رویترز در گزارشی درباره سفر امانوئل مکرون به آمریکا نوشته که رابطه خوب مکرون و ترامپ در موضوعات کلیدی شامل سوریه، ایران و مسائل تجاری بین اروپا و آمریکا، «مورد آزمون قرار خواهد گرفت.» در این گزارش آمده است: «درحالی‌که او (مکرون) در کشورش به‌دنبال محقق کردن وعده‌های تغییر برآمده و توفیق داشته و به دنبال پیش بردن ایده‌هایش در اروپا است، صحنه جهانی دارد روی سرسخت‌تر خود را به او نشان می‌دهد. برای مکرون هم مانند دیگران قبل از او، پیش‌بینی کردن ترامپ، یک چالش بوده است.»

دوری از تقابل با آمریکا

از نظر این رسانه، «مکرون به جز یک بار دست دادن غیرمعمولی و ادامه دار (با ترامپ)، رویکرد غیرتقابلی با رئیس‌جمهور غیرمتعارف آمریکا در پیش گرفته به این امید که با تعامل با او بتواند از وی امتیازهایی بگیرد.» رویترز، دعوت رسمی مکرون از همتای آمریکایی برای سفر ماه ژوئیه او به پاریس جهت حضور در مراسم روز ملی فرانسه و حضور او در رژه ارتش این کشور به همراه صرف شام در برج ایفل را «دیپلماسی نرم» مکرون در قبال ترامپ ارزیابی می‌کند. این رسانه همچنین خبر داد: «مکرون سال گذشته (میلادی) بیشتر از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و هر رهبر دیگری در جهان، با ترامپ تلفنی صحبت کرده است.» رئیس‌جمهور فرانسه در یک مصاحبه در ماه ژانویه به‌دنبال توئیت ترامپ درباره جنگ اتمی با کره شمالی و دادن ضرب‌الاجل درباره لزوم «اصلاح برجام» گفته بود: «او یک سیاستمدار کلاسیک نیست. ما با هم یک روابط قوی درست کرده‌ایم. ما درباره برخی موضوعات اختلاف‌نظر داریم. من همیشه خیلی رک و صریح با او بوده‌ام و او هم همین‌طور. گاهی اوقات من او را متقاعد می‌کنم و گاهی هم ناکام می‌مانم.»

دو آزمون مهم روابط مکرون و ترامپ

در ادامه گزارش رویترز، از دو موضوع «تجارت» (بین اروپا و آمریکا) و «ایران» به‌عنوان آزمونی برای روابط مکرون و ترامپ یاد شده است. در گزارش آمده است: «دو هفته آینده آزمونی حساس درباره این است که آیا رئیس‌جمهور فرانسه هیچ تاثیر و نفوذی می‌تواند روی همتای آمریکایی خود داشته باشد.» ترامپ به سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان درباره لزوم اصلاح برجام تا ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) و به اروپا درباره تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم تا اول مه ضرب‌الاجل داده است. یک مقام ارشد سابق سازمان ملل در این باره گفت: «مکرون در تلاش برای ایجاد ائتلاف و اتحاد بوده و خواهان آن است که پلی بین آمریکا و روسیه باشد، اما زمانی می‌آید که باید پشتوانه این نوع از ارسال پیام سیاسی حصول به نتیجه باشد.» رویترز می‌نویسد: «خواست مکرون آن است که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران (برجام) حفظ شود، اما پیشنهاد او برای سرسخت شدن درباره برنامه موشک بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای تهران، هنوز ترامپ را آرام نکرده است.» یک منبع دیپلماتیک فرانسوی در این باره گفت: «ما امیدواریم که مکرون استدلال‌ها و بحث‌هایی برای اقناع ترامپ درباره عدم ارتکاب به چنین اشتباهی (خروج از برجام) پیدا کند.» قرار است پس از سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به آمریکا، صدراعظم آلمان هم ۲۷ آوریل به واشنگتن و کاخ سفید سفر کند. به گفته یک منبع در کاخ الیزه، قرار بود روز پنج‌شنبه آنگلامرکل و مکرون در برلین دیدار کنند تا پیش از سفرشان به آمریکا، از این موضوع که «آنها در موضوع ایران و تجارت اتفاق نظر دارند، اطمینان حاصل کنند.» انتشار این گزارش از سوی رویترز، درحالی صورت گرفته که به گفته دستیاران رئیس‌جمهوری فرانسه، او در جریان سفر به واشنگتن تعهد اروپا به آنچه به گفته آنها «توافقات جانبی بر برجام» خوانده می‌شود را برای رئیس‌جمهوری آمریکا تشریح خواهد کرد. پیشتر پایگاه «نشنال» از قول دستیاران مکرون گزارش داد رئیس‌جمهوری فرانسه انتظار چندانی ندارد در این سفر بتواند ترامپ را به ماندن در برجام مجاب کند.