذهب امید است. چون ما می‌دانیم پایان جهان روشن است. در روایات آمده دوران امام زمان، دوران امنیت است. می‌گویند در دوران امام زمان یک خانم از شام به حجاز می‌آید بدون اینکه کسی او را تهدید کند. این راه آن زمان خیلی طول می‌کشید. آدم در ذهنش می‌گفت چطور یک خانم به تنهایی از شام به حجاز می‌رود. الان تصورش ساده است. اگر یک جاده‌ای باشد و یک اتوبان درست درمان، خانم‌ها هم که رانندگی‌شان از آقایان بهتر است و گاهی هم‌تراز است. مگر الان خانم‌ها پشت فرمان امنیت ندارند؟

در این مراسم رئیس‌جمهوری از هفت کارگر نمونه ملی، پنج واحد کار نمونه ملی و سه گروه کاری نمونه ملی با اهدای لوح و جایزه تقدیر کرد.